Jeśli ustawa wejdzie w życie, to już od 1 lipca 2023 roku kierowcy aut do 3,5 tony nie będą musieli płacić za przejazd autostradami A4 Gliwice – Wrocław i A2 Konin Stryków. Rząd właśnie przyjął projekt ustawy zmieniających zasady odpłatności na autostradach. Natomiast wg zapowiedzi PiS w ciągu roku mamy poznać rozwiązania dotyczące wprowadzenia darmowych przejazdów na odcinkach prywatnych, w tym Katowice-Kraków. Koncesjonariusz płatnego odcinka A4 – Stalexport – wydał już komentarz dotyczący rządowej zapowiedzi.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt przewiduje zniesienie opłaty za przejazd dla samochodów osobowych i motocykli na autostradach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Oznacza to, że od 1 lipca 2023 r. nie trzeba będzie płacić za przejazd na autostradzie A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław - Sośnica za przejazd pojazdem o masie do 3,5 tony.
Nowe przepisy mają ponadto na celu spowodowanie, że nie będzie można wprowadzić opłat także na pozostałych zarządzanych przez GDDKiA autostradach, które są obecnie bezpłatne, a także na odcinkach, które są w realizacji.
– Większa dostępność autostrad przyczyni się do poprawy stanu portfela Polaków, bo mniej będą wydawać na autostrady, ale także do poprawy stanu środowiska naturalnego, do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Opłaty za autostrady są jedną z barier mobilności. Zwiększając mobilność, zwiększamy też szanse przedsiębiorców na pozyskanie dobrego pracownika, a szanse pracownika na uzyskanie jak najlepszej pracy – powiedział premier Mateusz Morawiecki.
– Zniesienie opłat za przejazd autostradami od pojazdów osobowych spowoduje przeniesienie części ruchu z dróg alternatywnych, wybieranych obecnie przez kierowców z uwagi na opłaty na autostradach. Zwiększy się zatem poziom bezpieczeństwa na drogach krajowych i samorządowych w okolicy autostrad. Zaoszczędzone zostaną dzięki temu też środki na ich utrzymanie, remonty i modernizację – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Obecnie kierowcy mają w Polsce do dyspozycji 1800 km autostrad. Opłaty są pobierane na odcinakach A2 Stryków – Konin i A4 Wrocław – Sośnica zarządzanych przez GDDKiA o łącznej długości 261 km. Tu opłaty wynoszą 10 gr/km od samochodów osobowych i 5 gr/km od motocykli.
Odcinki płatnych autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy: A1 Gdańsk – Toruń, A2 Konin – Nowy Tomyśl – Świecko oraz A4 Katowice – Kraków mają łącznie 469 km długości.
– Kolejnym krokiem, zgodnie z sobotnią zapowiedzią premiera J. Kaczyńskiego, będzie podjęcie działań na rzecz ulżenia kierowcom, którzy muszą słono płacić za przejazd autostradami koncesyjnymi, bo niestety nie wszystkie autostrady są państwowe. Poprzednie rządy oddały w prywatne ręce zarządzanie tymi trasami. Z pespektywy czasu jasno widać, że nie była to dobra decyzja – dodał minister. A. Adamczyk.
Według zapowiedzi z kręgów rządowych, temat wprowadzenia bezpłatnych przejazdów na drogach koncesyjnych ma być rozwiązany w ciągu roku. Koncesjonariusz A4 Katowice – Kraków póki co oszczędnie komentuje temat.
- Zamiar zniesienia opłat za przejazd autostradami, w tym za przejazd odcinkami koncesyjnymi, do których należy autostrada A4 między Katowicami i Krakowem, ma na tę chwilę wymiar deklaracji politycznej. Jako taki, nie był przedmiotem rozmów pomiędzy koncesjonariuszem i odpowiednimi instytucjami państwa - mówi Rafał Czechowski, rzecznik SAM SA.
Rzecznik dodaje, że podstawą rozmów powinien być konkretny projekt.
- Podstawą do zaprezentowania stanowiska wobec inicjatywy zniesienia opłat na A4 Katowice-Kraków, byłby dla spółki Stalexport Autostrada Małopolska SA przedstawiony przez Ministerstwo Infrastruktury konkretny projekt takiego rozwiązania, uwzględniający wszystkie aspekty funkcjonowania koncesji do chwili jej wygaśnięcia w 2027 r. - mówi Rafał Czechowski, rzecznik SAM SA.
Ogłoszone w przyjętym projekcie ustawy zmiany można ująć w czterech punktach:
Oddanych głosów: 332
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
1263Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
907"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
683Śląscy samorządowcy: "CPK nie zwalnia. Trzeba zatrzymać te szkodliwe działania!"
657Połączy Małopolskę ze Śląskiem. Ruszyła budowa wiaduktu nad linią kolejową E30
606Pociągi Bytom-Gliwice z rekordem frekwencji. GZM: Opłaca się stawiać na szynę
+3 / -0Globalny lider branży elektroniki wybuduje w Katowicach nowoczesny kampus
+3 / -0"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
+2 / -0Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
+2 / -0Nowoczesność i historyczna przestrzeń. Tak będzie wyglądał HUB Gamingowy w Katowicach
+2 / -0Tychy będą tworzyć komponenty do "elektryków". Chiński inwestor postawi fabrykę za 160 mln złotych
0Już jest! Największa w Polsce elektrownia słoneczna uruchomiona (wideo)
0W Rudzie Śląskiej powstał klaster energii i wodoru
0Wspaniałe wieści dla Katowic! Ponad 309 mln zł dofinansowania na Hub gamingowo-technologiczny
0"Bóg, honor, autostrada". Jaworzno idzie na noże ze Stalexportem w sprawie rozbudowy A4
0
~Dariusz Kania 2023-05-18
16:00:00
obcokrajowcy powiini kupowac winety na nasze autostady,bo my tez jezdzimy po ich autostradach i tez winety musimy kupować ,gdzie ta sprawiedliwość ?
~Tomasz Raudner 2023-05-19
13:07:55
Panie Dariuszu, ciekawe i ważne spostrzeżenie. I warte rozwinięcia. dziękuję