Wraz ze wzrostem natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków, zarządca odnotowuje zarówno wyższe przychody, jak i zysk netto. Jak wynika z informacji, I kwartał 2022 roku to w Grupie Kapitałowej Stalexport Autostrady wzrost kluczowych wskaźników finansowych. Tymczasem opłaty za przejazd autostradą A4 od lipca mają wzrosnąć.
Wraz z normalizacją sytuacji związanej z pandemią COVID 19 w I kwartale 2022 roku średnie natężenie ruchu na autostradzie Katowice-Kraków wzrosło o 27,9 proc. w stosunku do I kwartału 2021 roku i wyniosło 43,5 tys. pojazdów na dobę. Znaczny wzrost jest widoczny zwłaszcza w przypadku samochodów osobowych – tu odnotowano zmianę na poziomie 32,4 proc. - pochwalił się 10 maja zarządca autostrady A4.
Tymczasem zaledwie tydzień temu, 2 maja, informowaliśmy, że wraz z dniem 4 lipca 2022 opłaty za przejazd autostradą A4 będą wyższe.
W ślad za wzrostem poziomu ruchu przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady wyniosły w I kwartale bieżącego roku ok. 91,2 mln zł, co stanowi przyrost o blisko 25 proc. w stosunku do poziomu ubiegłorocznego.
Na wynik ten wpłynęły zarówno zwolnienie z opłat pojazdów z ukraińskimi numerami rejestracyjnymi oraz niosących pomoc humanitarną dla Ukrainy, jak również zmiany stawek wprowadzone od 1 października 2021 r.: zmniejszenie bonifikaty dla pojazdów kat. 2 i 3 z kwoty 15 zł do 13 zł; zniesienie stawek preferencyjnych dla płatności automatycznych dla pojazdów kat. 2, 3, 4 i 5 oraz zmiana preferencyjnej dla kategorii 1 z 8 zł do 9 zł - informuje Grupa Stalexport Autostrady.
EBIDTA Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. wyniosła 63,9 mln zł, czyli o ponad 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Z kolei zysk netto ukształtował się na poziomie ok. 32,3 mln zł tj. o ok. 8 proc. wyższym niż osiągnięty w I kwartale ubiegłego roku.
Na wyniki I kwartału 2022 r., poza przychodami osiągniętymi z tytułu poboru opłat, wpływ miały także:
wzrost kosztów własnych sprzedaży (38,2 mln zł – I kw. 2022 r., ok. 27 mln zł w I kw. 2021 r.), w których ujęto większe koszty utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni (10,5 mln zł),
większe niż w I kwartale 2021 r. koszty finansowe netto (ponad 2 mln zł w I kw. 2022 r, 269 tys. zł w I kw. 2021 r.).
Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady jest nadal zorientowana na rozwijanie automatycznych metod płatności – videotollingu (w tej chwili powiązanego z czterema aplikacjami: Autopay, SkyCash, IKO, mPay) oraz elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass. Te formy wnoszenia opłat są najszybsze i najwygodniejsze, a dla kierowców samochodów osobowych tańsze o 25 proc. Udział płatności automatycznych w transakcjach na bramkach wynosi już ok. 40 proc. i systematycznie rośnie.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
7903,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
471Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
416Na stacje paliw na dobre wróciła drożyzna. "Ryzyko wyższych cen wciąż realne"
404OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
402Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -0"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+5 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0Trendy e-commerce w branży narzędziowej - analiza kondycji firmy Domitech w świetle rozwoju sektora budowlanego
0Do Katowic powrócił jedyny taki pojazd w Polsce. To minibus bez kierowcy
0Skarbówka rzadziej kontroluje, ale skuteczności nie traci (raport)
04,5 roku więzienia oraz 140 tys. zł grzywny dla byłego posła Grzegorza J.? Oskarżony prosi o uniewinnienie
0"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
0