Podczas poniedziałkowej sesji sejmiku woj. śląskiego przyjęto budżet regionu na 2025 r. i wieloletnią prognozę – do 2035 r. Planowane przyszłoroczne dochody mają wynieść 3,8 mld zł, a wydatki - 4,2 mld zł. Największe inwestycje związane będą z drogami wojewódzkimi, w tym największym jednostkowym przedsięwzięciem - za prawie 144 mln zł - ma być przebudowa drogi nr 928.
Projekt przyszłorocznego budżetu województwa śląskiego zamyka się po stronie dochodów kwotą 3,833 mld zł (o ponad 18 proc. więcej w stosunku do planu po zmianach na 30 września br.). Wzrost dochodów województwa w 2025 roku wynika przede wszystkim z wyższych wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych - dochody z tego tytułu mają wynieść 848,5 mln złotych, co stanowi wzrost o ponad 310% w porównaniu do roku 2024.
Wzrost ten wynika z wprowadzenia zasadniczych zmian w zasadach naliczania dochodów JST, które zawarto w "nowej ustawie" o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z przyjętą ustawą, wielkość udziału w podatku PIT, począwszy od roku 2025, wynosić będzie dla województw 0,35 proc. liczona od dochodów podatników zamieszkałych na obszarze danego województwa. Dotychczas podstawę naliczania tych dochodów stanowiło 1,6 proc. wpływów z podatku należnego od podatników - wyjaśniono w komunikacie.
W porównaniu z dochodami należnymi województwu w roku 2024, kwota wpływów z CIT na 2025 rok jest mniejsza o 16,6 proc.
Środki stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego z tytułu udziału w dochodach, będących podstawą naliczania tych podatków będą podlegać przekazaniu jako zaliczki na rachunki budżetów jednostek samorządu terytorialnego w równych miesięcznych ratach. "Nowa ustawa" wprowadza, w miejsce obecnych części subwencji ogólnej, pojęcie potrzeb wydatkowych JST, które podlegają finansowaniu dochodami z PIT i CIT, a w przypadku, gdy dochody te są niewystarczające – subwencję ogólną z budżetu państwa - dowiadujemy się.
Wydatki zaplanowano na 4,233 mld zł (o ponad 20 proc. więcej w relacji do 2024 roku). Planowany deficyt oszacowany na 400 mln zł będzie pokryty m.in. z kredytów oraz wolnych środków.
Łączny limit zobowiązań kredytowych na 2025 r. ma wynosić 332,8 mln zł, a zdecydowana większość ten kwoty ma zostać przeznaczona na:
w tym odpowiednio: 65,3 mln zł na drogi wojewódzkie, 75,5 mln zł na tabor kolejowy, 110 mln zł na objęcie akcji spółki Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze.
Łączna kwota planowanych przychodów wynosi 494,76 mln zł, zaś suma planowanych rozchodów wynosi 94,7 mln zł.
Plan realizacji programów i projektów finansowanych przy udziale środków unijnych i innych źródeł zagranicznych zakłada w 2025 r. kwotę 920,4 mln zł.
W budżecie na 2025 rok największe środki planuje się przeznaczyć na:
Na administrację publiczną przewidziano 463,6 mln zł (tyle samo co w bieżącym roku), z czego 352,4 mln zł przypadnie na funkcjonowanie urzędu marszałkowskiego (w 2024 r. było to 314,9 mln zł). Wydatki na promocję mają wynieść 15,6 mln zł, co stanowi znaczący spadek w porównaniu do 39,9 mln zł z 2023 roku.
Budżet na krajowe pasażerskie przewozy kolejowe wyniesie 694,5 mln zł, z czego 224,5 mln zł przeznaczono na zakup nowego taboru.
Na organizację przewozów pasażerskich przez Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne województwo w 2024 roku zaplanowało 464,9 mln zł. Dodatkowo 917 tys. zł wesprze realizację trzech projektów w ramach programu Kolej Plus.
Największą jednostkową inwestycją 2025 roku będzie z kolei w Śląskiem przebudowa drogi nr 928 - na ten cel zabezpieczono w budżecie kwotę w wysokości 143,9 mln zł.
Budżet 4,3-milionowego województwa śląskiego jest jednym z największych budżetów wojewódzkich w Polsce.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Szkolenia dla rynku 4.0. Nowe centrum robotyki za ponad 13 mln zł oficjalnie otwarte
1254Hub w Jaworznie zamiast fabryki Izery. EMP zmienia taktykę
1046Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
867Inwestycja za 114 mln zł. Legendarne kąpielisko Fala wraca do TAURON Parku Śląskiego w nowej odsłonie
634PGE Nowy Rybnik podsumowuje prace przy budowie największego bloku gazowo-parowego w Polsce
526JSW wycofuje nowy sprzęt ratowniczy za ponad 30 mln złotych. Największa tego typu inwestycja w historii spółki z problemami
+36 / -18Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+7 / -13,2-kilometrowy pas startowy zmienił Katowice Airport. Jubileusz jednej z najdłuższych dróg startowych w Polsce
+3 / -0Politechnika Śląska i CPK będą wspólnie kształcić kadry dla sektora transportu i kolei dużych prędkości
+2 / -0KSSE i SRK zagospodarują tereny po kopalniach. W planie inwestycje m.in. na 80 hektarach w Jastrzębiu-Zdroju
+2 / -0Raport CEIAS: hub elektromobilności w Jaworznie może wzmocnić polski przemysł EV
0Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
0Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
0Business Mixer KSSE w Pszowie: porozumienie na rzecz lokalnego biznesu na terenie dawnej kopalni Anna
0Nowa linia S74 po 24 latach przerwy. Pociągi wracają na trasę Tychy – Orzesze Jaśkowice
0