Inwestycje i nieruchomości

Stara Gierkówka do przebudowy. 40 km drogi będzie jak nowe

2022-09-12, Autor: Tomasz Raudner

Ponad 40 km DK91, czyli popularnej Gierkówki między Podwarpiem a Częstochową zostanie przebudowane. Trasa stanie się ciekawą alternatywą dla autostrady A1. Roboty na dwóch odcinkach łącznej długości 10 km już trwają. Dla dwóch GDDKiA szuka wykonawców, dla trzech przygotowuje dokumentację.

Reklama

40 km DK 91 czeka przebudowa

GDDKiA przebudowuje ponad 40 km dawnej trasy DK 1, popularnie zwanej Gierkówką, a obecnie Drogi Krajowej 91. Na dwóch odcinkach DK91 Nowa Wieś - Zawada oraz Markowice - Brudzowice, o łącznej długości 10 km, trwają już roboty budowlane. Wartość tych inwestycji to ponad 132 mln zł. Dla kolejnych dwóch odcinków Częstochowa - Nowa Wieś oraz Siedlec Duży - Koziegłowy, budowlańcy szukają wykonawców robót. Dla odcinka Zawada - Siedlec Duży ogłoszenie przetargu planujemy w IV kwartale tego roku. Na pozostałych trzech odcinkach trwa wykonywanie dokumentacji projektowej. Całość przebudowy tego ponad 40 km odcinka powinna się zakończyć w 2025 roku.

Jak wyjaśnia Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA przebudowa DK91 ma na celu poprawę bezpieczeństwa i warunków komunikacyjnych oraz poprawę parametrów technicznych drogi.

- Cele te zostaną osiągnięte m.in. poprzez przebudowę drogi, dostosowanie jej konstrukcji do nośności 11,5 t/oś i przebudowę skrzyżowań. W ramach inwestycji powstaną też ciągi piesze i pieszo-rowerowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zastosowanie cichej nawierzchni pozwoli na obniżenie hałasu dochodzącego z drogi. Urządzenia ochrony środowiska oraz wykonanie odpowiedniego odwodnienia ograniczą wpływ eksploatacji drogowej na środowisko – mówi rzecznik.

Przebudowa Gierkówki: zakres inwestycji

Przebudowana zostanie jezdnia drogi krajowej oraz odcinki wlotowe dróg krzyżujących. Inwestycja zakłada również budowę i przebudowę ciągów pieszych, przebudowę istniejących zatok autobusowych, budowę zatok do kontroli pojazdów oraz odtworzenie istniejących zjazdów. Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego wpłynie wykonanie nowych urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym budowa oświetlenia drogowego i sygnalizacji świetlnych. Działania z zakresu ochrony środowiska obejmą przebudowę i budowę przepustów, rowów przydrożnych, płotków herpetologicznych i osadników zawiesin. Na redukcję hałasu wpłynie budowa ekranów akustycznych.

DK91: dwa odcinki już w realizacji

Przebudowa DK91 Nowa Wieś - Zawada

Jak podaje GDDKiA, trwa przebudowa dwóch odcinków DK91. Podpisanie umowy na roboty na pierwszym odcinku długości 4,9 km Nowa Wieś – Zawada nastąpiło we wrześniu 2021 r., z umownym terminem zakończenia prac przypadającym na listopad 2022 r. Przebudowa swym zakresem obejmuje nawierzchnię drogi, skrzyżowania wraz z drogami poprzecznymi, pobocza, zatoki autobusowe, chodniki, sześć przepustów, system odwodnienia oraz wykonanie nowych urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Realizowany jest również kanał technologiczny w istniejącym pasie drogowym oraz oświetlenie drogi. W celu podniesienia bezpieczeństwa wszystkie przejścia dla pieszych zostaną dodatkowo doświetlone. Obecnie prowadzone są prace przy przebudowie przepustów, linii kablowej oświetleniowej oraz kanalizacji deszczowej.

- Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi 35 proc., w tym dla robót drogowych 30 proc., mostowych 40 proc., branżowych 60 proc. - mówi Marek Prusak.

Przebudowa DK91 Markowice - Brudzowice

Podpisanie umowy na roboty dla tego 5,1 kilometrowego odcinka nastąpiło 19 stycznia 2022 r. z umownym terminem zakończenia prac przypadającym na lipiec 2023 r. Obecnie dwukierunkowy ruch pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Częstochowy, natomiast na jezdni przeciwnej - w kierunku Podwarpia - prowadzone są prace budowlane.

- Trwają prace przy przebudowie przepustów, budowie kanalizacji deszczowej, poszerzaniu nasypów, stabilizacji podłoża oraz wykonywania warstwy mrozoochronnej. Zgodnie z warunkami umownymi do uzyskania przejezdności na jezdni w kierunku Częstochowy powinno dojść w październiku br. Wtedy też nastąpiłoby przekierowanie ruchu na nową jezdnię i rozpoczęcie prac na tej, po której obecnie odbywa się ruch. Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi 16 proc., w tym dla robót drogowych 7,2 proc., mostowych 15 proc., branżowych 28 proc. - informuje Marek Prusak.

DK91 – odcinki w przetargu

W przypadku dwóch odcinków GDDKiA jest na etapie przetargu na roboty budowlane. Przetarg na przebudowę odcinków Częstochowa - Nowa Wieś oraz Siedlec Duży - Koziegłowy o łącznej długości prawie 9 km (w tym 4,6 km odcinek Częstochowa - Nowa Wieś oraz 4,4 km odcinek Siedlec Duży – Koziegłowy) ogłoszony został 5 września.

- W ramach inwestycji dostosujemy konstrukcję drogi do nośności 11,5 t/oś i przebudujemy skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Powstaną również ciągi piesze i pieszo-rowerowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. Otwarcie ofert wyznaczono na 13 października 2022 r. dla odcinka Częstochowa - Nowa Wieś oraz na 14 października 2022 r. dla odcinka Siedlec Duży - Koziegłowy. Wymagamy, aby roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w czasie od 13 do 16 miesięcy od daty zawarcia umowy (zgodnie z przyjętym kryterium oceny ofert). Do czasu realizacji nie będzie się wliczał okres zimowy (tj. od 16 grudnia do 15 marca) – mówi rzecznik.

W przygotowaniu do przetargu

Dla odcinka Zawada – Siedlec Duży GDDKiA przygotowuje. Celem inwestycji jest przebudowa odcinka drogi krajowej nr 91 o długości 5,5 km. Czas jej realizacji zaplanowano na 19 miesięcy. Zlokalizowana jest na terenie powiatów myszkowskiego i częstochowskiego, w gminach Kamienica Polska i Koziegłowy, przebiegając przez miejscowości Zawada, Romanów, Siedlec Mały. Ogłoszenie postępowania przetargowego zaplanowano w IV kwartale 2022 r.

Przygotowanie trzech odcinków

Trzy odcinki są na najmniej zaawansowanym etapie. Mowa o fragmentach Koziegłowy – Markowice, Brudzowice – Siewierz oraz Siewierz – Podwarpie.

Umowę na zaprojektowanie przebudowy odcinka Koziegłowy – Markowice o długości 5,3 km podpisano w marcu 2018 r. Zakończenie prac projektowych powinno nastąpić jeszcze w tym roku. - Przewidujemy, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w III kwartale 2023 r., po wcześniejszym uzyskaniu pozwolenia na budowę – mówi Prusak.

Dla odcinka Brudzowice – Siewierz trwa opracowywanie projektu budowlanego i wykonawczego. Umowa na zaprojektowanie rozbudowy odcinka o długości 5,3 km została podpisana w grudniu 2018 r. Zakończenie prac projektowych powinno nastąpić w I połowie 2023 r. - Przewidujemy, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w drugim półroczu 2023 r., po wcześniejszym uzyskaniu decyzji ZRID – mówi rzecznik.

W przypadku liczącego 6,9 km odcinka Siewierz – Podwarpie umowę na zaprojektowanie przebudowyGDDKiA podpisała w marcu 2018 r. Przed zakończeniem prac projektowych niezbędne jest wprowadzenie korekt do projektu budowlanego, a także wykonanie aktualizacji mapy do celów projektowych, projektu organizacji ruchu oraz kosztorysu inwestorskiego. Drogowcy sądzą, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w III kwartale 2023 r., po wcześniejszym uzyskaniu pozwolenia na budowę. Realizacja tych trzech zadań przypadłaby na lata 2024-2025.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Blokada miliardów z UE. Kto ma rację?



Oddanych głosów: 259

Prezentacje firm