Wiadomości

A4 Katowice – Kraków: rosną zyski Stalexportu Autostrady

2021-11-09, Autor: tora

Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady wypracowała przez trzy kwartały 2021 r. wyższe przychody oraz wyższy zysk netto, niż miało to miejsce w analogicznym okresie sprawozdawczym 2020 r. Wpływ na większe dochody miały głównie rosnąca liczba kierowców jeżdżących A4 Katowice – Kraków i podniesione opłaty za przejazd.

Reklama

Przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady zwiększyły się o ok. 23,7 proc. i wyniosły 266,8 mln zł. Zysk netto osiągnął poziom 97,5 mln zł, tj. o ponad 10 proc. więcej niż w pierwszych trzech kwartałach 2020 r.

Powody wzrostu zysku z A4 Katowice - Kraków

Wzrost zysku netto związany był przede wszystkim ze wzrostem natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków, którego najwyższy poziom odnotowywany jest każdego roku w okresie wakacyjnym. Najwięcej pojazdów przejechało ww. odcinkiem autostrady w sierpniu – ponad 56 tys. pojazdów na dobę. Ogółem natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków w trzech kwartałach 2021 roku zwiększyło się o ok. 14,6 proc. w porównaniu do pierwszych dziewięciu miesięcy 2020 roku i wyniosło średnio 42,8 tys. pojazdów na dobę. Wzrost odnotowano zarówno w przypadku samochodów osobowych (14,3 proc.), jak i ciężarowych (15,9 proc.).

Przychody z opłat wzrosły o 31 proc.

Wraz ze wzrostem poziomu ruchu zwiększyły się przychody z tytułu poboru opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A4, wynosząc w trzech kwartałach 2021 roku 263,7 mln zł, więcej o 23,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Prawie o 31 proc. wzrosły przychody z opłat za przejazd pojazdami osobowymi, na które (poza wzrostem natężenia ruchu) wpływ miała zmiana stawek opłat za przejazd tymi pojazdami (12 zł zamiast wcześniejszych 10 zł), wprowadzona 1 października 2020 roku.

Stalexport odprowadził blisko 21 mln zł podatków i opłat do Skarbu Państwa

Koszty operacyjne w trzech kwartałach 2021 roku były wyższe o ok. 11 proc. i wyniosły w sumie 145,5 mln zł. Koszty własne sprzedaży wzrosły w stosunku do trzech kwartałów roku 2020 o ok. 13,3 mln zł i wyniosły ponad 89 mln zł. Powodem ich wzrostu była przede wszystkim wyższa o ok. 9,5 mln zł wartość rezerwy na wymianę nawierzchni. „Płatności na rzecz Skarbu Państwa”, ujęte w kosztach ogólnego zarządu, wyniosły 20,9 mln zł (dla porównania 14,9 mln zł w analogicznym okresie roku 2020). Wyższa była także amortyzacja; 59,7 mln zł w roku 2021 wobec 43,7 mln zł w okresie trzech kwartałów roku 2020.

Większy zasięg videotollingu

W analizowanym okresie sprawozdawczym kontynuowane były działania zmierzające do skrócenia czasu transakcji oraz zwiększenia przepustowości placów poboru opłat autostrady A4 Katowice-Kraków. Z myślą o użytkownikach płatności automatycznych uruchomiono drugą automatyczną bramkę, otwieraną w sytuacji dużego natężenia ruchu na skrajnych lewych pasach placów poboru opłat. Videotolling rozszerzono o nową aplikację IKO PKO Banku Polskiego, powiązano go także z kartami flotowymi ORLEN.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jaką ocenę szkolną wystawicie ZUS, urzędom skarbowym czy sądom za pracę zdalną?







Oddanych głosów: 7