Za sprawą nowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030 (RPBDK) w województwie śląskim ruszą kolejne inwestycje drogowe. Ich wartość sięgnie 26,5 mld zł. O szczegółach mówili w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach wojewoda śląski Jarosław Wieczorek oraz p.o. dyrektora katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marek Niełacny.
O tym, że autostrada A4 będzie rozbudowana o trzeci pas oraz o budowie trasy S11 pisaliśmy już w artykule o nowym Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych 2030, z perspektywą do roku 2033. Teraz poznaliśmy szczegóły dotyczące inwestycji w woj. śląskim. Program w województwie śląskim przewiduje dokończenie całości A1 i S1, realizację S11, budowę obwodnic ciągu DK78 i DK46, a także rozbudowę A4.
– Dalsza rozbudowa autostrady A4 to element niezwykle ważny dla mieszkańców województwa. Wiemy doskonale, że przepływy samochodów w aglomeracji i w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii są coraz wyższe, stąd istnieje konieczność pełnej modernizacji tego odcinka śląskiego. No i takie plany, przy udziale GDDKiA, oddziału Katowice, będą realizowane – powiedział wojewoda Jarosław Wieczorek.
Za sprawą nowego RPBDK do naszego regionu ma trafić około 26,5 mld zł. W ramach projektu do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) planuje się zbudować najważniejsze inwestycje infrastrukturalne, takie jak:
Jak widać, część zadań jest już realizowanych jak budowa A1 czy S1. Głównymi nowymi przedsięwzięciami będą śląskie odcinki S11, czyli nowej trasy nad morze oraz rozbudowa A4 o trzeci pas ruchu. Przedstawiciel krakowskiego oddziału GDDKiA wspomniał w wywiadzie, że przebudowa A4 mogłaby ruszyć w 2025 roku.
Marek Prusak, rzecznik Oddziału GDDKiA w Katowicach powiedział z kolei ŚląskiemuBiznesowi.pl, że rozbudowa A4 jest dobrym pomysłem, aczkolwiek jeszcze Dyrekcja nad nim nie pracuje. Rzecznik zaznaczył, że będzie to skomplikowane przedsięwzięcie.
- Wpierw trzeba będzie przeprowadzić postępowanie w celu uzyskania analiz ruchowych. Jak sądzę, będzie to wykonywane w etapach, ponieważ do 2027 roku jeden odcinek A4 jest objęty koncesją i nie wiadomo, czy przejdzie na Skarb Państwa. Trzy pasy ruchu mamy już przecież od ul. Murckowskiej do węzła Sośnica, a dopiero od Sośnicy do granicy woj. opolskiego mamy po dwa pasy ruchu - powiedział nam Marek Prusak.
Zaznaczył, że fakt, iż już teraz niektóre fragmenty A4 mają po trzy pasy nie oznacza, że nie zyskają kolejnego.
- To jest złożony temat. Teraz nie wiadomo, co wyjdzie z analizy ruchu. Są specjalne algorytmy, które mówią, ile jest pasów koniecznych do konkretnego natężenia ruchu, licząc średnio dobowym ruchem. Dotąd zwykle mieliśmy najbardziej obłożone autostrady, potem to przejęła autostradowa obwodnica Warszawy, ale kolejne pod względem liczb są już nasze - powiedział rzecznik.
Katowicki odcinek, ten najbardziej zatłoczony, z dziennymi liczbami 100 tys. pojazdów, jednocześnie przebiega przez najbardziej zabudowany obszar. Marek Prusak mówi nam jednak, że ciasnota architektoniczna nie jest kłopotem inżynieryjnym. Problemem mogą być kwestie finansowe.
Nowy Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030 został ogłoszony w poniedziałek przez premiera Mateusza Morawieckiego. Na ten cel przeznaczonych zostanie w sumie ponad 290 miliardów złotych. Środki w ramach programu pozwolą na dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Łącznie wszystkie planowane inwestycje drogowe dają nam ok. 8 tys. km nowoczesnych dróg w całym kraju.
Wojewoda przypomniał, że od 2016 r. w ramach rządowych programów wsparcia lokalnych inwestycji drogowych samorządów do województwa śląskiego trafiło ok. 790 mln zł dofinansowania, które wsparło 570 projektów obejmujących blisko 540 km dróg. Z kolei szef katowickiego oddziału GDDKiA podkreślił, że od 2015 r. przybyło 56,6 km autostrady. W ramach dotychczasowych działań w województwie śląskim do tej pory oddano do ruchu cztery odcinki autostrady A1 od węzła Częstochowa Północ do Pyrzowic.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
1732"Smartfon na czterech kółkach". Prezes EMP o projekcie Izera i przyszłości fabryki w Jaworznie
759Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
556Co rząd zrobi z projektem Izera? Ważą się losy polskiego elektryka
540"Książkowy przykład transformacji Śląska". Ponad 96 mln złotych dla tyskiego hubu
502Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
+3 / -0Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
+2 / -0Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+1 / -0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
+1 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
0Kolonia Zgorzelec uratowana. Bytom zakończył ogromną inwestycję rewitalizacyjną
0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
0GZM: dodatkowe pieniądze na velostrady dla Katowic i Sosnowca
0
~Barakuda 2021-08-11
23:41:20
Jakby to powiedział Andrzej Duda: pitu, pitu dla frajerów. Zobaczycie te drogi jak świnia gwiazdy…
~szpryca 2021-08-12
14:22:33
nie gadaj Barakuda. pojadę po nich nowym polskim elektrykiem
~prezes 2021-08-12
14:24:26
dobrze, że A4 będzie rozbudowana. ale jeszcze lepoej, że po 2027 już nie będzie staleksportu