Autostradę A1 na liczącym 15 km odcinku między Pyrzowicami a Piekarami Śląskimi czeka gruntowny remont. Powód jest oczywisty – fałdy i wyboje, które mocno dają się we znaki kierowcom. GDDKiA na razie prowadzi odwierty rozpoznawcze.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Katowice przygotowuje się do kompleksowego remontu liczącego 15 km odcinka między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami. Jednym z elementów przygotowań są odwierty.
Ogółem zaplanowano 61 odwiertów, w tym 54 w pasie głównym autostrady, a pozostałe w Miejscach Obsługi Podróżnych i w nasypach dróg przechodzących nad autostradą. Do końca tygodnia wykonanych będzie około 30 z 61 odwiertów zaplanowanych do wykonania na przeznaczonym do remontu odcinku A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie. Odwierty prowadzone są na głębokości od 6 do 12 metrów. Analiza pobranych próbek i wyniki pozostałych badań geotechnicznych zostaną przekazane firmie wyłonionej w przetargu na wykonanie projektu remontu nawierzchni.
- Sprawdzamy również szczelność i stan techniczny kanalizacji deszczowej – mówi Marek Prusak.
Wykonano też wykopy odkrywkowe w pasie rozdziału żeby pobrać i zbadać materiał z jezdni, podbudowy, warstwy mrozoochronnej oraz zasypek kanalizacji. Jednocześnie trwa badanie i analiza już pobranych próbek z tego odcinka autostrady. Do Laboratorium GDDKiA w Jaworznie dostarczono już 88 próbek. Prócz tego wykonano też pomiary ugięć sprężystych aparatem FWD, a kolejne są zlecane.
Wyniki wykonanych przez GDDKiA badań zostaną uzupełnione o kolejne, przeprowadzone już przez wykonawcę dokumentacji, który na podstawie tak wykonanego całościowego rozpoznania zaprojektuje remont nawierzchni autostrady.
- Jeśli warunki pogodowe pozwolą, diagnostyka nawierzchni i badania geotechniczne powinny się zakończyć pod koniec III kwartału br. Ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej remontu autostrady powinno nastąpić na początku IV kwartału br. - mówi Marek Prusak.
GDDKiA przekonuje, że odwierty są konieczne. Służą zbadaniu zniekształceń nawierzchni, które spowodowała je aktywność chemiczna materiałów użytych do budowy drogi. Materiały wykorzystane do układania warstw autostrady spełniały wymogi projektowe i kontraktowe, ale po wbudowaniu w nawierzchnię zaczęły pracować chemicznie, co skutkowało pojawieniem się wybrzuszeń i zagłębień.
- Żużle zastosowane w podbudowie w kontakcie z wilgocią zaczęły pęcznieć – mówił Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA jeszcze w 2019 roku w artykule „Autostrada aktywna chemicznie – GDDKiA wyjaśnia, skąd wyboje na A1 Piekary – Pyrzowice”.
Remont rozpoczął się również na autostradzie A4 od granicy woj. śląskiego do Góry św. Anny.
Oddanych głosów: 2385
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
1053 m głębokości – w kopalni JSW zakończono najtrudniejszy etap ważnej inwestycji
870Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
624Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. ARP ujawniła miliardową stratę
558W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
514Rekordowe dofinansowanie dla Będzina - na rewitalizację najstarszej polskiej cementowni
500Chorzowski Alstom dostarczy do Niemiec 130 elektrycznych piętrowych pociągów
+4 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0"Skomunikuje tereny inwestycyjne". Bliżej budowy węzła Klimontów na S1 w Sosnowcu
+2 / -0Właściwie "odczytali historie sąsiadów". Nowa inwestycja w Katowicach z nagrodą SARP 2024
+2 / -0Katowice: pierwsza autostrada rowerowa za 12,5 mln z oddana do użytku przed czasem
0Nie chcą ani biogazowni, ani referendum. Budowa kolejnej instalacji pod znakiem zapytania
0Wodorem śląskie stoi? Posypały się kontrakty na zielone autobusy
0"Realny krok do odblokowania potencjału". Deweloperzy oceniają nową ustawę
0Ponad 200 mln zł na drogi. Katowice podały listę zadań z zakresu transportu na 2025 rok
0
~Obcy Facet 2021-08-18
07:01:00
Dokładnie to samo działo/dzieje się na DTŚ pomiędzy Zabrzem, a Gliwicami. Najwyraźniej nikt nie wyciągnął nauki i dopuścił anhydryt do podbudowy jezdni.
Zapewne wykonawcą była Eurovia, która odwaliła już kilka takich numerów i nadal to robi.