O 50 nowoczesnych wagonów powiększy się do połowy 2027 roku tabor tramwajowy w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. We wtorek 4 lutego Tramwaje Śląskie podpisały dwie umowy na dostawę wozów - ze spółkami PESA Bydgoszcz oraz Modertrans Poznań. Łączna wartość zakupu wynosi blisko 777 mln złotych brutto i jest największym takim zamówieniem w historii spółki.
Uroczystość podpisania umów odbyła się w zabytkowej hali tramwajowej w Chorzowie. Dokumenty sygnowali m.in. Bolesław Knapik – prezes Tramwajów Śląskich, Marcin Michalik – członek zarządu spółki, Kazimierz Zdziarski – prezes PESA Bydgoszcz oraz Robert Trafiłowski – wiceprezes tej firmy. Modertrans Poznań reprezentowali Piotr Pawlak i Robert Kij – wiceprezesi zarządu.
W wydarzeniu uczestniczyli również przedstawiciele władz województwa i samorządów, w tym Marek Wójcik – wojewoda śląski, Bogumił Sobula – pierwszy wiceprezydent Katowic oraz Kazimierz Karolczak – przewodniczący zarządu GZM.
Obecnie po torach Metropolii kursuje około 200 tramwajów. Dostawa 50 nowych pojazdów zwiększy tabor aż o jedną czwartą, co znacząco poprawi komfort podróżowania i przyczyni się do rozwoju ekologicznego transportu publicznego.
Zamówienie na dostawę nowych tramwajów opiewa na ogromną kwotę, którą pozyskujemy głównie z funduszy europejskich. Program FEnIKS otwiera nowe możliwości i – tak jak w dwóch poprzednich perspektywach finansowania – będziemy z nich skutecznie korzystać – podkreśla Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich.
W ramach rekordowego zamówienia PESA Bydgoszcz dostarczy 40 wagonów o długości 25 metrów, w tym 10 dwukierunkowych. Modertrans Poznań wyprodukuje 10 krótszych, 15-metrowych tramwajów, również dwukierunkowych. Pierwsze dostawy planowane są na czerwiec-lipiec 2026 roku – wtedy na tory wyjedzie 20 pierwszych pojazdów. Pozostałe tramwaje będą dostarczane sukcesywnie do połowy 2027 roku.
Cieszę się, że w przetargu zwyciężyły polskie firmy, które są sprawdzonymi producentami. To ważne, że środki unijne pozostaną w kraju – zaznacza Bolesław Knapik.
Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na pokładzie znajdzie się klimatyzacja, elektroniczne tablice informacyjne oraz bezprzewodowy internet. Dodatkowo pojazdy zostaną wyposażone w dwie rozkładane rampy ułatwiające wsiadanie osobom poruszającym się na wózkach.
Projekt realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). To już trzecia perspektywa unijnego finansowania, z której korzystają Tramwaje Śląskie.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Projekt Izera do kosza, a wraz z nim dziesiątki umów o pracę. W państwowej spółce posypały się zwolnienia
1281Nad morze rowerem. "Śląski" odcinek Blue Velo z dofinansowaniem
748Katowice Airport: rusza budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów
736Centrum handlowe w miejscu dawnej huty. Siemianowice Śląskie zagospodarują teren po Hucie Jedność
543Dzierżawca prowadził w Rybniku hotel bez umowy. Ma komornika na karku i wyrok
509Trzy pierwsze Impulsy dla śląskiego już kursują. To pierwsza część zamówienia za 1,5 mld zł (foto)
+2 / -0Sosnowiec: 70 mln zł na rewitalizację terenu po byłej kopalni KWK Kazimierz–Juliusz
+1 / -0Nad morze rowerem. "Śląski" odcinek Blue Velo z dofinansowaniem
+1 / -0Katowice Airport: rusza budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów
+1 / -0Prezes Grupy Arche do rządu: pozwólcie ratować zabytki. "Ja bym to wystartował od początku"
+2 / -1Jeszcze droższa budowa drogi obwodnicy Rybnika. Miasto musi wyciągnąć z kasy 26,6 mln zł
0Centrum handlowe w miejscu dawnej huty. Siemianowice Śląskie zagospodarują teren po Hucie Jedność
0Dzierżawca prowadził w Rybniku hotel bez umowy. Ma komornika na karku i wyrok
0Sosnowiec: 70 mln zł na rewitalizację terenu po byłej kopalni KWK Kazimierz–Juliusz
0Nad morze rowerem. "Śląski" odcinek Blue Velo z dofinansowaniem
0