GDDKiA zamierza odnowić 40 kilometrów Drogi Krajowej 91, znanej powszechnie jako gierkówka, na odcinku między Podwarpiem, a Częstochową. Inwestycja podzielona jest na etapy w różnej fazie realizacji.
Zanim powstała autostrada A1, droga krajowa 91 była podstawową arterią łączącą południową i północną Polskę. Wciąż jest mocno uczęszczana, jednak jej stan systematycznie się pogarszał. Nacisk kładziono na budowę przebiegającej równolegle autostrady A1. Dziś, kiedy autostrada w woj. śląskim jest gotowa, przyszła kolej na naprawę gierkówki, tam, gdzie się ostała (przypomnijmy, że za Częstochową gierkówka zniknęła, gdyż w jej śladzie drogowcy zbudowali autostradę).
40-kilometrowy odcinek podzielony został na 6 odcinków, które są na różnym etapie realizacji. Ostatnie trzy fragmenty drogi mają być oddane do użytku po przebudowie w 2026 roku.
To piąty odcinek DK91, który czeka gruntowna przebudowa. GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg. Odcinek mierzy ponad 5,5 km. Początek zlokalizowany jest w rejonie skrzyżowania DK91 z ul. Długą w Zawadzie, następnie biegnie przez Romanów, Siedlec Mały aż do granicy Siedlca Małego i Dużego.
- W ramach inwestycji dostosujemy konstrukcję drogi do nośności 11,5 t/oś i przebudujemy skrzyżowania. Powstaną również ciągi piesze oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego wpłynie m.in. wykonanie oświetlenia i sygnalizacji świetlnych. Działania z zakresu ochrony środowiska obejmą przebudowę i budowę przepustów, rowów przydrożnych, płotków herpetologicznych i osadników zawiesin. Na redukcję hałasu wpłynie budowa ekranów akustycznych – podaje Marek Prusak z GDDKiA Katowice.
Drogowcy czekają na oferty do 14 kwietnia. W ocenie ofert 60 proc. stanowić będzie cena, a w 40 proc. przedłużenie okresu gwarancji jakości maksmalnie o 5 lat.
Wykonawcą przebudowy tego niemal 5-kilometrowego odcinka DK91, o wartości ponad 63 mln zł, jest konsorcjum, w skład którego weszły firma Bitum (lider) oraz Drog-Bud, OLS, HUCZ, Domax Arkadiusz Mika, Larix (partnerzy). Podpisanie umowy na roboty nastąpiło we wrześniu 2021 r., z pierwotnym terminem zakończenia prac przypadającym na listopad 2022 r. W trakcie wykonywania robót wykonawca musiał wykonać nieprzewidziane w umowie dodatkowe prace, związane z rozbiórką przepustów, kostki klinkierowej, elementów betonowych i kamiennych oraz wzmocnieniem podłoża gruntowego. Po uwzględnieniu tych czynników, termin realizacji robót zostanie wydłużony do czerwca 2023 r.
W 2022 r. realizowano roboty na pięciu zamkniętych odcinkach drogi (naprzemiennie na jezdni lewej i prawej), na których wykonano m.in. przebudowę przepustów, budowę kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, oświetlenia drogowego. Przebudowano sieci wodociągowe. Wykonano również nową konstrukcję drogi. Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi 50 proc., w tym dla robót drogowych 40 proc., mostowych 50 proc. a branżowych 70 proc.
Umowę za ponad 69 mln zł na roboty dla tego ponad 5-kilometrowego odcinka GDDKiA podpisała 19 stycznia 2022 r. z umownym terminem zakończenia prac przypadającym na lipiec 2023 r. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm NDI (lider), NDI SOPOT oraz SP Sine Midas Stroy (partnerzy). Obecnie dwukierunkowy ruch pojazdów odbywa się na jezdni prowadzącej do Częstochowy, natomiast na jezdni sąsiedniej prowadzone są prace budowlane. Przebudowywane są przepusty, budowana jest kanalizacja deszczowa, poszerzane nasypy, wykonywana stabilizacja podłoża oraz warstwa mrozoochronna. Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi 16 proc., w tym dla robót drogowych 9 proc., mostowych 27 proc., branżowych 53 proc. W związku z wystąpieniem robót dodatkowych wykonawca złożył roszczenia terminowe. To, czy czas realizacji tej inwestycji zostanie wydłużony, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawcy.
Umowę na zaprojektowanie przebudowy odcinka o długości 5,3 km GDDKiA podpisała w marcu 2018 r. Przed zakończeniem prac projektowych niezbędne jest wprowadzenie korekt do projektu organizacji ruchu, kosztorysu inwestorskiego oraz Specyfikacji Technicznych i Odbioru Robót Budowlanych.
- Przewidujemy, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w IV kwartale 2023 r., po wcześniejszym uzyskaniu pozwolenia na budowę i uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji – mówi Marek Prusak, rzecznik prasowy oddziału GDKKiA w Katowicach.
Planuje się, że wniosek o wydanie pozwolenia na budowę zostanie złożony w pierwszej połowie marca bieżącego roku.
Odcinek gierkówki Brudzowice – Siewierz jest na etapie opracowania projektu budowlanego i wykonawczego. Umowę na zaprojektowanie rozbudowy odcinka na długości ok. 5.3 km podpisano w grudniu 2018 r. Planuje się, że zakończenie prac projektowych powinno nastąpić w II połowie 2023 r.
- Przewidujemy, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w drugim kwartale 2024 r., po wcześniejszym uzyskaniu decyzji ZRID – podaje rzecznik.
Umowa na zaprojektowanie przebudowy odcinka o długości ok. 7 km została zawarta w marcu 2018 r. Prace projektowe na przedmiotowym odcinku zostały już zakończone i obecnie trwają przygotowania do złożenia wniosku o wydanie pozwolenia na budowę. Planuje się, że wniosek o uzyskanie decyzji PNB zostanie złożony w pierwszej połowie marca bieżącego roku. Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane zaplanowano na IV kw. br. po wcześniejszym uzyskaniu pozwolenia na budowę i uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji.
Ogółem realizacja trzech ostatnich zadań przypadłaby na lata 2024-2026.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Co ze zbiornikiem retencyjnym na styku woj. śląskiego i opolskiego? "Będziemy wspólnie szukać alternatywy"
1065Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
844Gliwice zrewitalizują legendarny Browar Hugo Scobla (wizualizacje)
616Powódź 2024: największa budowla hydrotechniczna w Polsce stabilizuje sytuację w Raciborzu
585Amazon uruchomił trzecie na Śląsku i jedenaste w Polsce centrum logistyczne (foto)
378Rybnik: największy blok parowo-gazowy w Polsce będzie droższy o 121 mln zł
+4 / -0W Katowice Airport ruszyła budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw za 117 mln zł
+2 / -0Gliwice zrewitalizują legendarny Browar Hugo Scobla (wizualizacje)
+2 / -0Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
+2 / -0W nowy sezon w nowej odsłonie. Satelita w Katowicach po metamorfozie za 9 mln zł
+2 / -0Prawie 79 mln zł dofinansowania dla Bytomia na projekty rewitalizacyjne w Szombierkach
0W Katowice Airport ruszyła budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw za 117 mln zł
0Węglowa Elektrownia Rybnik będzie wyłączona z końcem 2025 roku? Pojawi się wspólne oświadczenie
0Powódź 2024: największa budowla hydrotechniczna w Polsce stabilizuje sytuację w Raciborzu
0Na działkach SRK za 230 tys. złotych Goczałkowice-Zdrój wybudują instalację fotowoltaiczną
0
~Tadeusz Kiełkowski 2023-03-10
12:42:26
Niech się spieszą bo jak do władzy dojdzie ugrupowanie "pieniędzy nie ma i nie będzie" inwestycji też nie będzie.