Inwestycje i nieruchomości

Nowa linia Katowice – Ostrawa. CPK podpisał umowę na studium wykonalności

2021-07-20, Autor: tora

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła dziś kontrakt na studium wykonalności dotyczące budowy polskiego odcinka nowej linii kolejowej między Katowicami i Ostrawą. Dzięki niej pociągi dojadą m.in. do 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, które jest dziś największym miastem w Polsce bez dostępu do kolei. Trasa jest częścią wspólnej inwestycji kolejowej krajów Grupy Wyszehradzkiej między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.

Reklama

O wyborze najkorzystniejszej oferty na opracowanie STEŚ, czyli tzw. studium wykonalności, pisaliśmy już w czerwcu. 20 lipca przetarg został przypieczętowany podpisaniem umowy.

CPK Katowice - Ostrawa: 75 km nowych torów w Polsce

W ramach budowy polskiego odcinka linii kolejowej między Katowicami a Ostrawą powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej między Katowicami i granicą z Czechami oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i łącznicami w kierunku Rybnika i Wodzisławia Śląskiego.

– Dotrzymujemy słowa. To kolejna z umów, jakie podpisujemy w ciągu ostatnich tygodni. Dzięki tej linii zapewnimy obsługę Jastrzębia-Zdroju, czyli największego polskiego miasta pozbawionego dzisiaj dostępu do kolei. Odcinek Katowice – Ostrawa jest pierwszym, na który uzyskaliśmy dofinansowanie UE, wygrywając konkurencję z innymi europejskimi projektami – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Zaznaczył, że studium wykonalności jest ostatnim dokumentem przygotowawczym w procesie inwestycyjnym. Po nim pozostaje zaprojektowanie i budowa.

– Katowice – Ostrawa to ważny odcinek Kolei Dużych Prędkości, który z jednej strony zwiększy atrakcyjność regionu, a z drugiej połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej. Z jednej strony przyniesie efekt lokalny dla Śląska, a z drugiej będzie stanowić przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK. Jesteśmy w stałym kontakcie z zarządcami infrastruktury z krajów V4, razem tworzymy połączenie KDP między Polską, Czechami, Słowacją i Węgrami – zapewnia Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Studium wykonalności stworzą Francuzi

Przedmiotem umowy jest studium wykonalności dla planowanej linii kolejowej. Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez francusko-polskie konsorcjum z firmą Egis Poland jako liderem, która wyniosła prawie 11 mln zł netto. O wyborze decydowały cena (w 70 proc.) i doświadczenie personelu (w pozostałych 30 proc.).

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r., a odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 r. Linia zostanie zaprojektowana tak, aby możliwe było kursowanie najszybszych pociągów pasażerskich z prędkością do 250 km/h. Na przygotowanie wykonawca STEŚ będzie miał 11 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać pięć miesięcy dłużej, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

Wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju: marzenia się spełniają

- Ponad 20 lat pociągi nie przyjeżdżały do Jastrzębia-Zdroju. Teraz pojawia się realna szansa pokazująca, że marzenia się spełniają, że działania, które podejmowaliśmy od wielu lat przynoszą efekt. Kiedy w 2012 roku wpisywaliśmy przywrócenie połączeń kolejowych do strategii rozwoju Jastrzębia-Zdroju, wiele osób mówiło, że to nierealne. Wmawiano nam, że kolej nie wróci, że będziemy największym polskim miastem wykluczonym z transportu kolejowego – powiedział wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju Roman Foksowicz.

Zaznaczył, że miasto uczestniczy w dwóch projektach rządowych, których celem jest przywrócenie kolei do Jastrzębia. Drugim jest program Kolej+.

Dworzec kolejowy w Jastrzębiu niedaleko osiedli?

Umowę o przygotowanie studium wykonalności podpisano na parkingu przy dworcu autobusowym. Wiceprezydent powiedział, że to miejsce wybrano nieprzypadkowo. Nieopodal może bowiem powstać dworzec kolejowy.

- Z różnych symulacji, analiz, które przygotowywaliśmy badając zasadność powrotu kolei do miasta wychodziło, że teren między dworcem kolejowym a osiedlami powyżej najlepiej nadaje się na dworzec kolejowy - powiedział Foksowicz.

Blisko 350 km nowych torów w woj. śląskim

W województwie śląskim w ramach programu kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu do Warszawy z Katowic do 1 godz. 40 min, a z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Wybudowana przez Polskę linia kolejowa zostanie wydłużona po czeskiej stronie do Ostrawy. Dzięki temu z Katowic do Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie. Spółka CPK jest w stałym kontakcie z przedsiębiorstwem Správa železnic – zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach. Obie strony wyznaczyły wspólnie dwie potencjalne lokalizacje dla przejścia KDP przez granicę i preferowany przebieg odcinków granicznych.

Czytaj kolejne strony:

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 534

Prezentacje firm