Skala nieprawidłowości w branży gastronomicznej na Śląsku zaskakuje – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z Inspekcją Handlową przeprowadził kompleksową kontrolę 626 lokali gastronomicznych w regionie. Aż w trzech na cztery przypadki wykryto poważne uchybienia – od braku jasnych informacji o cenach po manipulacje składnikami i gramaturą dań. Dla przedsiębiorców to wyraźny sygnał, że czas zadbać o zgodność z przepisami, zanim zrobi to urząd.
Aż 75% skontrolowanych restauracji, barów i punktów gastronomicznych w województwie śląskim nie spełniło wymogów określonych przez prawo konsumenckie – wynika z najnowszego raportu UOKiK. Najczęstsze przewinienia dotyczyły braku transparentności cen, nierzetelnej obsługi oraz nieprzestrzegania podstawowych norm sanitarnych.
– Sprawdziliśmy 626 lokali gastronomicznych – w 75 proc. stwierdziliśmy nieprawidłowości. Najwięcej dotyczyło uwidaczniania cen: braku cennika i ilości potrawy lub napoju. Stwierdziliśmy też nierzetelną obsługę – porcje były za małe lub użyto innego składnika niż zadeklarowany w menu – poinformował UOKiK.
Problemy najczęściej dotyczyły:
- braku widocznych i pełnych informacji o cenach oraz składzie potraw,
- niezgodności między deklarowaną a rzeczywistą gramaturą,
- zastępowania składników bez wiedzy i zgody klienta,
- używania nielegalizowanych urządzeń pomiarowych,
- nieprzestrzegania przepisów sanitarnych,
- oferowania produktów z przekroczonym terminem przydatności.
W części lokali doszło do manipulacji przy zamówieniach – porcje były mniejsze niż podano w menu, a w przypadku ryb, gramatura była liczona przed smażeniem, a nie po przygotowaniu, co jest niezgodne z zasadami rzetelnej obsługi konsumentów.
Rzeczniczka prasowa UOKiK, Małgorzata Cieloch, podkreśla, że wyniki kontroli są ostrzeżeniem zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów.
– Niestety, wyniki nie są najlepsze – zakwestionowaliśmy różnego rodzaju praktyki w 75% lokali, które zostały zbadane. To nie są dobre wyniki. Konsument powinien mieć jasną informację o cenie potrawy, którą zamawia. Cenniki muszą zawierać pełne nazwy potraw wraz z gramaturą – i to po przygotowaniu, a nie przed.
Dodaje również, że klienci mają prawo do reklamacji usług gastronomicznych, gdy potrawa jest np. za zimna, za mała lub niezgodna z opisem.
– Jeśli restaurator chce zastąpić zadeklarowany składnik innym, musi wcześniej poinformować klienta i uzyskać jego zgodę. Przypominamy: konsument ma prawo złożyć reklamację. Jeśli dostanie inną potrawę, mniejszą porcję albo nie zostanie jasno poinformowany o cenie – powinien zgłosić to Inspekcji Handlowej.
Raport UOKiK to nie tylko ostrzeżenie, ale i wskazówka. Dla właścicieli lokali gastronomicznych oznacza to konieczność:
W przeciwnym razie mogą się spodziewać nie tylko sankcji finansowych, ale i utraty zaufania klientów.
UOKiK zachęca konsumentów do zapoznania się z pełną listą skontrolowanych lokali, która dostępna jest na stronie urzędu. Znajduje się tam również wykaz konkretnych naruszeń oraz porady dla klientów.
Branża gastronomiczna to jedna z najważniejszych gałęzi usług – jednak tylko przejrzystość, uczciwość i zgodność z prawem są gwarancją zaufania konsumentów. UOKiK zapowiada dalsze kontrole.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Henkel zamyka fabrykę w Raciborzu. Pracę straci 159 osób
2868PGE z nową strategią do 2035 roku: inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne, OZE i blok gazowy w Rybniku
901Elektryczna rewolucja w Jastrzębiu. Flotę MZK zasilą nowe autobusy elektryczne
748Nowe przepisy od 1 lipca 2025 dotkną i biznes, i zwykłego Kowalskiego. Co warto wiedzieć o nadchodzących zmianach?
725Makro znika z Rybnika, po blisko 30 latach!
721Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
+3 / -0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
+3 / -0„Małym silnikiem napędzamy wielkie dobro” – rybnicka firma w Wielkiej Wyprawie Maluchów (zdęcia)
+1 / -0Śląskie stawia na sztuczną inteligencję. GZM chce być krajowym liderem technologii AI do 2030 roku
+1 / -0PGE z nową strategią do 2035 roku: inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne, OZE i blok gazowy w Rybniku
+1 / -0Automatyzacja zbiórki odpadów w biznesie – znaczenie recyklomatów w systemie ESG i zarządzaniu obiegiem opakowań
0Wstrząs w kopalni Rydułtowy. Był odczuwalny na powierzchni
0„Małym silnikiem napędzamy wielkie dobro” – rybnicka firma w Wielkiej Wyprawie Maluchów (zdęcia)
0Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
0