O przyspieszenie prac związanych z rozbudową A4 na odcinku Kraków – Katowice o trzeci pas ruchu apeluje spółka Stalexport Autostrady do przedstawicieli strony publicznej. Zdaniem zarządcy autostrady projektowanie mogłoby się zacząć niezwłocznie, co znacząco skróciłoby czas realizacji całego przedsięwzięcia. – W innym wypadku już za dwa lata użytkownicy trasy będą musieli mierzyć się z problemem korków – ostrzega spółka.
Przypomnijmy: spółka Stalexport Autostrady, zarządca płatnego (jeszcze) odcinka autostrady A4 Kraków – Katowice, prowadzi ostatni etap prac modernizacyjnych przed zakończeniem koncesji w marcu 2027 roku.
Już pod koniec minionego roku przedstawiciele Stalexportu zaznaczali, że co prawda w 2027 r., zgodnie z planem, odcinek będzie "jak nowy", ale ostrzegali, że za kilka lat znów będzie wymagał remontu. Chodzi o to, że - w ocenie zarządcy - ze względu na rosnące natężenie ruchu odcinek powinien zostać rozbudowany o trzeci pas ruchu.
Więcej na ten temat pisaliśmy w tym artykule <<W 2027 r. odcinek A4 Katowice-Kraków będzie jak nowy. "Potem znów będzie do remontu">>.
Stalexport nieustannie podejmuje starania, by prace remontowe były jak najmniej uciążliwe dla użytkowników drogi, ale roboty prowadzone są na krótkich odcinkach, z zachowaniem dwóch pasów ruchu. Jest to rozwiązanie pionierskie w skali kraju, ale też bardziej kosztowne - zaznaczał rzecznik spółki, Rafał Czechowski.
Teraz temat powraca - i okazuje się, że rozbudowa odcinka może dojść do skutku szybciej niż planowano. Spółka podkreśla, że jest gotowa w tej sprawie współpracować ze stroną publiczną.
– Dochodzimy do momentu, w którym kończy się koncesja, a autostrada wymaga rozbudowy. Potrzebny jest trzeci pas ruchu i zwiększenie nośności obiektów mostowych, nie tylko ze względu na komfort jazdy kierowców, ale również potrzebę modernizacji infrastruktury z punktu widzenia logistycznego, w tym głównie logistyki wojskowej – wylicza Andrzej Kaczmarek, prezes zarządu Stalexport Autostrady w rozmowie z agencją Newseria.
Spółka zwraca uwagę, że konieczne jest dostosowanie infrastruktury do standardów NATO. Inwestycje powinny objąć zwiększenie nośności mostów i wiaduktów, rozbudowę zjazdów i zwiększenie przepustowości. Zwłaszcza, że biorąc pod uwagę aktualną sytuację geopolityczną, to ważny korytarz dla transportu militarnego łączącego Europę Zachodnią i Wschodnią.
Już teraz średni dobowy ruch jest na poziomie 50 tys. pojazdów. Problemem są też obiekty mostowe o zbyt małej nośności. Infrastruktura autostrady nigdy nie była przewidziana ani na tego typu natężenie ruchu, ani na przejazdy wojskowych pojazdów ponadgabarytowych. Mamy prawie 10 tys. samochodów ciężarowych codziennie, wiele z nich wiezie ładunki, które na tej autostradzie nie były wcześniej przewidziane – mówi prezes Stalexport Autostrady.
Przypomnijmy, że koncesja Stalexportu wygasa w marcu 2027 roku, wówczas odcinek przejdzie pod zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada możliwość zniesienia opłat dla samochodów osobowych.
W Hiszpanii, po zniesieniu opłat na kilku autostradach nastąpił wzrost ruchu z dnia na dzień o ponad 70 proc. W przypadku infrastruktury A4 oznacza to tak naprawdę zatrzymanie ruchu, autostrada po prostu się zakorkuje – ostrzega prezes Kaczmarek.
Z danych Stalexportu wynika, że na inwestycje w 2024 roku przeznaczono 239,4 mln zł, a do końca koncesji nakłady na wymianę nawierzchni jezdni i prace inwestycyjne przekroczą 400 mln zł. Łączna wartość kontraktów zawartych w latach 2023-2024 na modernizację autostrady wyniosła około 540 mln zł.
Przystosowanie autostrady do nowych wyzwań związanych ze wzrostem natężenia ruchu i transportu militarnego oznacza kolejne, ogromne wydatki, które będzie musiała ponieść strona publiczna.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Strategiczna inwestycja JSW. Podziemny przekop połączył Budryk z Knurowem
1082To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
958Zbrojeniówka - nowa przyszłość dla Rafako. Zamiast kotłów gigant ma wytwarzać lufy
903Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
764Hotelowe zawirowanie w Rybniku. Olimpia nadal działa, z mapy miasta zniknął inny obiekt!
505Elon Musk inwestuje na Śląsku! Gigafabryka Tesli zamiast Izery w Jaworznie?
+166 / -81Pyrzowice kluczowym hubem cargo. Katowice Airport z regularnym frachtem Lufthansy do Frankfurtu
+3 / -0Firma z branży lotniczej zainwestuje w Gliwicach miliony złotych
+3 / -0Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+2 / -0Solarne biletomaty coraz popularniejsze. Metropolia GZM rozszerza sieć o nowe urządzenia w Katowicach
+1 / -0W Katowicach o drodze od węgla do atomu. Ministerstwo Przemysłu przedstawiło założenia Białej Księgi
0Ranking Inwestycji 2024 w Katowicach – na co dziś zwracają uwagę kupujący?
0Obwodnica DK78 na celowniku gigantów budowlanych. W grze ponad 160 mln zł
0Tak ma wyglądać nowa biogazownia na Śląsku. Rybnicka spółka pokazała wizualizacje
0Superauto.pl na Stadionie Śląskim. Chorzowska firma sponsorem Kotła Czarownic
0