Zarządzająca płatnym (jeszcze) odcinkiem Katowice-Kraków autostrady A4 spółka Stalexport podsumowała wyniki za I półrocze 2024 roku. Mimo że pod koniec czerwca ruch na odcinku był bardzo podobny jak przed rokiem, przychody z poboru opłat wzrosły o kilkanaście procent.
Pierwsza połowa 2024 r. przyniosła Grupie Kapitałowej Stalexport Autostrady dobre wyniki finansowe.
W sprawozdaniu podsumowującym minione półrocze Grupa odnotowała wzrost kluczowych wskaźników finansowych: przychodów ze sprzedaży oraz zysku netto.
Od początku stycznia do końca czerwca 2024 r. Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 274,1 mln zł, co stanowi wzrost o 17,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku - czytamy w komunikacie.
I półrocze 2024 r. Stalexport Autostrady podsumowała także na plusie w zakresie zysku netto, który wyniósł 61,6 mln zł, czyli o 7 proc. więcej niż w I półroczu 2023 r. EBIDTA za analizowany okres sprawozdawczy wyniosła 127,4 mln zł – o 12,7 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.
Przypomnijmy, że wyniki Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady zależą przed wszystkim od prowadzonej przez nią działalności autostradowej, czyli zarządzania i eksploatacji płatnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków przez spółkę zależną Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
W I półroczu 2024 r. średni dobowy ruch na zarządzanej przez SAM autostradzie A4 Katowice-Kraków wyniósł ok. 46,4 tys. pojazdów na dobę i był o 0,8 proc. wyższy niż ruch odnotowany w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost wyniósł 0,9 proc. w przypadku samochodów osobowych i 0,2 proc. w przypadku samochodów ciężarowych.
Tymczasem przychody z poboru opłat w I półroczu 2024 r. ukształtowały się na poziomie 271,1 mln zł, czyli wyższym o 17,5 proc. w stosunku do tego samego okresu 2023 roku.
Jak przyznaje spółka, różnica między dynamiką zmiany przychodów z opłat w stosunku do dynamiki zmiany średniodobowego ruchu pojazdów osobowych i ciężarowych jest wynikiem zmian wysokości stawek opłat za przejazdy wprowadzonych w dniach 3 kwietnia 2023 r. oraz 1 kwietnia 2024 r., a także zniesienia z dniem 16 stycznia 2024 r. preferencyjnej stawki dla kierowców pojazdów kat. 1 korzystających z płatności automatycznych.
Ponad 172 mln zł wpływów pochodzi od kierowców aut osobowych (wzrost rok do roku o ponad 20 proc.). Niespełna 99 mln zł to przychody z tytułu przejazdu ciężarówek (w stosunku do okresu porównawczego kwota ta wzrosła o 12 proc.).
Przypomnijmy, w 2027 r. autostrada zostanie przekazana Skarbowi Państwa, od tego czasu odcinkiem zacznie zarządzać GDDKiA.
Zgodnie z warunkami umowy, Stalexport ma przekazać infrastrukturę drogową w bardzo dobrym stanie, czyli takim, żeby nie wymagała wykonywania jakichkolwiek napraw.
W związku z tym koncenariusz prowadzi aktualnie na odcinku szereg prac remontowych - w planach na najbliższe trzy lata znajduje się wymiana nawierzchni na całym odcinku trasy. To jeden z czynników, które były kluczowe w uzasadnieniu spółki ostatniej podwyżki opłat.
Taka argumentacja nie przekonuje ednak kierowców: przejazd zaledwie 60-kilometrowym odcinkiem autostrady nie należy do najtańszych, a z perspektywy dużej części zmotoryzowanych podwyżki opłat za przejazd trasą, którą na której trwa wieczny remont, jest absurdem <<Na A4 Katowice-Kraków wieczny remont. A Stalexport i tak zgarnia rekordowe zyski>>.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Rybnik: największy blok parowo-gazowy w Polsce będzie droższy o 121 mln zł
1051Została "tylko" budowa. GAPR zrealizuje w Gliwicach lotniczy projekt za 73 mln zł
643Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
580Ruda Śląska: bliżej tysiąca mieszkań na terenach po KWK "Pokój"
545Rząd "wpompuje" ponad 9 miliardów złotych w spadek wydobycia węgla. Choć... go nie zakłada
533Rybnik: największy blok parowo-gazowy w Polsce będzie droższy o 121 mln zł
+4 / -0Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
+2 / -0Making the world a better home. Światowy lider zrównoważonego budownictwa inwestuje w Gliwicach
+2 / -0Nie tylko przemysł ciężki. Wytwórca zniczy z Myszkowa z milionowym wsparciem KSSE
+2 / -0Rząd "wpompuje" ponad 9 miliardów złotych w spadek wydobycia węgla. Choć... go nie zakłada
+1 / -0Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
0Rząd "wpompuje" ponad 9 miliardów złotych w spadek wydobycia węgla. Choć... go nie zakłada
0GITD chce kupić 43 systemy odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie w Śląskiem pojawią się kamery? (LISTA)
0PGG łączy siły z Polską Grupą Zbrojeniową. "Dla budowania potencjału polskiego sektora obronnego i górniczego"
0Taksa za automatyczny parking w Katowicach odstrasza. Po analizie Miasto "zachęci"
0