Inwestycje i nieruchomości

30 km śląskiej zakopianki w budowie. GDDKiA podpisała umowy na najważniejsze odcinki S1

2021-12-01, Autor: tora

Katowicki oddział GDDKiA podpisał umowę na realizację drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Tym samym wszystkie kluczowe dla trasy S1 odcinki objęte są umowami na budowę. Ogółem w realizacji jest 30 km tak zwanej śląskiej zakopianki.

Reklama

Umowę na budowę blisko 7-kilometrowego odcinka S1 Generalna Dyrekcja podpisała z wykonawcą 30 listopada.

S1 Bieruń - węzeł Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia

Umowa dotyczy budowy fragmentu drogi ekspresowej S1 o długości ok. 2,9 km, odcinka drogi klasy GP (drogi głównej ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km oraz drogi klasy Z (zbiorczej) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazdu do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich.

- Podpisana dzisiaj umowa jest już czterdziestą drugą w tym roku. Dzięki temu do fazy realizacji przeszły 42 zadania o łącznej długości nieco ponad 523 km i wartości blisko 16 mld zł - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44 (DK44). Wartość umowy to ponad 212 mln zł.

Ostatnimi krokiem będzie podpisanie umowy dla 10-kilometrowego odcinka Mysłowice – Bieruń. Do Urzędu Zamówień Publicznych trafiła już dokumentacja przetargowa dla odcinka Mysłowice – Bieruń. W przypadku uzyskania pozytywnego wyniku kontroli Prezesa UZP, do podpisania umowy mogłoby dojść na początku przyszłego roku. Tym samym wszystkie cztery odcinki od Mysłowic do Bielska-Białej o długości ponad 40 km weszłyby w etap realizacji.

Bliżej domknięcia S1 pomiędzy Mysłowicami i Bielskiem-Białą

Przypomnijmy też ważniejsze wydarzenia z innych odcinków S1. 9 listopada GDDKiA wybrała wykonawcę budowy S1 pomiędzy Mysłowicami a Bieruniem. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex z Warszawy, która koszt wykonania zadania wyceniła na ponad 489 mln zł. Inwestycja obejmuje budowę 10-kilometrowego odcinka drogi S1 Mysłowice - Bieruń wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód (kategorii II) oraz Lędziny Zachód (kategorii III), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. W przetargu na jego realizację wpłynęło dziesięć ofert.

S1 Oświęcim - Dankowice

Umowę z wykonawcą na projekt i budowę za 989,7 mln zł podpisano 14 maja 2020 r. Obecnie kończy się etap projektowania odcinka pomiędzy węzłem Oświęcim (z węzłem) a Dankowicami o długości około 15,2 km. Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca złożył w marcu 2021 r. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na III kwartał 2023 r.

S1 Dankowice - Bielsko-Biała

Umowa z wykonawcą na projekt i budowę za 586,7 mln zł została zawarta 3 sierpnia 2020 r. - Jesteśmy już w końcowym etapie projektowania odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok (z węzłem) o długości prawie 12 km – informuje GDDKiA. Wniosek o wydanie decyzji ZRID wykonawca złożył w czerwcu 2021 r. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na IV kwartał 2023 r.

Kalendarium S1

Droga ekspresowa S1 węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Bieruń (bez węzła)

  • styczeń 2022 r. - planowany termin podpisania umowy

  • marzec/kwiecień 2025 r. - planowany termin zakończenia

Droga ekspresowa S1 węzeł Bieruń (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia

  • listopad 2021 r. - podpisanie umowy

  • 2023 r. - planowany termin udostępnienia do ruchu jezdni w układzie 1x1

  • grudzień 2024 r. - planowany termin zakończenia

Droga ekspresowa S1 węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice

  • maj 2020 r. - podpisanie umowy

  • sierpień 2023 r. - planowany termin zakończenia

Droga ekspresowa S1 Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem)

  • sierpień 2020 r. - podpisanie umowy

  • listopad 2023 r. - planowany termin zakończenia

S1 - śląska Zakopianka

Droga ekspresowa S1 połączy Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach z granicą państwa w Zwardoniu. Stanie się tym samym alternatywnym połączeniem północnej części województwa z południem i Słowacją. Trasa w południowej części przebiega przez Beskidy, w tym przez masyw Baraniej Góry. Tutaj powstały i wciąż są w budowie tunele i estakady. To najbardziej widowiskowa trasa w woj. śląskim i najdroższa, zarazem kluczowa dla udrożnienia gór, dlatego czasem mówi się o niej, że jest śląską zakopianką.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy Polski Ład doprowadzi do upadku rządu Mateusza Morawieckiego?



Oddanych głosów: 254