Wiadomości

A4 Katowice-Kraków: testujemy płatność mobilną za przejazd

2019-09-02, Autor: Tomasz Raudner

Po co zachęcać kierowców do płacenia mobilnego skoro i tak muszą się liczyć ze staniem w kolejce za innymi płacącymi po staremu gotówką – testujemy nowość płatniczą na autostradzie A4 Katowice – Kraków.

Reklama

Od kilku tygodni Stalexport Autostrada Małopolska zachęca kierowców do korzystania z nowego sposobu płacenia za przejazd odcinkiem Katowice – Kraków.

Czy Autopay jest szybki i wygodny?

Jest to płatność przy użyciu aplikacji Autopay. „Bardzo szybka i wygodna” - zachwala koncesjonariusz autostrady.

Tak się złożyło, że w sobotę miałem zaplanowany wyjazd do Krakowa. Postanowiłem więc wypróbować nowość. Zgodnie z instrukcją pobrałem aplikację na smartfon ze sklepu Google Play. Instalacja była błyskawiczna.

Szybka instalacja

Kolejnym krokiem było założenie konta w aplikacji, następnie wprowadzenie danych samochodu: marka, model i numer rejestracyjny oraz danych karty płatniczej. Każdy krok potwierdzany był mailem. Procedura zakończyła się odebraniem informacji „Cześć Tomasz, Twój pojazd …...... jest już aktywny w Autopay. Szerokiej Drogi”.

Wybrać właściwą bramkę

Z instrukcji na stronie koncesjonariusza wynikało, że do płatności mobilnej (videotollingu) przeznaczone są dwie skrajne lewe bramki oraz jedna bramka z prawej strony placu poboru oznaczone żółtym znakiem ze schematycznym rysunkiem kamery (patrz niżej). Wystarczy wolno podjechać. W ciągu kilku chwil system ma sczytać numer rejestracyjny, pobrać płatność z konta i podnieść bramkę.

Szereg korzyści

Koncesjonariusz wymienia cały szereg korzyści z tego systemu:
- szybki przejazd przez place poboru opłat dzięki wyznaczonym i specjalnie oznakowanym bramkom,
- brak dodatkowych czynności np. otwierania okna i wręczania inkasentowi karty lub gotówki,
- brak długich kolejek do bramek z symbolem kamery,
- natychmiastowa transakcja,
- możliwość podglądu wszystkich przejazdów przez place poboru opłat oraz wniesionych opłat na swoim koncie w aplikacji Autopay,
- dla firm – możliwość uzyskania od operatora aplikacji Autopay – firmy Blue Media - jednej faktury za wiele przejazdów. Nie ma więc potrzeby zbierania paragonów z bramek autostradowych oraz rozliczana każdego z nich osobno.

Test w ostatnią sobotę wakacji

Zatem w drogę. Była to ostatnia sobota wakacji. Ruch na autostradzie był niewielki, na bramkach w Mysłowicach stały po maksymalnie dwa auta. Poza bramkami mobilnymi, które były puste. Kieruję się do bramki z prawej strony. I pojawił się pierwszy, właściwie jedyny zgrzyt podczas całej wyprawy. Drogę zajechało czarne audi A8, kierowca podjechał do okienka, zatrzymał się, zapłacił gotówką i przejechał. Następnie ja podjechałem, szlaban się podniósł i przejechałem.

Więc czynność płacenia przebiegła tak, jak obiecywał koncesjonariusz. Szybko i sprawnie. Zaraz dostałem informację na telefon o pobranej opłacie 10 zł.

Nie rozumiem tylko, dlaczego na bramkach przeznaczonych do videotollingu jest też obsługa gotówkowa. Praktyka pokazała, że kierowca liczący na sprawny przejazd i tak musi się liczyć ze staniem w kolejce.

Mobilnych jest niewiele

Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexportu Autostrada Małopolska wyjaśnia, że wyłącznymi bramkami do opłat bezgotówkowych, czyli z użyciem aplikacji lub wcześniej wdrożonego systemu A4Go są braki skrajnie lewe – jedna w Mysłowicach i jedna w Balicach.Nawet na pasach dojazdowych znajdują się pomarańczone oznakowania wskazujące na wyjątkowe przeznaczenie bramek.

Pozostałe oznaczone na żółto bramki dedykowane są dla wszystkich rodzajów płatności, z priorytetem dla videotollingu.

- Obserwujemy wzrost liczby kierowców korzystających z płatności aplikacją, jednak w całej masie jest to wciąż niewielki procent. Dlatego w obecnej chwili przeznaczanie większej liczby bramek tylko do płatności mobilnych mogłoby spowodować zamieszanie – kierowcy przyzwyczajeni do możliwości płacenia na każdej bramce musieliby zmieniać pasy ruchu. To wpłynęłoby na płynność obsługi

– wyjaśnia rzecznik.

Po co zachęcać?

Przyjmuję to wyjaśnienie i odwracam sytuację – to po co zachęcać kierowców do płacenia mobilnego skoro i tak muszą się liczyć z tym, że będą musieli stać w kolejce za innymi płacącymi po staremu gotówką? Przecież ktoś może się zrazić do nowinki.

- Słuszna obserwacja. Nie wykluczamy w przyszłości włączenia większej liczby bramek tylko dla płatności mobilnych, jeśli będzie z nich korzystać znacznie więcej kierowców. Na razie proponuję korzystać z lewych skrajnych bramek. Kiedy wyłączaliśmy je z płatności gotówkowych również było zamieszanie, ale już się sytuacja uspokoiła

– mówi Rafał Czechowski.

W drodze powrotnej na bramkach w Balicach ruch był znacznie większy. Wybrałem lewą bramkę, zupełnie pustą. Szlaban podniósł się niemal od razu i wjechałem na odcinek płatny szybciej od kierowców stojących obok.

A Wy płaciliście już aplikacją na A4? Jakie macie doświadczenia?

Oceń publikację: + 1 + 25 - 1 - 7

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 507

Prezentacje firm