Dobiegła końca budowa parkingu automatycznego w centrum Katowic. To pierwsza tego typu publiczna instalacja w Polsce. Kosztowała blisko 23 mln zł. Jednorazowo pomieści 240 aut. To sześć razy więcej, niż pojemność standardowego parkingu o takiej samej powierzchni. Obecnie trwają odbiory innowacyjnej inwestycji.
Wykonawca zgłosił zakończenie robót budowlanych przy parkingu automatycznym na ul. Tylnej Mariackiej w Katowicach. Tym samym rozpoczyna się ostatni etap inwestycji, której wartość to niemal 23 mln zł. Obecnie trwają procedury odbiorowe. Następnie – na początku trzeciego kwartału - inwestycja zostanie oddana do użytku, a kierowcy będą mogli korzystać z pierwszego publicznego parkingu automatycznego w Polsce – innowacyjnego rozwiązania pozwalającego przechowywać dużą liczbę aut na niewielkiej powierzchni.
Parking automatyczny przy ulicy Tylnej Mariackiej w Katowicach to pierwsza tego typu inwestycja publiczna w Polsce. Na powierzchni, gdzie zmieściłoby się nieco ponad 40 standardowych miejsc parkingowych, dzięki inwestycji będzie można pozostawić 240 pojazdów. Tym samym Katowice stają się pionierem zastosowania innowacyjnych rozwiązań pozwalających na maksymalnie efektywne zagospodarowanie niedużej przestrzeni w mieście o gęstej zabudowie. W ostatnim czasie montowane były m.in. urządzenia systemu kasowego, automatyki i sterowania czy też prowadzone były prace przy zagospodarowaniu terenu. Teraz wykonawca zgłosił zakończenie prac budowlanych.
Jednak wbrew pozorom – zgodnie z naturą procesu inwestycyjnego – zakończenie robót nie oznacza finału inwestycji. Ważny jest jeszcze etap odbiorów, podczas których wykonane prace są oceniane i kontrolowane nie tylko przez inwestora.
– W tym czasie sprawdzamy zgodność wszystkich elementów inwestycji z projektem i jeśli zachodzi taka potrzeba, to wskazujemy wykonawcy rzeczy wymagające poprawy – tłumaczy Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A., która pełni rolę inwestora zastępczego Miasta Katowice.
– W przypadku parkingu na ulicy Tylnej Mariackiej na procedurę odbiorową przewidujemy cały drugi kwartał. Jest to pierwsza taka inwestycja publiczna w Polsce, w związku z czym wszelkie procesy weryfikacyjne będą szczególne i wymagające dłuższego czasu. W odbiory będą zaangażowani między innymi przedstawiciele przyszłego użytkownika, który musi zostać odpowiednio przeszkolony przez wykonawcę celem poprawnej obsługi i eksploatacji, Urzędu Dozoru Technicznego, który jest odpowiedzialny za wszelkie maszyny dźwigowe, nadzoru inwestorskiego, jak również sam inwestor, a finalnie nadzór budowlany – dodaje Agnieszka Dutkiewicz.
Planowane otwarcie wielopoziomowego parkingu nastąpi na początku trzeciego kwartału. Choć parking automatyczny jest samoobsługowy, to kierowcy nie zostaną pozostawieni sami sobie. Na każdym panelu obsługi i kasie płatniczej zainstalowano intercomy, dzięki którym będzie można połączyć się z pracownikami odpowiedzialnymi za zdalną obsługę i udzielanie pomocy.
W korzystaniu z parkingu pomagają czujniki optyczne, radarowe i sygnalizacja ostrzegawcza, które ułatwiają prawidłowe zaparkowanie samochodu na platformie transportowej. Sam proces parkowania można porównać do korzystania z myjni automatycznej, gdzie urządzenia sygnalizują nam poprawne umieszczenie pojazdu. Kierowca, który będzie chciał skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej, musi wjechać na specjalną platformę, a następnie opuścić pojazd i na ekranie sterowania potwierdzić, że samochód jest gotowy do podniesienia. Maszyna już w sposób zupełnie zautomatyzowany przeniesie go na wyższy poziom. Odbiór samochodu wygląda analogicznie – po uiszczeniu opłaty maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę.
Parking składa się z dwóch zespołów maszyn. Ich działanie polega na wykorzystywaniu inteligentnego systemu rotacyjnego i przechowywania pojazdów na przeznaczonych do tego platformach. Pierwszy zestaw – o długości 67 metrów – to połączenie 12 modułów parkingowych. Drugi – długi na ponad 45 metrów – składa się z 8 modułów. Każdy moduł posiada niezależny wjazd/wyjazd oraz 12 platform parkingowych. To oznacza, że w obu zestawach zaparkować można łącznie 240 pojazdów. Co ciekawe, dzięki wysokości wynoszącej 17 metrów parking izoluje tę część śródmieścia od nasypu kolejowego i przejeżdżających pociągów. W efekcie może pełnić rolę ekranu akustycznego.
Czytaj kolejne strony:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
1038Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
896"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
634Prześwietlamy budżety miast w województwie śląskim na 2025 rok
611W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
598Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
+5 / -1W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
0W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0