Branżowe media informują o tym, że szykują się spore zmiany w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Jeszcze w tym roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce wdrożyć nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W wyniku tego duże gminy, w tym 12 w woj. śląskim – będą musiały wyznaczyć strefy z zakazem wjazdu dla silników typu diesel.
O tym, że rządzący myślą nad zakazem wjazdu dieslowskich silników do centrów miast, mówi się nie od dziś. Tym bardziej, że takie rozwiązania działają już w krajach Europy Zachodniej. Wygląda jednak na to, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska na poważnie planuje zmiany w prawie.
Pojawił się bowiem projekt nowelizacji „ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw”, a ograniczenia dla samochodów z dieslem mają obowiązywać już w tym roku.
Czego dowiadujemy się z projektu?
- Ministerstwo przewiduje jednak pewne ustępstwa od tych reguł. W latach 2021-2025 w strefach czystego transportu będą mogły poruszać się samochody spełniające normę Euro 4. W kolejnych czterech latach, a więc do 2030, najstarszym dopuszczonym Dieslem i benzyną będzie Euro 5, a z kolei w latach 2031-2035 – Euro 6. Jeśli więc masz starszy Diesel z normą poniżej Euro 4, nie wjedziesz do strefy już w tym roku – czytamy na portalu branżowym wrc.net.pl.
Miasta, które wg projektu ustawy będą musiały wprowadzić strefę czystego transportu to: Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Białystok, Katowice, Gdynia, Częstochowa, Radom, Toruń, Sosnowiec, Kielce, Rzeszów, Gliwice, Zabrze, Olsztyn, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Opole, Tychy, Gorzów Wielkopolski, Płock, Dąbrowa Górnicza, Elbląg, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów, Koszalin.
Jak dalej czytamy, nakaz utworzenia stref miałby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2030 r.
- To czas, który moglibyśmy nazwać wystarczająco odległym, bo zgodnie z obowiązującym brzmieniem Ustawy o elektromobilności od 1 stycznia 2025 r. samorządy gmin i powiatów, w których mieszka przynajmniej 50 tys. osób, będą musiały zapewnić 25 proc. autobusów zeroemisyjnych we flocie, którą realizowany jest transport zbiorowy. Wprowadzenie stref nie sparaliżuje więc komunikacji miejskiej. Spółki organizujące przejazdy będą już musiały posiadać bezemisyjne autobusy. Wystarczy, że zostaną skierowane na trasy w strefach – czytamy na wrc.net.pl.
Oddanych głosów: 663
Materiał oryginalny: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,rybnik-ze-strefa-bez-diesla-nowe-przepisy-zmusza-miasta-do-zmian,wia5-3266-47428.html
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
PGG otwarta na współpracę z Rudą Śląską. Kolejne rozmowy o transformacji
844Kiedy paczka brzęczy. Pszczoły na pokładzie - innowacja w transporcie
539Tauron z rekordową EBITDA za 2024 rok. Wzrosty mimo spadku przychodów i niższych cen energii
537Wojna celna USA - czy uderzy w polski i śląski biznes? Eksperci: Największym zagrożeniem niepewność
504Wielki Piątek na stacjach paliw. Na Śląsku najtańsze benzyna i diesel, LPG też w dobrej cenie
480Wielkanoc 2025: Święta droższe niż zwykle – jak radzą sobie polskie gospodarstwa?
+4 / -0Wojna celna USA - czy uderzy w polski i śląski biznes? Eksperci: Największym zagrożeniem niepewność
+3 / -0Tauron z rekordową EBITDA za 2024 rok. Wzrosty mimo spadku przychodów i niższych cen energii
+2 / -0Stylowy taras i bezpieczny samochód - komfort na Twoim podwórku przez cały rok
+1 / -0Człowiek z pasją - pan Krzysztof posiada największą kolekcję dzwonków na świecie. Swoją fascynacją dzieli się z całym światem
+1 / -0"One in, two out". Przełom deregulacyjny staje się faktem - premier przedstawił propozycje dla biznesu
0UE odrobiła lekcje po powodzi 2024. Szybsze reakcje na klęski żywiołowe
0ZUS przypomina: wnioski o 800 plus tylko do końca kwietnia
0Stylowy taras i bezpieczny samochód - komfort na Twoim podwórku przez cały rok
0Tauron z rekordową EBITDA za 2024 rok. Wzrosty mimo spadku przychodów i niższych cen energii
0