Inwestycje i nieruchomości

Katowice: ważny moment prac na węźle DK86/81. Kierowcy nie mogą się doczekać

2021-08-13, Autor: tora

Do końca wakacji oddany do ruchu zostanie 700 metrowy odcinek jezdni zachodniej DK 86 w stronę Tychów. Wykonawca inwestycji, sopocka firma NDI, planuje w ciągu kilku tygodni przekazać także do użytkowania kierowcom łącznicę bezkolizyjną, która łączy drogę krajową 81 z drogą krajową 86 (foto, wideo).

Reklama

55 tys. aut dziennie - teraz DK 86 Katowice w przebudowie

„Osiemdziesiątka szóstka” to jedna z najczęściej użytkowanych dróg krajowych w Polsce. Przed rozpoczęciem prac każdego dnia przejeżdżało nią około 55 tysięcy pojazdów. Prowadzona w tym miejscu inwestycja polega m. in. na rozbudowie i przebudowie odcinka ul. Pszczyńskiej (DK-86), odcinka ul. 73 Pułku Piechoty (DK-81), starego przebiegu ul. 73 Pułku Piechoty, budowy węzła drogowego na przecięciu DK-86 (ul. Pszczyńska) z DK-81 (ul. 73 Pułku Piechoty), rozbudowie węzła drogowego Kolista oraz przebudowie odcinka ul. Kolista i ul. Karolinki. Inwestorem jest Urząd Miasta Katowice. Wykonawcą jest sopocka spółka NDI.

- Bardzo się cieszę, że kolejna ważna inwestycja drogowa Katowic nabiera realnego kształtu. Niezmiennie dążymy do wyraźnego oddzielenia ruchu tranzytowego od wewnątrzmiejskiego, co najkorzystniej odczują sami mieszkańcy, a realizowana bezkolizyjna łącznica stanowi istotny element tego ogromnego przedsięwzięcia.

Zakończenie prac przy rozbudowie Drogi Krajowej 81 od węzła autostrady A4 z drogą krajową 86 będzie kluczem dla nowego, znacznie sprawniejszego układu komunikacyjnego miasta - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Kluczowe 700 metrów DK 86 w stronę Tychów gotowe do końca wakacji

- Aktualnie realizujemy budowę obu jezdni wschodnich Drogi Krajowej 86. Trwa też budowa, zaprojektowanych w ciągu tej drogi, trzech wiaduktów W2, W3 i W4. Wiadukty przebiegają nad liniami kolejowymi i nad ulicą Kolistą. Prowadzimy również roboty ziemne, wzmacniamy istniejący nasyp pomiędzy obiektami W1 i W2 oraz realizujemy budowę konstrukcji nawierzchni drogowej na odcinkach drogowych DK-86. Poza tym wykonujemy dwa przejścia podziemne w technologii żelbetowej, monolitycznej – relacjonuje Adam Owsiany, dyrektor projektu w firmie NDI.

I zapowiada, że we wrześniu do ruchu zostanie oddana łącznica bezkolizyjna (łącząca DK-81 i DK-86) umożliwiająca wjazd z ulicy 73 Pułku Piechoty na ulicę Pszczyńską w kierunku na Tychy, a już do końca wakacji 700-metrowy, odcinek jezdni zachodniej DK-86 w stronę Tychów, od wiaduktu nad ulicą Kolistą do skrzyżowania z ulicą Górniczego Stanu.

Trench-mix - innowacyjna metoda wzmacniania podłoża

W czasie prowadzonych prac stosowane są najnowocześniejsze technologie. W ubiegłym tygodniu zakończyło się wzmacnianie podłoża w rejonie wiaduktu drugiego – wykorzystywana jest tam innowacyjna metoda tzw. „trench-mix”. W podobny sposób wzmocnione zostało również podłoże przy wiadukcie trzecim.

- Zastosowaliśmy nowatorską metodę, która polega na wzmocnieniu gruntu poprzez wgłębne mieszanie urządzeniem o nazwie „trenczer”. Urządzenie to miesza zaczyn cementowy wraz z urobkiem – mówi Robert Tuleta kierownik robót mostowych z firmy NDI - Zależało nam na dostosowaniu metod robót do warunków terenowych. Tutaj, gdzie mamy do czynienia ze znacznym uwarstwieniem podłoża gruntowego, wykorzystana technologia jest najskuteczniejsza, bo dzięki niej uzyskamy jednolity materiał cementowo-gruntowy.

W ten sposób wykonywane są panele grunto-betonowe pod każdym z przyczółków i filarów mostowych. Zaprojektowane głębokości wzmocnień wynoszą od 4 do 9 metrów.

Na realizowanej inwestycji stosuje się kilka sposobów wzmocnień słabego podłoża. Oprócz innowacyjnego „trench – mix” wykorzystuje się także kolumny DSM oraz tradycyjną wymianę gruntu (zastosowano je np. na żelbetowych przejściach podziemnych).

- Z kolei na odcinkach drogowych, w ramach robót dodatkowych, realizujemy wzmocnienie istniejącego nasypu DK 86 za pomocą kolumn DSM. Wzmocnienie to sięga głębokości do 14 metrów, a projektowana długość kolumn to 14 tysięcy metrów. To praca na najbliższe dwa miesiące – tłumaczy Adam Owsiany, dyrektor projektu w firmie NDI.

DK 81 i DK 86 w terminie

Co ważne, na ten moment prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem. Zrealizowano już m.in. budowę obu jezdni drogi krajowej 81 o długości 1 km. Przebudowano sieci uzbrojenia podziemnego, które kolidowały z projektowanym układem drogowym oraz sieci ciepłownicze, gazowe, teletechniczne, elektroenergetyczne i te należące do kopalni KWK Murcki-Staszic.

- Jesteśmy na ostatnim etapie przełączeń magistrali wodociągowej, która jest własnością Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów. W ramach tej inwestycji przebudowujemy sieć na długości ponad 1300 metrów. Jesteśmy w ostatniej fazie prac, w węźle W4 – mówi Adam Owsiany.

Magistrala przebiega z południa na północ, zasilając kilka miast aglomeracji górnośląskiej. Inwestycja nie jest łatwa do przeprowadzenia, ponieważ wykonawca musiał zadbać o to, by na każdym etapie prac zachować zarówno ciągłość ruchu drogowego, jak i kolejowego. Koszt całej inwestycji sięga 247,5 milionów, z czego 210 milionów dofinansowania uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dlaczego Śląsk się wyludnia?











Oddanych głosów: 2378

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 534

Prezentacje firm