Polecamy na Śląsku

O polsko-niemieckiej współpracy gospodarczej. Za nami kolejna edycja tuBiznes Opener Europa

Author profile image 2022-10-21, Autor: Magdalena Zmysłowska

W czwartek 20 października, w malowniczej scenerii Zamku Piastowskiego w Raciborzu, odbyła się kolejna konferencja tuBiznes Opener Europa, zorganizowana przez grupę medialną tuPolska, we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego oraz Starostwem Powiatowym w Raciborzu. Tym razem tematem przewodnim spotkania były możliwości kooperacji śląskich i niemieckich firm.

Reklama

TuBiznes Opener to cykl to spotkań integracyjnych dla przedsiębiorców, organizowanych przez grupę medialną tuPolska.

TuBiznes Opener powraca w 2022 roku

Podczas "Openerów" uczestnicy otrzymują solidną dawkę wiedzy biznesowej, rozmawiają o ważnych dla lokalnej gospodarki sprawach, a także nawiązują bezcenne, nieformalne relacje biznesowe. Jak dotąd w województwie śląskim odbyło się 12 edycji wydarzenia, w których do tej pory udział wzięło około 600 przedsiębiorców.

29 września w Żorach odbyło się spotkanie, które dotyczyło możliwości kooperacji śląskich i ukraińskich firm. Po nim przyszedł czas na kolejne, tym razem tematem przewodnim wydarzenia była współpraca gospodarcza na rynkach polskich i niemieckich.

Kompleksowo o polsko-niemieckiej współpracy gospodarczej

W urokliwej scenerii Zamku Piastowskiego w Raciborzu 8 zaproszonych prelegentów i panelistów pochyliło się dogłębnie nad analizą możliwości biznesowej współpracy z zachodnimi sąsiadami.

Spotkanie rozpoczęło uroczyste powitanie uczestników zgromadzonych zarówno na sali, jak i gości online, przez Starostę Raciborskiego Grzegorza Swobodę, który w sposób szczególny podkreślił szeroki rozwój gospodarczy województwa śląskiego, otwierający je tym samym na zagraniczne rynki.

Województwo śląskie stawia na rozwój, stawia na współpracę zagraniczną - podkreślił Grzegorz Swoboda. - Ta współpraca na ziemi raciborskiej, ze względu na swoją lokalizację, od pokoleń była, jest i będzie - czy to ze stroną czeską, czy właśnie stroną niemiecką. 

W nawiązaniu do słów starosty, rozpoczęcie prezentacji zaproszonych prelegentów poprzedziła transmisja filmu, dotyczącego potencjału gospodarczego i możliwości biznesowych województwa śląskiego.

W agendzie wydarzenia przewidziano pięć bloków tematycznych.

Potencjał drzemiący w polskiej gospodarce

W ramach pierwszego z nich, zatytułowanego "Wymiar biznesowy partnerstwa regionówNadrenia Północna Westfalia - Lokalizacja Nr 1 dla inwestycji w Niemczech" głos zabrała Katarzyna Sokołowska - Head of Representative Office i Dyrektor Przedstawicielstwa w NRW.Global Business.

Śląsk nie bez kozery jest ważną destynacją dla nas, mówię tu o agencji, którą reprezentuję, bo Śląsk jest regionem partnerskim Nadrenii, największego kraju związkowego Republiki Federalnej Niemiec - mówiła Katarzyna Sokołowska - Ale tak naprawdę, to co nas zbliża, to struktura urbanistyczna, społeczna czy przemysłowa.

Dziś zauważamy ogromny potencjał drzemiący w polskiej gospodarce - zaznaczyła prelegentka.

Jak, a jak nie? Czyli jak "nie spalić" wejścia na rynek niemiecki

Drugi panel, poruszający kwestię aspektów formalno-prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w Niemczech, należał do dra Dominik Wagnera, Certyfikowanego Specjalisty Prawa Handlowego i Spółek Handlowych oraz Certyfikowany Specjalista Międzynarodowego Prawa Gospodarczego z TIGGES Rechtsanwälte Düsseldorf.

Z prezentacji prelegenta, prywatnie pochodzącego z Opola, można było dowiedzieć się m.in.:

  • Po co w ogóle wchodzić na rynki zagraniczne?
  • Dlaczego do Niemiec?
  • Jak, a jak nie? Czyli: Jakie są wyzwania? Jak zacząć? Jak dobrać strategię?

Rynek niemiecki to rynek konserwatywny, na który nie wejdziemy w ciągu trzech miesięcy - podkreślił Dominik Wagner. - To raczej złożony proces.

Lepiej późno niż za wcześnie

Zdaniem panelisty, najważniejsze kwestie, o których trzeba pamiętać "odrabiając lekcje" przed biznesowym wkroczeniem na niemiecki rynek, to świadomość, że tamtejsze realia są inne, że ekspansja to inwestycja i że "lepiej późno niż za wcześnie".

Dodatkowym atutem będzie, zdaniem Dominika Wagnera, przygotowanie odpowiedniego biznesplanu, rozpoznanie rynku, dobór odpowiedniej lokalizacji, znalezienie wsparcia prawnego, również - a może przede wszystkim - w aspekcie podatkowym i wreszcie stworzenie zespołu złożonego z osób znających realia.

Trzeci panel, traktujący o Programach wsparcia eksportu, to prezentacja Magdaleny Kukwy - Kierownika Projektu InterSilesia. W swoim wystąpieniu przedstawicielka Funduszu Górnośląskiego pochyliła się nad kwestią wsparcia eksportu oraz współpracy zagranicznej.

Przypomnijmy, Fundusz Górnośląski SA jest najważniejszym podmiotem w województwie śląskim, który tworzy i dostarcza nowoczesne instrumenty finansowe wspierające rozwoj sektora publicznego, prywatnego i obywatelskiego.

Firma wspiera śląskich biznesmenów poprzez pożyczki na rozwój przedsiębiorstw, a od 2021 roku również poprzez projekty miękkie nastawione na internacjonalizację biznesu. Misją i hasłem przewodnim Funduszu jest "Pomagamy przedsiębiorczym".

Po - wypełnionej żywą dyskusją zgromadzonych - przerwie, o tym, jak wejść na rynek zagraniczny i skutecznie na nim walczyć,  opowiedział Piotr Snopek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Paszport do eksportu.

Czas, pieniądze, zaufanie - tak zrobisz biznes w Niemczech

Po tej części odbył się panel dyskusyjny, podsumowujący aspekt czynników, decydujących o sukcesie na rynkach niemieckojęzycznych. W dyskusji udział wzięli Katarzyna Sokołowska, Karl Czaja, Piotr Snopek oraz Leonard Malcharczyk - występujący w podwójnej roli, zarówno przedsiębiorcy, jak i tłumacza języka niemieckiego.

Najważniejsze kwestie, które, zdaniem prelegentów, należy uwzględnić, planując biznesową ekspansję na niemiecki rynek, to przede wszystkim zaplanowanie budżetu z uwzględnieniem różnicy marż i kosztów założenia spółki.

Ta dysproporcja mówi wszystko o różnicach i rzędzie wartości z jakim mamy do czynienia w prowadzeniu biznesu: tutaj 5 000 zł, tam 20 000 euro - mówiła Katarzyna Sokołowska.

Pozostałe czynniki, decydujące o sukcesie polskich firm na rynkach niemieckojęzycznych, na które zwrócili uwagę uczestnicy panelu dyskusyjnego, to: znajomość języka, czas, pieniądze, zaufanie oraz cierpliwość. 

Spotkanie zwieńczyły dwie prezentacje, poruszające kompleksowo temat Sukcesji w firmach rodzinnych. Nad zagadnieniem pochyli się w sposób niezwykle przystępny prelegenci: adw. Paulina Obrok-Pawlarczyk z Kancelarii Adwokackiej Jarosław Reck z siedzibą w Katowicach oraz doradca biznesowy Michał Zwyrtek

Współgospodarzem imprezy było Województwo Śląskie

Patronat Honorowy nad wydarzeniem objął Wicemarszałek Województwa Śląskiego Wojciech Kałuża.

Patronat Honorowy nad wydarzeniem objął Starosta Raciborski Grzegorz Swoboda.

 

Wydarzenie finansowane z Projektu pn. Promocja gospodarcza regionu oraz działania związane z tworzeniem przyjaznych warunków do inwestowania i eksportowania współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

 

Relacja z poprzedniej edycji: 

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 534

Prezentacje firm