Czy Bielsko-Biała doczeka się autobusów wodorowych? Nie jest to wykluczone. Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej podpisał list intencyjny z PKN Orlen w sprawie organizacji współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilane wodorem. Koncern paliwowy będzie też budował stację tankowania wodoru w Katowicach.
– Analizujemy, czy pojazdy zeroemisyjne, które w najbliższych latach pojawią się w naszej flocie, powinny być zasilane bateriami czy ogniwami wodorowymi. O ile pierwszy wariant jest już dobrze znany i wykorzystywany w komunikacji miejskiej, o tyle wodór to wciąż nowe zagadnienie. Do niedawna szacowano, że zastosowanie go w transporcie publicznym to kwestia najbliższych dwudziestu lat. Obecnie rozwój tego sektora znacząco przyspieszył, dlatego chcemy zaangażować się we współpracę z PKN ORLEN, by wspólnie działać na rzecz wykorzystania technologii wodorowej – mówi prezes zarządu MZK Hubert Maślanka.
Co najistotniejsze dla bielskiego przewoźnika, podpisany przez obie strony List Intencyjny zakłada wymianę informacji i ich wspólne pozyskiwanie w zakresie realizowanych przez Spółki – niezależnie od siebie – projektów. Jest też deklaracją chęci współpracy w fazie przygotowawczej planowanych inwestycji m.in. w kwestii eksploatacji pojazdów zasilanych wodorem, budowy infrastruktury czy logistyki dostaw paliwa wodorowego. Dotyczy również wspólnych działań promocyjnych.
– To czysto biznesowa relacja. Wzajemna pomoc ma przynieść korzyści obu stronom, ale też w żaden sposób nas nie ogranicza – podkreśla Maślanka.
Warto podkreślić, że obie Spółki przymierzają się do jednych z najbardziej innowacyjnych na polskim rynku projektów mających na celu wykorzystanie alternatywnych paliw zeroemisyjnych. ORLEN inwestuje w budowę dwóch hubów wodorowych, które zaspokoją zapotrzebowanie na wodór. Hub południowy ma powstać w małopolskiej Trzebini.
- Produkcja paliw alternatywnych to przyszłość a Grupa ORLEN będzie w tym zakresie polskim pionierem. W ORLEN Południe w Trzebini budujemy pierwszy hub wodorowy w Polsce. Ta instalacja powstaje razem z pierwszą w Polsce i największą w Europie instalacją do produkcji ekologicznego glikolu propylenowego, gdzie do produkcji wykorzystywany jest właśnie wodór. Dlatego budujemy własną jego wytwórnię. 75 procent otrzymanego wodoru zostanie wykorzystane w produkcji glikolu. Pozostałe 25 proc., tj. 4 mln Nm3, po oczyszczeniu do najwyższej jakości znajdzie zastosowanie właśnie jako paliwo w transporcie. To paliwo będzie napędzać floty komunikacji miejskiej sąsiadów Trzebini: Krakowa i Województwa Śląskiego. Dla hubu wodorowego wykonane zostały już prace przygotowawcze, powstały fundamenty pod kluczowe aparaty, z których część już do nas dotarła. Przed nami prace montażowe, a w następnym kroku rozruchy mechaniczne i technologiczne - mówi prezes zarządu ORLEN Południe Marcin Rej.
Do potencjalnych inwestycji poważnie przygotowuje się także bielski operator. W ramach opracowań rozważa częściową produkcję wodoru dla własnych potrzeb na terenie zajezdni. Spółka swoje plany dotyczące zeroemisyjności chce oprzeć na partnerstwie. W najbliższym czasie nawiąże także współpracę z Krajową Agencją Poszanowania Energii S.A., która wdraża program wsparcia dla samorządów zainteresowanych wykorzystaniem wodoru w komunikacji miejskiej.
Czytaj kolejne strony:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
1686"Smartfon na czterech kółkach". Prezes EMP o projekcie Izera i przyszłości fabryki w Jaworznie
745Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
542Co rząd zrobi z projektem Izera? Ważą się losy polskiego elektryka
526Zielone światło dla bloku gazowo–parowego w Rybniku. Jest decyzja o pozwoleniu na budowę
520Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
+3 / -0Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
+2 / -0Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię
+2 / -0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
+1 / -0"Książkowy przykład transformacji Śląska". Ponad 96 mln złotych dla tyskiego hubu
+1 / -0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
0Kolonia Zgorzelec uratowana. Bytom zakończył ogromną inwestycję rewitalizacyjną
0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
0GZM: dodatkowe pieniądze na velostrady dla Katowic i Sosnowca
0Kup sobie rollercoaster! Nietypowa licytacja urzędu skarbowego w woj. śląskim
0
~amstaf99 2021-05-28
15:58:50
Z pewnoscia jest to bardziej ekologiczne,poki co toyota ma najwieksze doswwiadczenie jesli chodzi o samochody osobowe.