W Parku Śląskim ruszyła kolejna ważna inwestycja. Kanał regatowy, położony w jego centralnej części, między aleją Fali i promenadą Gen. Jerzego Ziętka, przejdzie metamorfozę. Inwestycja podzielona jest na dwie części, a efekty tej pierwszej mamy poznać jeszcze w tym roku.
Park Śląski staje się coraz atrakcyjniejszy, a nowymi inwestycjami przyciąga do siebie kolejnych odwiedzających. Najnowszą inwestycją będzie rewitalizacja kanału regatowego. Inwestycja będzie podzielona na dwie części.
Zaczynamy od remontu nabrzeży. To jest ponad 1400 m nabrzeży licząc łącznie z wyspą. W ramach tego kontraktu będzie przeprowadzona renowacja mostków prowadzących na wyspę i jej samej. Do końca roku chcemy wypuścić drugi przetarg, który będzie dotyczył przemiany otoczenia wokół kanału regatowego. Wtedy w 2024 roku można byłoby tę inwestycję zrealizować - powiedział prezes Parku Śląskiego, Paweł Bilangowski.
Inwestycję zrealizują firmy PBW Inżynietia i "Probudowa" Sp. z o.o. Pierwsze prace już się rozpoczęły.
Zaczynamy od projektowania. Trzeba wykonać analizy, badania, zrobić odwierty. Chcemy jak najmniej wpłynąć na otoczenie. To wszystko wiąże się z praktycznie całkowitą rozbiórką murów. Nasze zespoły już wczoraj pojawiły się w terenie. Wykonamy wycinkę drzew, musimy zrobić to jak najszybciej bo od 1 marca jest sezon ochronny i pojawiałyby się problemy z wykonywaniem robót zielonych w parku. Nie wiemy jeszcze, ile drzew zostanie wyciętych, ale więcej jest na tym terenie krzewów i samosiejek -
mówi dyrektor pionu hydrotechnicznego w firmie PBW Inżynieria, Bartłomiej Pietruszewski.
Podkreśla, że w tej inwestycji największym zakresem, najbardziej kosztownym i skomplikowanym są do wykonania mury oporowe kanału regatowego.
Są to obiekty, które z jednej strony zabezpieczają brzeg przed rozmywaniem z drugiej strony, pozwalają po prostu skoncentrować tą wodę w kanale regatowym. No i kształtują jakby przestrzeń publiczną w tym otoczeniu. Są to budowle niewysokie, gdzieś około 2,5 m bodajże, zakres samego piętrzenia wody to niecały 1 m. To nie jest skomplikowane hydrotechniczne zadanie - dodaje Bartłomiej Pietruszewski.
Inwestycja jest ważna zarówno dla władz parku, jak i osób go odwiedzających.
Można powiedzieć, że każdy, kto po parku przechodzi, dociera do tego miejsca i jest też wyjątkowe z punktu widzenia odpoczynku i rekreacji. Przez ostatnie lata ławki, które były na kanale regatowym, były obrócone plecami i chcemy to zmienić. Chcemy, żeby ludzie ponownie mogli usiąść, patrząc właśnie na kanał i odpoczywać w tym pięknym nowym, zrewitalizowanym otoczeniu - mówi prezes Parku Śląskiego.
Po remoncie prawdopodobnie będzie można płynąć tutaj kajakiem, a być może i elektrycznymi łódkami. Prawdopodobnie będą tu organizowane także zawody na SUP-ach.
Obiekty mają wiele możliwości. Wszystko zależy od tego, jakich partnerów pozyskamy potem w zakresie dzierżawy czy użytkowania m.in. SUP-ów czy łodzi elektrycznych. SUP to coraz popularniejszy sport. Kanał ma na tyle duży potencjał, tak samo jak jezioro w jego pobliżu. Myślę, że wspólnie m.in. ze sportowcami, na pewno coś ciekawego wymyślimy - dodaje Paweł Bilangowski.
Pierwszy etap remontu kanału regatowego będzie kosztować 17 milionów złotych brutto. Jego zakończenie planowane jest do końca roku. Pieniądze pochodzą z inicjatywy Jessica.
W uroczystym podpisaniu umowy na rewitalizację uczestniczyli marszałek Jakub Chełstowski, wicemarszałek Łukasz Czopik i członek zarządu Krzysztof Klimosz, a także poseł Wojciech Saługa, radny Sejmiku Marek Kopel oraz prezes Parku Śląskiego, Paweł Bilangowski.
Współpraca „obecnego i byłego marszałka” przynosi efekty. Województwo śląskie jest przykładem, że zgoda buduje. Były marszałek Wojciech Saługa zapewnił finansowanie inwestycji w Parku Śląskim z Programu Jessica. Od 4 lat ten projekt realizujemy, zwiększając budżet i zakres. Dziś podpisano umowę na rewitalizację kanału regatowego na 17 mln zł. Kanał regatowy to jedna z wizytówek parku i kolejna, po modernizacji Planetarium Śląskiego, czy rozpoczęcia budowy drugiej linii kolei linowej "Elka", inwestycja w parku. Chcemy, by Park Śląski się modernizował, rozwijał i służył kolejnym pokoleniom mieszkańców” – tłumaczył marszałek Jakub Chełstowski.
Rewitalizacja Kanału Regatowego jest przewidziana w dwóch etapach – remont nadbrzeży plus odmulenie kanału oraz wymiana mostków wraz z remontem wyspy. Drugi etap będzie przewidywał nasadzenia roślinności oraz rewitalizację alejek dojazdowych i otaczających miejsc wraz z towarzyszącą infrastrukturą.
Remont kanału regatowego w pierwszym etapie ma zakończyć się za mniej więcej dwanaście miesięcy. Obecnie jesteśmy w trakcie przygotowywania koncepcji otoczenia kanału, by zrealizować to zadania bezpośrednio po realizacji pierwszego etapu, więc myślę że za dwa lata ta inwestycja powinna być gotowa – mówił prezes Parku Śląskiego, Paweł Bilangowski.
Terminy wykonania: I etap – 90 dni od podpisania umowy z wybranym wykonawcą, na który składa się przygotowanie dokumentacji technicznej i projektowej. II etap to roboty budowlane i nasadzenia w terminie 270 dni od przekazania placu budowy. Następnie zostanie wyłoniony wykonawca remontu otoczenia Kanału Regatowego.
Park Śląski ogłosił przetarg na modernizację Kanału Regatowego w maju 2022 roku.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Zmiany w komunikacji ZTM od 1 lutego 2025. Obejmą Katowice i Mysłowice
799Katowice i woj. śląskie chcą kupić od Węglokoksu większość akcji Katowice Airport. "Gwarancja stabilizacji"
640Nowy Wełnowiec w Katowicach - inwestycja za 3 mld zł z prestiżowym certyfikatem za projekt
639"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
602Hillwood rozbuduje centrum logistyczne w Częstochowie. Rusza budowa nowej hali magazynowej
557W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0Katowice: 27 mln zł unijnego dofinansowania do budowy Centrum Himalaizmu
0