Wiadomości

Autostrada A4 Katowice – Kraków będzie bezpłatna? Jest taki plan

2022-12-09, Autor: tora, źródło: media

Chcemy, by odcinek autostrady A4 Katowice – Kraków był bezpłatny – zapowiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Zmiana miałaby wejść w życie najszybciej w 2027 roku, kiedy droga nie będzie już zarządzana przez koncesjonariusza.

Reklama

Goszczący w czwartek w Polsacie News Andrzej Adamczyk powiedział, że plan nie tylko przejęcie drogi przez państwo, ale również rozbudowę o dodatkowy pas ruchu. Polityk był zapytany także, czy rząd chce wprowadzić dodatkowe opłaty na istniejących autostradach. Zapewnił że nie ma takich planów.

- Na tych istniejących autostradach nie ma takich planów. Przypomnę, że opłatami zajmuje się Minister Finansów. Często zwolnienie z opłat umożliwia przeniesienie dużej części ruchu na odcinek autostrady z dróg równoległych - powiedział Adamczyk. Zaznaczył, że ma nadzieję, iż opłaty zostaną zniesione na odcinku autostrady A4 miedzy Katowicami a Krakowem.

Adamczyk: Chcielibyśmy, żeby odcinek między Katowicami a Krakowem był bezpłatny

- Jestem przekonany (...), że autostrada ta stanie się na powrót autostradą zarządzaną przez GDDKiA i chcielibyśmy bardzo, aby ten odcinek między Katowicami a Krakowem, był odcinkiem autostrady bezpłatnej – powiedział.

A4 Katowice - Kraków ma zyskać trzeci pas ruchu

Minister dodał, że rozbudowa trasy o dodatkowy pas ruchu w każdą stronę pozwoliłaby skumulować ruch zebrany z dróg równoległych do A4, gdzie występują „olbrzymie problemy komunikacyjne".

 A4 Katowice - Kraków to żyła złota dla Stalexportu

Autostradą zarządza od lat spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM). Dla firmy to żyła złota. W trzech kwartałach 2022 roku przychody całej grupy zwiększyły się o 15,2 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku 2021 i wyniosły 307,3 mln zł. Z kolei zysk netto wzrósł o 2,1 proc. – do poziomu 99,5 mln zł. Sam pobór opłat przyniósł koncesjonariuszowi 303,9 mln zł, to jest o 15,3 proc. więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. O 13,6 proc. wzrosły przychody z opłat za przejazd pojazdami osobowymi, natomiast o 18,2 proc. – pojazdami ciężarowymi. Wzrost zysków wynikał z dwóch powodów. Po pierwsze z odbudowującego się ruchu po pandemii. Natężenie ruchu zwiększyło się o 10,9 proc. i wyniosło ok. 47,5 tys. pojazdów na dobę. Wzrost dotyczy zarówno pojazdów osobowych (11,7 proc.), jak i ciężarowych 7,2 proc.), a to automatycznie przekłada się na większe wpływy z opłat. Po drugie same opłaty podrożały w lipcu, więc i z tego tytułu przychody wzrosły.

I teraz, wiedząc, jakie jest obłożenie ruchem na opisywanym odcinku, czy na pewno państwo polskie będzie skłonne zrezygnować z takich dochodów?

Czy wierzysz, że A4 Katowice - Kraków będzie bezpłatna?

Oceń publikację: + 1 + 65 - 1 - 29

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~Maciej Kowalski 2023-03-20
    06:53:51

    5 8

    Pyszna kiełbaska, można prosić trochę musztardy, mniami

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 568

Prezentacje firm