Pod koniec maja 2025 roku minęła dokładnie dekada od uruchomienia jednej z trzech najdłuższych dróg startowych w Polsce – liczącego 3 200 metrów pasa w Katowice Airport. Ta kluczowa inwestycja, która do dziś pozostaje największą w historii lotniska w Pyrzowicach, znacząco wpłynęła na rozwój regionalnego transportu lotniczego i umocniła pozycję portu w kraju.
8 maja 2015 roku do użytku operacyjnego została oddana nowa droga startowa Katowice Airport o długości 3 200 metrów i szerokości 45 metrów. Pierwszym samolotem, który skorzystał z nowej infrastruktury, był Airbus A320 linii Wizz Air, który wystartował do Londynu-Luton. To wydarzenie zapoczątkowało nową erę w funkcjonowaniu portu – zarówno pod względem operacyjnym, jak i rozwojowym.
Decyzja o budowie nowej drogi została podjęta w 2008 roku przez Zarząd Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A. Prace budowlane ruszyły w lutym 2013 roku i trwały 710 dni. Wartość całej inwestycji wyniosła 157 mln zł netto, z czego 73 mln zł pochodziło z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).
Projekt był wyjątkowo złożony – obejmował nie tylko budowę samego pasa, ale również całą procedurę przeniesienia ruchu lotniczego ze starej drogi startowej (2 800 m) na nową.
Budowa nowej drogi startowej wiązała się z ogromnym nakładem pracy i materiałów:
120 tys. m³ betonu drogowego i konstrukcyjnego,
56 tys. ton mieszanki mineralno-bitumicznej,
421 tys. ton kruszywa,
9 000 kg farby do oznakowania poziomego,
1 097 świateł nawigacyjnych,
235 km kabli elektrycznych.
Łącznie na plac budowy dostarczono ponad milion ton materiałów. W realizację zaangażowanych było ponad 1 500 osób oraz ponad 220 jednostek sprzętu.
Wraz z oddaniem nowej drogi startowej Katowice Airport osiągnęło kod referencyjny 4E, co oznacza zdolność do obsługi dużych, dalekodystansowych samolotów o rozpiętości skrzydeł do 65 m. Co istotne, nowy pas umożliwił prowadzenie operacji lotniczych w II kategorii ILS – przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów oraz pułapie chmur nie niższym niż 30 metrów. Dla porównania – wcześniej obowiązywały minima: 550 metrów i 60 metrów.
Od momentu uruchomienia w maju 2015 roku do maja 2025 roku, nowa droga startowa odegrała kluczową rolę w rozwoju ruchu lotniczego w Katowice Airport:
obsłużono ponad 41 milionów pasażerów,
przetransportowano blisko 270 tysięcy ton cargo,
wykonano ponad 370 tysięcy startów i lądowań.
Budowa nowej drogi startowej była elementem wieloletniego programu rozwoju infrastruktury lotniska na lata 2007–2018. W tym czasie GTL S.A. zrealizowało kilkadziesiąt zadań inwestycyjnych o łącznej wartości około 690 mln zł – z czego ponad 170 mln zł pochodziło ze środków unijnych.
Wśród kluczowych projektów, oprócz nowej drogi startowej, znalazły się:
budowa nowego terminala pasażerskiego C,
rozbudowa strefy cargo i terminalu towarowego,
stworzenie bazy technicznej do obsługi samolotów,
modernizacja płyt postojowych i dróg kołowania.
Przypomnijmy, że obecnie lotnisko realizuje kolejny ambitny program inwestycyjny – tym razem na lata 2024–2032. Szacowana wartość wszystkich projektów to około 1,5 miliarda złotych. Planowane są m.in.:
budowa nowego głównego terminalu pasażerskiego,
centrum przesiadkowe i tunel kolejowy do stacji „Pyrzowice Lotnisko”,
rozbudowa parkingów oraz budowa parkingu wielopoziomowego,
drugi terminal cargo,
nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej,
baza paliwowa i multimodalny węzeł logistyczny.
Część projektów, jak np. baza utrzymania lotniska i nowy hangar H4, już jest w realizacji.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Szkolenia dla rynku 4.0. Nowe centrum robotyki za ponad 13 mln zł oficjalnie otwarte
1118Hub w Jaworznie zamiast fabryki Izery. EMP zmienia taktykę
923Pierwszy w Polsce Sky Walk w budynku mieszkalnym. Innowacyjna inwestycja powstaje w Katowicach (wizualizacje)
767Chorzów odcięty – estakada DK79 grozi zawaleniem. Sprawdź mapę objazdów
607Polska energetyka bez rąk do pracy? Eksperci: atom i OZE przyspieszają, brakuje fachowców
578JSW wycofuje nowy sprzęt ratowniczy za ponad 30 mln złotych. Największa tego typu inwestycja w historii spółki z problemami
+36 / -183,2-kilometrowy pas startowy zmienił Katowice Airport. Jubileusz jednej z najdłuższych dróg startowych w Polsce
+3 / -0KSSE i SRK zagospodarują tereny po kopalniach. W planie inwestycje m.in. na 80 hektarach w Jastrzębiu-Zdroju
+2 / -0Do Skandynawii przez Świnoujście i Ystad. Szyny z Dąbrowy Górniczej jadą koleją do Szwecji
+2 / -0Szkolenia dla rynku 4.0. Nowe centrum robotyki za ponad 13 mln zł oficjalnie otwarte
+1 / -0Śląsk na dwóch kółkach. Bloger „Rowerem po Śląsku” ocenia inwestycje rowerowe
0Katowice montują zdalnie sterowane kurtyny wodne. System oszczędza wodę, energię i uruchamia się automatycznie
0PGE Nowy Rybnik podsumowuje prace przy budowie największego bloku gazowo-parowego w Polsce
0Hałda Marcel w Radlinie: po osunięciu skarpy trwają zabezpieczenia i rekultywacja. PGG zapowiada teren zielony
0Inwestycja za 114 mln zł. Legendarne kąpielisko Fala wraca do TAURON Parku Śląskiego w nowej odsłonie
0