"Fale Dunaju", "hopki", "pralka" - tak kierowcy nazywają odcinek autostrady A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przymierza się do remontu drogi, ale najpierw planuje ekspertyzę geologiczną i wykonanie odwiertów. Budowa tego odcinka autostrady A1 rozpoczęła się w 2009 roku, a kierowcy z nowej trasy skorzystali w czerwcu 2012 roku. Jeszcze w okresie gwarancyjnym na nawierzchni drogi pojawiły się nierówności.
Co jest przyczyną deformacji nawierzchni i w jaki sposób przeprowadzić jej naprawę? Odpowiedzi na te pytania udzieli wykonawca, którego oferta będzie najkorzystniejsza w przetargu na wykonanie ekspertyzy technicznej. Będzie ona dotyczyła infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich. Ponadto wykonawca opracuje program naprawczy i dokumentację projektową dla naprawy autostrady A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie.
Długość odcinka objętego opracowaniem to ponad 16 km autostrady oraz 300-metrowy odcinek drogi ekspresowej S1 w obszarze węzła Pyrzowice. Sprawne przeprowadzenie tego postępowania przetargowego da możliwość podpisania umowy na przełomie tego i przyszłego roku.
W przypadku realizacji całego zakresu zamówienia, zakończenie prac projektowych przewidujemy w I kwartale 2024 r. Umożliwi to ogłoszenie przetargu na wykonanie robót w 2024 r. z planowanym terminem rozpoczęcia realizacji robót naprawczych na początku 2025 roku - informuje Marek Prusak, rzecznik GDDKiA.
Wykonawca ekspertyzy i programu naprawczego z dokumentacją projektową ma uzyskać też wszelkie niezbędne decyzje administracyjne. Wykona również dokumentację przetargową, będzie brał udział w przygotowaniu odpowiedzi na pytania zainteresowanych przeprowadzeniem prac naprawczych, a także pełnił nadzór autorski.
Przed ogłoszeniem przetargu, o zapoznanie się z dotychczasowymi ustaleniami oraz przygotowanymi materiałami w temacie remontu śląskiego odcinka A1, poprosiliśmy członków Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad - czytamy w komunikacie.
Opinie i przygotowane przez nich zalecenia zostały uwzględnione w ogłoszonym postępowaniu przetargowym.
W skład Rady Naukowej, której celem jest wydawanie opinii i doradztwo w zakresie zadań realizowanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, wchodzą polscy eksperci z dziedziny infrastruktury i drogownictwa.
Umowa obejmuje wykonanie ekspertyzy technicznej infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich oraz kompleksowego programu naprawczego dla naprawy autostrady A1 (w 8 miesięcy od podpisania umowy). W ramach prac powstanie także dokumentacja projektowa dla naprawy autostrady A1 wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych (w maksymalnie 14 miesięcy od podpisania umowy).
Wykonawca będzie również wspierać zamawiającego na etapie przetargu na roboty budowlane wraz z udzielaniem wyjaśnień i odpowiedzi oferentom, przeprowadzi też ewentualne modyfikacje opracowań projektowych (w 7 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na wyłonienie wykonawcy robót).
Umowa przewiduje także pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót wykonywanych w oparciu o sporządzoną dokumentację projektową (w 80 miesięcy od podpisania umowy).
Wykonawcy mogą zadeklarować skrócenie czasu na wykonanie dokumentacji projektowej dla naprawy autostrady A1 wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych maksymalnie o dwa miesiące (z 14 do 12 miesięcy).
Kryterium oceny ofert stanowi cena (60 proc.), doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zamówienia (30 proc.) oraz termin zakończenia realizacji (10 proc.). Na oferty czekamy do 10 października br. Dokumentacja postępowania przetargowego dostępna jest na platformie zakupowej.
Budowa tego odcinka autostrady A1 rozpoczęła się w 2009 roku, a kierowcy z nowej trasy skorzystali w czerwcu 2012 roku. Jeszcze w okresie gwarancyjnym na nawierzchni drogi pojawiły się nierówności.
Na bieżąco zgłaszaliśmy je do usunięcia wykonawcy. Pomimo podjętych działań, powstawały kolejne nierówności. Te największe były na bieżąco usuwane - dodaje Marek Prusak.
W ubiegłym roku podjęliśmy działania rozpoznawcze, które miały pomóc w określeniu zakresu ekspertyzy technicznej infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich oraz opracowania programu naprawczego. Wykonaliśmy ponad pięćdziesiąt odwiertów do badań geologicznych. Sprawdzaliśmy również szczelność i stan techniczny kanalizacji deszczowej. Zrobione zostały wykopy odkrywkowe: pasa rozdziału, jezdni, podbudowy, warstwy mrozoochronnej oraz zasypek kanalizacji. Wykonaliśmy również pomiary ugięć sprężystych aparatem FWD - informuje GDDKiA.
Analiza pobranych próbek i wyniki pozostałych badań geotechnicznych zostaną przekazane firmie wyłonionej w przetargu na wykonanie opracowania technicznego remontu nawierzchni.
Poruszając się po nierównej nawierzchni autostrady, należy liczyć się z obniżonym komfortem podróży. Dlatego trzeba zachować szczególną ostrożność oraz bezwzględnie dostosować prędkość do obowiązującego na autostradzie oznakowania. Na tym odcinku obowiązują lokalne ograniczenia prędkości do 110 km/h.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
1983Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
1329Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
867Woda z kopalni popłynie do śląskich kranów. PGG podpisała list intencyjny
764O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
577Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0Katowice chcą przejąć i wyremontować Plac OMP. "PKP tylko obiecują"
+2 / -0Katowice: Muzeum Śląskie zasili energia geotermalna z wód kopalnianych
+2 / -0Miliardy na bezpieczeństwo w JSW. W 2024 ponad 50 milionów więcej niż rok wcześniej
+1 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+2 / -1Katowice chcą przejąć i wyremontować Plac OMP. "PKP tylko obiecują"
0Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
0Prawdopodobnie najpiękniejsza przychodnia w Polsce - powstała na terenie dawnej kopalni w Katowicach
0Kolejna darowizna SRK dla pogórniczej gminy. 66 działek wartych ponad 6 mln zł
0Miliardy na bezpieczeństwo w JSW. W 2024 ponad 50 milionów więcej niż rok wcześniej
0