W Katowicach na ul. Tylnej Mariackiej trwa montaż kolejnych elementów automatycznego parkingu. Ze względu na swoje rozmiary są one dostarczane do Katowic specjalnym, nocnym transportem. Docelowo staną tu dwa zestawy maszyn, które łącznie pomieszczą 240 samochodów. Planowany czas oddania do użytku inwestycji to koniec tego roku, a jej wartość wynosi niespełna 21 mln zł. Już teraz można zobaczyć, jak parking będzie działać – firma dostarczająca rozwiązanie zaprezentowała film z parkingiem automatycznym w swojej siedzibie.
Budowa automatycznego parkingu na ul. Tylnej Mariackiej to pierwsza tego typu publiczna inwestycja w Polsce. Wykonawcą i producentem urządzenia jest GRAND Andrzej Grygiel. Z urządzenia już korzystają pracownicy firmy, na terenie jej siedziby w Korzennej nieopodal Nowego Sącza. To – oprócz licznych certyfikatów – kolejne potwierdzenie bezpieczeństwa i poprawności funkcjonowania parkingu automatycznego w tej technologii.
W uproszczeniu, kierowca, który będzie chciał skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej wjedzie na specjalną platformę. Maszyna już w sposób zupełnie zautomatyzowany przeniesie pojazd na odpowiedni poziom i umieści na zarezerwowanym miejscu. Odbiór samochodu wygląda analogicznie – po uiszczeniu opłaty maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę.
- Specjalny osprzęt, jak czujniki optyczne i światła ostrzegawcze, pomaga w prawidłowy sposób ustawić pojazd na platformie, podobnie jak ma to miejsce w przypadku korzystania z myjni automatycznej. Dzięki temu auto będzie mogło zostać w bezpieczny sposób umieszczone na platformie parkingowej. Dodatkowo, automatyczny parking ma być objęty monitoringiem, a w przypadku kłopotów z zaparkowaniem, możliwe będzie skorzystanie ze wskazówek i pomocy obsługi, która będzie dostępna poprzez interkomy połączone z stanowiskiem obsługi zarządzającej zespołem maszyn – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A.
Poszczególne elementy konstrukcyjne maszyn – korpusy, ramy, platformy – są na bieżąco produkowane w Korzennej.
– Korzystamy z nowoczesnego, zrobotyzowanego stanowiska spawalniczego oraz maszyn CNC. Dzięki temu zachowujemy powtarzalność precyzyjnego procesu oraz dokładność wykonania poszczególnych elementów. W naszym zakładzie trwa także realizacja szaf elektrycznych oraz programowanie sterowników maszyny – mówi Andrzej Grygiel, prezes firmy GRAND.
Powstające w Korzennej elementy są przekazywane do Katowic w dedykowanych, specjalistycznych transportach, a następnie montowane przy użyciu dźwigu. By realizacja montażu była możliwa, na ul. Tylnej Mariackiej od 30 sierpnia nie można pozostawiać samochodów, a przejazd umożliwiony jest wyłącznie pojazdom uprzywilejowanym.
Idea budowania maszyn parkingowych ma blisko 100 lat. Jednak opracowanie technologii produkcji takich maszyn jest trudne, ponieważ muszą one spełniać współczesne wymogi bezpieczeństwa oraz być na tyle intuicyjne, aby mogły je obsługiwać nieprzeszkolone osoby, czyli parkujący. Sam proces zaparkowania działa podobnie do tradycyjnej windy osobowej. Parkowanie odbywa się w sposób rotacyjny, na specjalnie przeznaczonych do tego celu platformach. Zaparkowanie samochodu odbywa się przez umieszczenie go na dolnej platformie parkingu, która wprowadzona w ruch przenosi pojazd na wyższe poziomy i jednocześnie zwalnia miejsce dla kolejnego samochodu. Aby odebrać auto wystarczy opłacić postój i zeskanować bilet.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
1263Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
907"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
683Śląscy samorządowcy: "CPK nie zwalnia. Trzeba zatrzymać te szkodliwe działania!"
657Połączy Małopolskę ze Śląskiem. Ruszyła budowa wiaduktu nad linią kolejową E30
606Pociągi Bytom-Gliwice z rekordem frekwencji. GZM: Opłaca się stawiać na szynę
+3 / -0Globalny lider branży elektroniki wybuduje w Katowicach nowoczesny kampus
+3 / -0"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
+2 / -0Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
+2 / -0Nowoczesność i historyczna przestrzeń. Tak będzie wyglądał HUB Gamingowy w Katowicach
+2 / -0Tychy będą tworzyć komponenty do "elektryków". Chiński inwestor postawi fabrykę za 160 mln złotych
0Już jest! Największa w Polsce elektrownia słoneczna uruchomiona (wideo)
0W Rudzie Śląskiej powstał klaster energii i wodoru
0Wspaniałe wieści dla Katowic! Ponad 309 mln zł dofinansowania na Hub gamingowo-technologiczny
0"Bóg, honor, autostrada". Jaworzno idzie na noże ze Stalexportem w sprawie rozbudowy A4
0