Inwestycje i nieruchomości

Autostrada A4 Katowice-Kraków z trzecim pasem szybciej niż planowano? Jest apel

2025-03-20, Autor: mz

O przyspieszenie prac związanych z rozbudową A4 na odcinku Kraków – Katowice o trzeci pas ruchu apeluje spółka Stalexport Autostrady do przedstawicieli strony publicznej. Zdaniem zarządcy autostrady projektowanie mogłoby się zacząć niezwłocznie, co znacząco skróciłoby czas realizacji całego przedsięwzięcia. – W innym wypadku już za dwa lata użytkownicy trasy będą musieli mierzyć się z problemem korków – ostrzega spółka.

Reklama

Przypomnijmy: spółka Stalexport Autostrady, zarządca płatnego (jeszcze) odcinka autostrady A4  Kraków – Katowice, prowadzi ostatni etap prac modernizacyjnych przed zakończeniem koncesji w marcu 2027 roku.

Już pod koniec minionego roku przedstawiciele Stalexportu zaznaczali, że co prawda w 2027 r., zgodnie z planem, odcinek będzie "jak nowy", ale ostrzegali, że za kilka lat znów będzie wymagał remontu. Chodzi o to, że - w ocenie zarządcy - ze względu na rosnące natężenie ruchu odcinek powinien zostać rozbudowany o trzeci pas ruchu.

Więcej na ten temat pisaliśmy w tym artykule <<W 2027 r. odcinek A4 Katowice-Kraków będzie jak nowy. "Potem znów będzie do remontu">>.

"A4 Katowice-Kraków powinna mieć trzy pasy"

Stalexport nieustannie podejmuje starania, by prace remontowe były jak najmniej uciążliwe dla użytkowników drogi, ale roboty prowadzone są na krótkich odcinkach, z zachowaniem dwóch pasów ruchu. Jest to rozwiązanie pionierskie w skali kraju, ale też bardziej kosztowne - zaznaczał rzecznik spółki, Rafał Czechowski.

Teraz temat powraca - i okazuje się, że rozbudowa odcinka może dojść do skutku szybciej niż planowano. Spółka podkreśla, że jest gotowa w tej sprawie współpracować ze stroną publiczną.

Dochodzimy do momentu, w którym kończy się koncesja, a autostrada wymaga rozbudowy. Potrzebny jest trzeci pas ruchu i zwiększenie nośności obiektów mostowych, nie tylko ze względu na komfort jazdy kierowców, ale również potrzebę modernizacji infrastruktury z punktu widzenia logistycznego, w tym głównie logistyki wojskowej – wylicza Andrzej Kaczmarek, prezes zarządu Stalexport Autostrady w rozmowie z agencją Newseria.

Spółka zwraca uwagę, że konieczne jest dostosowanie infrastruktury do standardów NATO. Inwestycje powinny objąć zwiększenie nośności mostów i wiaduktów, rozbudowę zjazdów i zwiększenie przepustowości. Zwłaszcza, że biorąc pod uwagę aktualną sytuację geopolityczną, to ważny korytarz dla transportu militarnego łączącego Europę Zachodnią i Wschodnią.

Już teraz średni dobowy ruch jest na poziomie 50 tys. pojazdów. Problemem są też obiekty mostowe o zbyt małej nośności. Infrastruktura autostrady nigdy nie była przewidziana ani na tego typu natężenie ruchu, ani na przejazdy wojskowych pojazdów ponadgabarytowych. Mamy prawie 10 tys. samochodów ciężarowych codziennie, wiele z nich wiezie ładunki, które na tej autostradzie nie były wcześniej przewidziane – mówi prezes Stalexport Autostrady.

Przypomnijmy, że koncesja Stalexportu wygasa w marcu 2027 roku, wówczas odcinek przejdzie pod zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada możliwość zniesienia opłat dla samochodów osobowych.

W Hiszpanii, po zniesieniu opłat na kilku autostradach nastąpił wzrost ruchu z dnia na dzień o ponad 70 proc. W przypadku infrastruktury A4 oznacza to tak naprawdę zatrzymanie ruchu, autostrada po prostu się zakorkuje – ostrzega prezes Kaczmarek.

Program prac remontowych na A4 Katowice-Kraków za ponad 500 milionów złotych

Z danych Stalexportu wynika, że na inwestycje w 2024 roku przeznaczono 239,4 mln zł, a do końca koncesji nakłady na wymianę nawierzchni jezdni i prace inwestycyjne przekroczą 400 mln zł. Łączna wartość kontraktów zawartych w latach 2023-2024 na modernizację autostrady wyniosła około 540 mln zł.

Przystosowanie autostrady do nowych wyzwań związanych ze wzrostem natężenia ruchu i transportu militarnego oznacza kolejne, ogromne wydatki, które będzie musiała ponieść strona publiczna.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 792