Bliżej do wybudowania 40-kilometrowego odcinka drogi S1 z Mysłowic do Bielska-Białej. 10 października symbolicznie wbito łopatę pod budowę 27-kilometrowego fragmentu tej trasy – od Oświęcimia do Bielska-Białej. Rzeczywiste prace trwają już od połowy września i obejmują m.in., rozpoznanie saperskie. Cała inwestycja warta jest blisko 2,3 mld zł.
- Rozpoczęcie prac budowlanych na 27 km odcinku S1 pomiędzy Oświęcimiem a Bielskiem-Białą przybliża nas do ukończenia tej bardzo istotnej dla województw małopolskiego i śląskiego inwestycji. S1 to także droga o kluczowym znaczeniu dla prowadzenia międzynarodowej wymiany gospodarczej ze Słowacją i państwami Europy Południowej – powiedział dziś minister infrastruktury Andrzej Adamczyk na placu budowy.
Budowa S1 z Mysłowic do Bielska – Białej podzielona jest na cztery etapy. Obecnie wszystkie cztery odcinki, o łącznej długości ok.40 km, mają podpisane umowy na realizację. Łączna wartość tych umów to niespełna 2,3 mld zł. Umowny termin zakończenia budowy S1 Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia przypada w grudniu 2024 r. Odcinek Oświęcim - Dankowice powinien zostać ukończony w sierpniu 2023 r., a Dankowice - Suchy Potok w listopadzie 2023 r.
GDDKiA, oddział w Katowicach wyjaśnia, że z uwagi na duży zakres inwestycji, proces uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej był bardzo złożony. Na okres wydawania decyzji ZRID wpływ miały między innymi: wyrok NSA nakazujący ponowne rozpatrzenie sprawy przez GDOŚ, zaskarżenia decyzji środowiskowej oraz konieczność uzyskania dwóch dodatkowych decyzji środowiskowych w związku zaprojektowanymi rozwiązaniami przebudowy sieci kolidujących z inwestycją. W efekcie - uzyskanie decyzji ZRID dla odcinka Oświęcim - Dankowice nastąpiło 12 września br., a dla Dankowice - Bielsko-Biała 27 września br. W konsekwencji wykonawcy złożyli roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców.
4 lipca 2022 r. podpisana została umowa z firmą Budimex na zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Lędziny Wschód, Lędziny Zachód), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Trwa projektowanie inwestycji. Planowany termin złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID dla tego odcinka to II kwartał 2023 r. Wartość umowy to prawie 489,2 mln zł.
30 listopada 2021 r. GDDKiA zawarła umowę z firmą Strabag na realizację S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Wartość umowy to ponad 212 mln zł. Dotyczy ona budowy fragmentu S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinka drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. W ramach tej inwestycji powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44. Trwa projektowanie inwestycji. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID dla tego odcinka powinno nastąpić jeszcze w tym miesiącu.
Umowę z wykonawcą na projekt i budowę odcinka o długości ok. 15,2 km podpisano 14 maja 2020 r. Ten odcinek wybuduje konsorcjum firm PORR oraz Mota-Engil. Wartość umowy to ponad 989,7 mln zł. W ramach zadania wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
Umowę z konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia na projekt i budowę podpisano 3 sierpnia 2020 r. Wartość kontraktu to ponad 586,7 mln zł. Długość odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok to prawie 12 km. Dzięki uzyskaniu decyzji ZRID 27 września mogły ruszyć prace budowlane. Wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
Poszczególne odcinki oddawane będą sukcesywnie aż do października 2025 roku.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
PGG: w kranach w Łaziskach popłynie woda z kopalni Bolesław Śmiały
3095Idziemy krok dalej z interaktywnością – Maciej Chmiel o powstającym centrum bajek OKO w Bielsku-Białej. Wywiad
2981Gliwice: Tenneco uruchomiło Europejskie Centrum Inżynieryjne Monroe
2825Visa planuje otworzyć w Polsce nowy globalny Hub Technologiczno-produktowy. Praca dla 1500 osób
1089Tauron inwestuje 100 mln w rozbudowę Katowice Airport. Innowacyjna technologia w użyciu
991Piramidy w Ustroniu - ruszyły prace budowlane związane z modernizacją i rozbudową uzdrowiska
+19 / -4PGG: w kranach w Łaziskach popłynie woda z kopalni Bolesław Śmiały
+8 / -1Tauron inwestuje 100 mln w rozbudowę Katowice Airport. Innowacyjna technologia w użyciu
+5 / -0Katowice Airport: powstanie węzeł przeładunku towarów i paliw z bocznicą kolejową
+5 / -0Firma z Wieliczki postawiła w Bytomiu fabrykę domów z drewna klejonego
+4 / -0Jaworzno: Danone uruchomił unikatową w świecie instalację do recyklingu kubków po jogurtach
0Katowice Airport: są unijne pieniądze na budowę multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw
0Remont węzła A4 Katowice-Kraków – kierowcy muszą się przygotować na kolejne zmiany od 31 maja
0Firma z Wieliczki postawiła w Bytomiu fabrykę domów z drewna klejonego
0Gliwice: Tenneco uruchomiło Europejskie Centrum Inżynieryjne Monroe
0