Płatna autostrada A4 Katowice – Kraków przynosi zarządcy krociowe zyski. W trzech pierwszych kwartałach 2018 roku koncesjonariusz zarobił „na czysto” ponad 146 mln zł.
Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady S.A. opublikowała właśnie komentarz do wyników finansowych za trzy pierwsze kwartały 2018 roku.
Przychody ze sprzedaży w opisywanym okresie wyniosły 255,2 mln zł i były wyższe o 6 proc. niż w trzech kwartałach 2017 roku (240,7 mln zł). Większy zarobek spółka zawdzięcza głównie wzrostowi przychodu z zarządzania i eksploatacji autostrad o 6,1 proc., w tym z tytułu poboru opłat za przejazd (wzrost o 6 proc.) płatnym odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków.
Na tym tle przychody nie związane z działalnością autostradową w trzech kwartałach 2018 roku wyglądają marginalnie - wyniosły 2,4 mln zł, czyli są na porównywalnym poziomie jak w trzech kwartałach 2017 roku.
Grupa zredukowała jednocześnie koszt własny sprzedaży o 20,9 proc., czyli o około 10,7 mln zł, do poziomu 40,3 mln zł. W analogicznym okresie 2017 roku koszt ten sięgał 51 mln zł.
Biorąc pod uwagę wzrost przychodów i spadek kosztów skumulowany wynik brutto na sprzedaży w trzech kwartałach 2018 roku wyniósł 214,9 mln zł. To więcej o 13,2 proc., niż w trzech kwartałach 2017 r. (blisko 189.8 mln zł).
W porównaniu do trzech kwartałów 2017 roku (2,67 mln zł), w trzech kwartałach 2018 roku (5,68 mln zł) Grupa wykazała wyższe o 112,8 proc. pozostałe przychody operacyjne, głównie z powodu zwrotu nadpłaconego podatku od nieruchomości za lata ubiegłe (3 mln zł).
W tym samym okresie Grupa odnotowała koszty ogólnego zarządu (27,26 mln zł) na poziomie wyższym (wzrost o 9,6 proc.), niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (24,87 mln zł).
W efekcie działalności prowadzonej w trzech kwartałach 2018 roku grupa osiągnęła wyższy o 18,1 proc. zysk netto w wysokości 146 044 tys. zł, w porównaniu do 123 645 tys. zł w trzech kwartałach roku poprzedniego.
Przypomnijmy, przejazd całym 61-kilometrowym odcinkiem autem osobowym w jedną stronę kosztuje 20 zł (opłata 10 zł na dwóch bramkach).
Czy Waszym zdaniem koszt przejazdu autostradą A4 Katowice - Kraków jest adekwatny do komfortu, bezpieczeństwa, szybkości przejazdu?
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
1519Wybory samorządowe 2024. Tak wygląda podział mandatów w sejmiku województwa śląskiego
1502Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
486Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
4373,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
424Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -0Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
+4 / -13,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0Śląskie na podium zaległości wobec fiskusa. Wyżej tylko mazowieckie
1Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
0Velo Cugiem Kolei Śląskich do Wisły już w majówkę
0Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
0JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
0
~prezes 2018-11-13
12:29:04
Dajcie spokój, ta autosrada (to nie literówka) powinna mieć w podtytule "wieczny remont". Już nie pamiętam, kiedy tam pojechałem bez jakiegoś zwężenia, remontu
~lokalny 2018-11-13
13:03:41
Kasa wypływa do zagranicznego udziałowca większościowego. Czyli to bardziej kolejny podatek/myto dla mieszkańców Ślaska, Małopolski i nie tylko. To jest coś co należy zlikwidować i wprowadzić winiety, a nie jakieś pomniki na 100 lecie niepodległości.
~adrianek 2018-11-13
13:50:54
Ten udziałowiec to zdaje się włoska Atlantia. A prezesem Stalexportu jest niejaki E.Wąsacz, były minister skarbu, który otarł się o Trybunał Stanu w związku z nieprawidłościami przy prywatyzacji PZU, TP SA i Domów Towarowych "Centrum". Jak te nasze państwo ma być normalne
~prezes 2018-11-13
16:13:27
Ja bym jeszcze sprawdził, jak to się stało, że na tym odcinku są tylko dwie stacje paliw Orlen.
~szpryca 2018-11-14
17:50:45
szkoda, że kiedy dogadywali umowę, to nie u Sowy