Wiadomo już od kiedy odcinek autostrady A4 Kraków - Katowice przestanie być odcinkiem płatnym. Odpowiedź na to pytanie napłynęła bezpośrednio z Ministerstwa Infrastruktury. Przypomnijmy, że ten odcinek drogi jest płatny od lat 90.
O zniesieniu opłat na odcinku A4 Kraków-Katowice w 2027 roku już pisaliśmy. GDDKiA przejmie trasę z końcem marca 2027 roku i zapewnia: nie będzie już opłat dla samochodów osobowych i motocykli. Znamy już oficjalną datę, od kiedy podróżujący nie będą musieli płacić za ten odcinek drogi.
Od 16 marca 2027 roku kierowcy samochodów osobowych nie będą już musieli płacić za przejazd autostradą A4 na odcinku Katowice–Kraków. Tak wynika z odpowiedzi na interpelację posła Dominika Jaśkowca, udzielonej przez sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Stanisława Bukowca.
Obecnie płatnym fragmentem autostrady zarządza spółka Stalexport Autostrada Małopolska S.A., która realizuje umowę koncesyjną od 1997 roku. Dokument ten dotyczy zarówno budowy przez przystosowanie, jak i eksploatacji 60,9-kilometrowego odcinka trasy między węzłami Murckowska w Katowicach i Balice w Krakowie. Umowa obowiązuje do 15 marca 2027 roku.
Umowa koncesyjna na budowę przez przystosowanie Autostrady A4 na odcinku Katowice (węzeł Murckowska, km 340,2) – Kraków (węzeł Balice, km 401,1) o długości 60,9 km do wymogów Płatnej Autostrady oraz eksploatację autostrady na tym odcinku z dnia 19 września 1997 r. zawarta pomiędzy Skarbem Państwa – Ministrem Infrastruktury a Stalexport Autostrada Małopolska S.A., obowiązuje do 15 marca 2027 r. – czytamy w dokumencie.
Po zakończeniu obowiązywania umowy autostrada przejdzie pod zarząd Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Wraz z tym, zniknie obowiązek uiszczania opłat za przejazd pojazdami lekkimi.
Począwszy od dnia 16 marca 2027 r. autostrada A4 na odcinku Katowice – Kraków będzie zarządzana przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Opłata za przejazd pojazdów lekkich (o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t) po przedmiotowym odcinku autostrady przestanie być pobierana z końcem 15 marca 2027 r. - pisze w odpowiedzi Stanisław Bukowiec.
Zmiana ta jest konsekwencją nowelizacji przepisów, które weszły w życie w 2023 roku i usunęły podstawę prawną do pobierania opłat za przejazd autostradą przez pojazdy lekkie na drogach zarządzanych przez GDDKiA.
Po uchyleniu w 2023 r. przepisów dotyczących pobierania opłat za przejazd autostradą od pojazdów lekkich, które znajdowały się w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 321 i 1946), nie ma podstawy prawnej do pobierania opłat drogowych od tej kategorii pojazdów na sieci dróg zarządzanej przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - czytamy.
Co ważne, nie przewiduje się również przedłużenia obowiązującej obecnie umowy ani wyboru nowego operatora komercyjnego dla tego fragmentu autostrady.
Ponadto, nie ma także podstawy prawnej do przedłużenia obowiązującej aktualnie umowy koncesyjnej na budowę i eksploatację odcinków autostrad. Zatem należy wprost wskazać, że nie dojdzie do wyboru nowego koncesjonariusza na ww. odcinku autostrady A4 - informuje MF.
Dla kierowców oznacza to konkretną oszczędność – obecna opłata za przejazd całym odcinkiem wynosi 30 zł dla samochodów osobowych. Od marca 2027 roku podróż ta będzie już darmowa.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Henkel zamyka fabrykę w Raciborzu. Pracę straci 159 osób
2868PGE z nową strategią do 2035 roku: inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne, OZE i blok gazowy w Rybniku
901Elektryczna rewolucja w Jastrzębiu. Flotę MZK zasilą nowe autobusy elektryczne
748Nowe przepisy od 1 lipca 2025 dotkną i biznes, i zwykłego Kowalskiego. Co warto wiedzieć o nadchodzących zmianach?
726Makro znika z Rybnika, po blisko 30 latach!
721Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
+3 / -0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
+3 / -0„Małym silnikiem napędzamy wielkie dobro” – rybnicka firma w Wielkiej Wyprawie Maluchów (zdęcia)
+1 / -0Śląskie stawia na sztuczną inteligencję. GZM chce być krajowym liderem technologii AI do 2030 roku
+1 / -0PGE z nową strategią do 2035 roku: inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne, OZE i blok gazowy w Rybniku
+1 / -0Automatyzacja zbiórki odpadów w biznesie – znaczenie recyklomatów w systemie ESG i zarządzaniu obiegiem opakowań
0Wstrząs w kopalni Rydułtowy. Był odczuwalny na powierzchni
0„Małym silnikiem napędzamy wielkie dobro” – rybnicka firma w Wielkiej Wyprawie Maluchów (zdęcia)
0Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
0