Gaz-System otrzymał prawie 200 mln zł unijnego dofinasowania na budowę gazociągu Kędzierzyn-Koźle - Racibórz - Rybnik - poinformowała spółka w komunikcie. Dofinasowanie stanowi 30 proc. wartości inwestycji, którą oszacowano na 595,5 mln zł. Magistrala ma umożliwić dostawy gazu ziemnego w rejonie Górnego Śląska, w tym zaopatrzenie bloku gazowo-parowego w Rybniku.
Spółka Gaz-System poinformowała w poniedziałek, że projekt pod nazwą "Budowa gazociągu Kędzierzyn-Koźle - Racibórz - Rybnik" otrzymał dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Umowę w tej sprawie operator systemu przesyłu gazu zawarł wcześniej z krakowskim Instytutem Nafty i Gazu – Państwowym Instytutem Badawczym, który jest instytucją wdrażającą dla Programu FEniKS.
- Wartość zadania została oszacowana na 595,5 mln złotych, natomiast przyznane dofinansowanie wyniesie 199,2 mln złotych, co stanowi ponad 30 proc. wartości inwestycji - podał w komunikacie Gaz-System.
Projekt składa się z dwóch zadań inwestycyjnych:
Wsparcie finansowe dla inwestycji prowadzonych przez Gaz-System, uzyskane w ramach funduszy europejskich, podkreśla ich znaczenie dla procesu transformacji polskiego systemu energetycznego. Nowy gazociąg Kędzierzyn-Koźle – Racibórz – Rybnik jest przedsięwzięciem kluczowym dla przesyłu gazu w województwach opolskim i śląskim. Jego budowa umożliwi także dostawy gazu do powstającego w Rybniku bloku gazowo-parowego – podkreśla Sławomir Hinc, prezes Gaz-System.
Przypomnijmy, że blok energetyczny 882 MW w Rybniku ma być gotowy pod koniec 2026 r. Umowę na realizację inwestycji podpisano w lutym 2023 r. <<To gigantyczna inwestycja energetyczna na Śląsku. Jest umowa na blok gazowo-parowy w Rybniku>>.
Będzie to największy blok parowo-gazowy w naszym kraju. Wytworzona w nim energia elektryczna będzie w stanie pokryć zapotrzebowanie nawet dla 2 mln gospodarstw domowych.
Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) stanowi kontynuację programu Infrastruktura i Środowisko, który funkcjonował w dwóch wcześniejszych perspektywach finansowych (2007-2013 oraz 2014-2020). Głównym celem programu FEnIKS jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury technicznej i społecznej zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju, w tym poprzez obniżenie emisyjności gospodarki oraz transformację w kierunku gospodarki przyjaznej środowisku, zwiększenie efektywności energetycznej oraz zwiększenie udziału zielonej energii z odnawialnych źródeł energii w końcowym zużyciu energii.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
3717Rząd rozwiewa wątpliwości ws. podatku od ogrodzeń. "Nie kuriozum, a fake news"
1348Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
1235O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
1213Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
1189Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
+2 / -0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
+2 / -0Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
0W kopalni JSW powstanie jedna z najnowocześniejszych instalacji w światowym górnictwie
0Katowice i PLK idą na noże ws. przebudowy węzła. Kolejarze reagują na miejskie fake newsy
0Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
0