22 listopada budowlańcy przebili drugą nawę tunelu na drodze ekspresowej S1 Przybędza - Milówka, wydrążony we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry. Ponieważ pierwszą nawę wydrążono miesiąc wcześniej, to cały tunel został już wydrążony. Drogowcy przyjęli ten fakt z radością. Budowa trasy S1 w Beskidach jest najtrudniejszą, a zarazem najbardziej spektakularną inwestycją drogową prowadzoną w woj. śląskim.
Przebity 22 listopada tunel ma długość 830 m, a wysokość skrajni pionowej to 4,7 m. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m. Do przebicia pierwszej nawy, w której pobiegnie jezdnia z południa w kierunku Żywca, doszło 28 października br.
Teraz wykonawca skupi się na dokończeniu drążenia drugiego - również dwunawowego tunelu. Będzie miał długość ok. 1000 m, a umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. Drążony jest z obydwu stron. W nawie noszącej robocze oznaczenie TD2.1, w której będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do połączenia postało wydrążenie jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie (TD2.2) na jezdni w kierunku Żywca brakuje jeszcze 550 m. Obydwa tunele powstają w technologii NATM - Nowej Austriackiej Metody Górniczej.
Budowa tego odcinka drogi ekspresowej obejmuje również wykonanie estakady nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona w Węgierskiej Górce o długości ok. 940 m, siedem obiektów inżynierskich, mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowę istniejących węzłów Przybędza i Milówka. Droga ta będzie posiadała dwa przekroje. Jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na odcinku tunelowym oraz między tunelami, o łącznej długości 4,8 km, będzie przekrój dwujezdniowy dwupasowy.
Zaawansowanie rzeczowe całości inwestycji to prawie 52 proc. Zaawansowanie robót przy budowie obiektów mostowych wynosi 60 proc, a przy realizacji zakresu drogowego 55 proc. Do tej pory wykonano już 1,323 mln m sześc. wykopów i 224 tys. m sześc. nasypów, m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami.
Budowa tego odcinka S1 trwa od końca 2019 r., a jej zakończenie planowane jest w III kwartale 2024 r. Inwestycje realizuje konsorcjum firm Mirbud, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu to 1 378 952 702,84 zł. Zadanie to przewidziano do współfinansowania ze środków unijnych w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020.
Trwa wykonywanie dokumentacji dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia, które realizowane są w systemie Projektuj i buduj. Umowę dla odcinka pomiędzy węzłami Kosztowy II i Bieruń popisaliśmy 4 lipca 2022 r., a odcinka od Bierunia do Oświęcimia (wraz z obwodnicą Bierunia) 30 listopada 2021 r.
- W połowie września przekazaliśmy wykonawcy plac budowy odcinka pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami, a na początku października pomiędzy Dankowicami a Bielskiem-Białą. Całą drogą ekspresową S1 od Mysłowic do granicy państwa w Zwardoniu powinniśmy pojechać w 2025 r. - zapowiada Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
Wykonawcą odcinka S1 Oświęcim - Dankowice, o długości 15,2 km, jest konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe. Wartość umowy to 989,7 mln zł. W ramach inwestycji wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową (po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas w każdym kierunku) oraz trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze. Powstaną także drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia. Na ukończenie prac na tym odcinku przewidziano w umowie 16 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych).
12-kilometrowy odcinek S1 odcinek pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok k. Bielska-Białej realizuje konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia. Wartość kontraktu to ponad 586,7 mln zł. Wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową (po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas w każdym kierunku) oraz dwa węzły drogowe: Stara Wieś i Suchy Potok. Zadanie obejmuje budowę dróg towarzyszących drodze ekspresowej oraz obsługujących tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Na ukończenie prac na tym odcinku przewidziano w umowie 16 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych).
Budowa S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:
S1 Mysłowice - Bieruń: prowadzone są prace projektowe,
S1 Bieruń - Oświęcim (wraz z obwodnicą Bierunia): prowadzone są prace projektowe,
S1 Oświęcim - Dankowice: w budowie,
S1 Dankowice - Bielsko-Biała: w budowie.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Budowa S1 Przybędza - Milówka. Tak wyglądają dziś tunele pod Baranią Górą (foto)
3370Będą utrudnienia na A4 Katowice-Kraków. Rusza remont wiaduktu na węźle Brzęczkowice
1147Prymat, producent przypraw z Jastrzębia-Zdroju, rozbudował swoją fabrykę (foto, wideo)
1016SKO zablokowało budowę kompleksu hotelowo – mieszkalnego w Bielsku-Białej
776A po remoncie znów kajakiem. Kanał regatowy w Parku Śląskim przejdzie metamorfozę
702W Beskidach może powstać kurort z termami. Ruszył przetarg na odwiert badający zasoby wód geotermalnych
+105 / -6Budowa S1 Przybędza - Milówka. Tak wyglądają dziś tunele pod Baranią Górą (foto)
+10 / -1Prymat, producent przypraw z Jastrzębia-Zdroju, rozbudował swoją fabrykę (foto, wideo)
+6 / -0Skarb Państwa hojny dla Izery. Polski elektryk dostał kolejne miliony dofinansowania
+4 / -0Częstochowa przepłaciła, Bytom kupił podróbki. Afera o odblaskowe ludziki w Śląskiem
+5 / -2Rekordowe zamówienie polskiej kolei regionalnej. Polregio kupi składy za 7 mld zł
0Niemcy największym inwestorem w Polsce. Śląskie znalazło się na podium
0Była fabryka maszyn, będą mieszkania. Twórcy biurowców .KTW przebudują rybnicką Ryfamę
0To drugie życie zużytych turbin wiatrowych. Panattoni ustawia je jako meble
0Będą utrudnienia na A4 Katowice-Kraków. Rusza remont wiaduktu na węźle Brzęczkowice
0