Zgodnie w wcześniejszymi deklaracjami GDDKiA udostępniła kierowcom kolejne odcinki budowanej autostrady A1 między Tuszynem (woj. łódzkie) i początkiem obwodnicy Częstochowy (woj. śląskie). Od 30 grudnia kierowcy mają do dyspozycji blisko 60 km dwujezdniowej drogi, z nawierzchnią betonową, w większości z docelowym układem trzech pasów ruchu.
Tuż przed końcem roku 2021 GDDKiA udostępniła do ruchu ciąg główny autostrady A1 na jezdni w kierunku Katowic, od węzła Piotrków Trybunalski Zachód do węzła Piotrków Trybunalski Południe oraz dalsze niespełna trzy kilometry na sąsiednim odcinku realizacyjnym. W efekcie od Tuszyna aż za węzeł Piotrków Trybunalski Południe oraz od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, kierowcy mogą poruszać się trzema pasami ruchu w obu kierunkach.
Na około 6-kilometrowym odcinku przed Częstochową, na jezdni w kierunku Katowic, dostępne są dwa pasy ruchu.
- Przy odpowiednich warunkach pogodowych uzupełnimy oznakowanie poziome i kierowcy również tam będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Należy jednak pamiętać, że w dalszym ciągu trwają prace poza ciągiem głównym A1 i do ich zakończenia będzie obowiązywało ograniczenie do 100 km/h – informuje Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.
Przypomnijmy, że niespełna dwa tygodnie temu drogowcy udostępnili odcinek A1 między węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Piotrków Trybunalski Zachód w kierunku Gdańska, kilka dni później całą szerokością jezdni można było przejechać między Kamieńskiem i Radomskiem w obu kierunkach.
- Tegoroczne udostępnienia do ruchu poszczególnych fragmentów A1 to nie tylko usprawnienia komunikacyjne w skali makro, ale również ważne połączenie drogowe dla województw łódzkiego i śląskiego - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Dzisiaj również Dyrekcja oddała do dyspozycji kierowców pierwszy odcinek drugiej jezdni między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Chodzi o niespełna trzy kilometry od węzła Piotrków Trybunalski Południe w kierunku Katowic. Na przyszły rok pozostanie więc do ukończenia jeszcze niespełna 22 km jezdni. Będzie to ostatni oddany do użytku odcinek A1.
- Jesteśmy o krok od domknięcia autostradowego połączenia północy z południem naszego kraju. W przyszłym roku odcinek Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk zostanie oddany do ruchu. Wówczas ponad 560-kilometrowy odcinek nowoczesnej autostrady połączy Gdańsk z granicą z Czechami - dodaje dyrektor GDDKiA.
Przebiegająca przez środek Polski trasa, od Gdańska do granicy z Czechami w Gorzyczkach, będzie miała ponad 560 km długości. Kierowcy korzystają już z ponad 480 km autostrady A1, z czego ok. 152 km to odcinek koncesyjny.
- W tym roku udostępniliśmy do ruchu cztery z pięciu odcinków realizacyjnych pomiędzy Tuszynem i obwodnicą Częstochowy oraz fragment ostatniego odcinka. To w sumie blisko 60 km trasy. Po ukończeniu prac na odcinku Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, w III kw. przyszłego roku, autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek – zauważa rzecznik.
Przetargi na budowę A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową, podzieloną na pięć odcinków realizacyjnych, GDDKiA ogłosiła 30 czerwca 2017 r. Od lipca do września 2018 r. podpisano umowy z wykonawcami czterech odcinków, a w przypadku odcinka od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, konieczne było powtórzenie przetargu w grudniu 2018 r. Powodem były przedłużające się procedury wyboru wykonawcy. W nowym przetargu po raz pierwszy zastosowana została formuła skracającą czas trwania postępowania i ostatecznie umowę z wykonawcą drogowcy podpisali w kwietniu 2019 r.
Zgodnie w wcześniejszymi deklaracjami udostępniamy kolejne odcinki autostrady A1 między Tuszynem i Częstochową. Od dziś kierowcy mają do dyspozycji blisko 60 km dwujezdniowej, betonowej drogi, w większości z docelowym układem 3 pasów ruchu.https://t.co/5yNIbMMcdh#FunduszeUE pic.twitter.com/ff98rg7oBt
— Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (@GDDKiA) December 30, 2021
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg - A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- Autostrada A1 jest inwestycją o dużym znaczeniu dla całego kraju, a odcinek Tuszyn - Częstochowa to nowoczesne połączenie drogowe dla dwóch województw śląskiego i łódzkiego. Wartym podkreślenia jest fakt, że budowa została wsparta ze środków unijnych kwotą prawie 1,7 mld zł, co stanowi prawie połowę wartości całego projektu - powiedziała dziś Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Zmiany w komunikacji ZTM od 1 lutego 2025. Obejmą Katowice i Mysłowice
826A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
735Nowy Wełnowiec w Katowicach - inwestycja za 3 mld zł z prestiżowym certyfikatem za projekt
676Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
643"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
616W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
0W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0