Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa – Ostrawa”, czyli część kolei dużych prędkości. Pociągi pasażerskie mają jeździć tu z prędkością do 250 km/h.
Jak czytamy na platformie zamówień publicznych, „przedmiotem zamówienia jest opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla odcinka Katowice – Jastrzębie – Godów – granica państwa, którego celem jest analiza przebiegów nowej linii kolejowej, wykonanie analiz technicznych, środowiskowych oraz ekonomicznych i na ich podstawie rekomendacja wariantu inwestorskiego w zakresie koniecznym do prowadzenia działań w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego. Ponadto przedmiotem zamówienia jest wykonanie map do celów projektowych oraz studium geologicznego na potrzeby opracowania Koncepcji Programowo-Przestrzennej dla wariantu inwestorskiego.”
Studium dotyczy linii kolejowej 170, która ma zapewnić szybkie połączenie między Katowicami i Ostrawą, a tym samym z Pragą, Bratysławą czy Wiedniem. Linia ma być dwutorowa i w całości zelektryfikowana i stanowić cześć polskiej oraz czeskiej sieci Kolei Dużych Prędkości.
Inwestycja zakłada też włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju – największego miasta w Polsce pozbawionego połączeń kolejowych, a także zwiększenie zdolności przepustowej sieci kolejowej w regionie, skrócenie czasów przejazdu pomiędzy miastami Rybnickiego Obszaru Węglowego (Jastrzębie-Zdrój, Żory, Rybnik, Wodzisław Śląski) oraz pomiędzy obszarem ROW a Katowicami i CPK/Warszawą. W założeniu linia 170 ma pełnić jeszcze dwie funkcje. Po pierwsze ma stać się alternatywną dla przewozów towarowych wobec linii LK93 i LK151 i przejąć część ruchu z istniejących przejść granicznych w Chałupkach oraz Zebrzydowicach. Po drugie, w miarę możliwości technicznych ma zapewnić wysoką dostępność kolei w mniejszych miejscowościach na trasie oraz wzmocnić regionalne połączenia, w tym transgraniczne.
CPK jeszcze nie ustaliła dokładnego przebiegu linii. Temu ma służyć właśnie też studium. Stąd z dokumentacji przetargowej dowiadujemy się, że projekt obejmuje odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 pomiędzy stacjami Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie (w zależności od wyboru wariantu) i granicą państwa, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniami do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.
Linia 170 ma się połączyć z LK nr 140 na odcinku pomiędzy stacjami Łaziska Górne i Mikołów. Nowa linia ma się też polączyć z Linią Kolejową nr 169, zapewniając zjazd w kierunku stacji Łaziska Średnie, Tychy (w zależności od wariantu). Ponadto ma się połączyć z linią kolejową nr 148, pomiędzy stacjami Rybnik a Szczejkowice. Byłoby to powiązanie obukierunkowe zapewniające zjazd z przyszłej linii kolejowej nr 170 w kierunku Rybnika oraz Żor. Wreszcie LK 170 ma się połączyć z linią 158 w pobliżu stacji Wodzisław Śląski i planowanego przystanku Wodzisław Śląski Centrum.
Od Katowic do węzła z linią 169 nowe połączenie służyłoby wyłącznie ruchowi pasażerskiemu, natomiast od tego węzła do granicy – również towarowemu. Pociągi pasażerskie mają osiągać prędkość do 250 km/h, a towarowe – do 120 km/h.
Wykonawca musi w studium przeanalizować punkty obsługi podróżnych: Godów –Skrzyszów, Jastrzębie Zdrój Centrum, Jastrzębie Zdrój KDP, Jastrzębie Zdrój Zachód, Łaziska Rybnickie, Łaziska-Gorzyczki Granica Państwa, Połomia, Świerklany, Turza Śląska, Woszczyce, Żory Północne. Musi też uwzględnić, w porozumieniu z PKP PLK – modernizację stacji i przystanków Orzesze, Orzesze Jaśkowice, Orzesze Miasto, Orzesze Zawiść, Mikołów. Co więcej, twórca studium musi współpracować z PKP PLK i Sž (Sprava železnic), czyli polskim i czeskim zarządcą infrastruktury, a także z samorządami w zakresie zgłoszonych projektów Kolej+. Dotyczy to chociażby modernizacji linii kolejowej nr 140 czy budowy przystanku Wodzisław Śląski – Centrum).
CPK czeka na oferty do 3 lutego 2021 r. Przy wyborze oferty w 70 proc. decydować będzie cena, w 30 proc. - doświadczenie ludzi, którzy mieliby pracować nad studium. Na realizację całości zamówienia przeznaczono 496 dni. Według kalendarza CPK prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej mają potrwać do pierwszego kwartału 2023 roku. Pozwolenie na budowę ma być uzyskane do pierwszego kwartału 2026 roku, a zakończenie i odbiór inwestycji przewidziany jest na rok 2029.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
1249"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
819Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
643Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
5513,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
548Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0Szyb Franciszek w Rudzie Śląskiej. Najstarsza kopalnia na Śląsku zyska drugie życie (foto)
0
~maziizam 2021-01-05
08:15:41
Razem poprzyjmy szybką kolej i stację Wodzisław Wilchwy w petycji, bo jakby nie było jest szansa dla miasta, powiatu i subregionu zachodniego . Tu należy nadmienić, że dodatkowo wszyscy skorzystają, gdyż jest to krótsza trasa i prosta co skróci czas przejazdu oraz zwiększy możliwą prędkość!
Petycja:
https://www.petycjeonline.com/stacja_regionalna_kolei_duych_prdkoci_w_wodzisawiu_lskim
Koncepcja społeczna
http://tek.wb.pl/kdp/ks.pdf
~Tadeusz Kiełkowski 2021-10-13
20:28:52
Zastanawiam się czy pociągiem z Katowic do Jastrzębia pojedzie trzech, a może nawet pięciu pasażerów.