Czy Bielsko-Biała doczeka się autobusów wodorowych? Nie jest to wykluczone. Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej podpisał list intencyjny z PKN Orlen w sprawie organizacji współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilane wodorem. Koncern paliwowy będzie też budował stację tankowania wodoru w Katowicach.
Dodajmy, że PKN Orlen w 2019 rok podpisał porozumienie o współpracy także m.in. z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią. Dotyczyło budowy stacji do tankowania wodoru, głównie z myślą o autobusach miejskich, ale też dostosowanej do tankowania przez inne pojazdy, w tym osobowe. Mówił o tym w wywiadzie wideo z Tomaszem Raudnerem, red. naczelnym ŚląskiegoBiznesu.pl Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych.
Do budowy stacji dojdzie prawdopodobnie w tym roku. Na początku maja koncern poinformował, że rozpoczął poszukiwania wykonawcy dwóch pierwszych stacji wodorowych w Polsce – w Katowicach i Poznaniu.
Punkt ładowania wodoru zostanie zlokalizowany na funkcjonującej stacji paliw ORLEN przy ulicy Murckowskiej w Katowicach. Pojawią się na nim stanowiska tankowania dla aut osobowych i autobusów. Według szacunków zapotrzebowanie na wodór wyniesie od 450 do 600 kg wodoru dziennie.
W przypadku pojazdów transportu zbiorowego do tankowania wykorzystywane będzie ciśnienie 350 barów, które umożliwi uzupełnienie ok. 28 kg paliwa w ciągu 15 minut. Taka ilość pozwoli przejechać ok. 400 kilometrów. Orlen informuje, że zastąpienie jednego autobusu miejskiego z silnikiem diesla na pojazd z napędem wodorowym, w trakcie 12-letniego okresu użytkowania może zapobiec emisji 800 ton dwutlenku węgla do atmosfery. Do tankowania aut osobowych wykorzystywane będzie ciśnienie 700 barów, które pozwoli wypełnić zbiornik w ciągu 5 minut. W praktyce do auta trafi ok. 5,25 kg paliwa, które pozwoli przejechać nawet 700 km.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
3553Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
1160O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
1137Rząd rozwiewa wątpliwości ws. podatku od ogrodzeń. "Nie kuriozum, a fake news"
841Jaworzno inwestuje w rozwój GEOsfery: 38 mln zł dofinansowania na nowe projekty
715Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
+2 / -0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
+2 / -0Częstochowa: Huta Liberty po roku przestoju wznawia produkcję
+2 / -0Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
0W kopalni JSW powstanie jedna z najnowocześniejszych instalacji w światowym górnictwie
0Katowice i PLK idą na noże ws. przebudowy węzła. Kolejarze reagują na miejskie fake newsy
0Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
0
~amstaf99 2021-05-28
15:58:50
Z pewnoscia jest to bardziej ekologiczne,poki co toyota ma najwieksze doswwiadczenie jesli chodzi o samochody osobowe.