Co jakiś czas docierają do nas informacje o niepokojących zdarzeniach na drodze. Tragiczne wypadki z udziałem pieszych lub potrącenia są na porządku dziennym. Niekiedy i rowerzyści padają ofiarą nieostrożności kierowców samochodów lub swojej nieuważności. Właśnie z tego powodu tak ważne są barierki drogowe. Dzięki zastosowaniu tych niepozornych elementów drogowych zarówno piesi, jak i kierowcy mogą cieszyć się zwiększonym bezpieczeństwem. Nawet jeśli dojdzie do zdarzenia drogowego, najprawdopodobniej będą istniały większe szanse na zachowanie zdrowia i życia. Sprawdź, jak dokładnie działają bariery drogowe i na jakim etapie warto je planować!
Barierki drogowe wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo na drodze. To niepozorne elementy, których celem jest zapewnienie bezpiecznej przeprawy pieszemu, rowerzyście czy kierowcy. Ich obecność na drogach nie dziwi już nikogo. Nie można ich jednak stosować wszędzie. Barierki drogowe instaluje się głównie w przestrzeni miejskiej. Stanowią fizyczne odseparowanie różnych grup uczestników ruchu drogowego, co automatycznie zmniejsza ryzyko nieprzewidzianych zachowań.
Na rynku istnieje wiele rodzajów barier drogowych. Konkretne typy należy dopasować do sytuacji, jaka panuje w danym miejscu. Barierki drogowe możemy podzielić, biorąc pod uwagę rozmaite czynniki:
Jeśli chodzi o standardowe barierki chodnikowe, wśród nich można wyróżnić takie barierki, jak:
Barierki chodnikowe występują w różnych kolorach. Najczęściej spotykane są barierki biało-czerwone, czarno-żółte, rzadziej żółte, czarne czy srebrne.
Barierki drogowe bardzo często instalowane są na końcach parkingów. W ten sposób można poinformować kierowcę o tym, że dalej parkowanie jest niedozwolone.
Bardzo często barierki sytuowane są przy przejściach dla pieszych. Stanowią ewentualną ochronę dla pieszych, którzy mogliby nieuważnie wejść na drogę i wpaść pod nadjeżdżający samochód. Szczególnie chronione są obszary przy szkołach, ponieważ tam dochodzi do ogromnej liczby wypadków.
Niekiedy barierki drogowe stosowane są przy halach produkcyjnych i magazynowych. W ten sposób oddzielony zostaje obszar przeznaczony dla poruszania się wózków widłowych, wydzielona zostaje też odpowiednia przestrzeń dla maszyn produkcyjnych.
Barierki drogowe chodnikowe powinny znaleźć się przede wszystkim tam, gdzie ich brak niesie ze sobą więcej negatywnych skutków, aniżeli ich obecność. Często tym elementem infrastruktury separuje się skarpy, rowy czy podpory mostów.
Jedną z częściej stosowanych barier drogowych jest barierka U11A. Model ten wykorzystywany jest przy rowach, skarpach, przy mostach. Często widoczne są tam, gdzie istnieje spora różnica między poziomami gruntu, np. w okolicach wiaduktów. Zabezpieczają ludzi przed upadkiem. Stosuje się je także na placach budowy. Tam również pełnią funkcję ochronną.
Barierki U12A odgradzają chodnik od jezdni. Uniemożliwiają przejechanie samochodu z pasa ruchu na część przeznaczoną dla pieszych. Można je też spotkać przy przejazdach kolejowych i w innych miejscach, gdzie głównie piesi narażeni są na wypadki.
Barierki drogowe zazwyczaj są wbetonowywane do podłoża. Nie mogą się przesuwać, ponieważ są mocno przytwierdzone. Dzięki takiemu zabiegowi, barierka jest maksymalnie stabilna i spełnia w 100% swoją funkcję. Beton mocno trzyma je w podłożu, dlatego też barierki chronią pieszych przed samochodami, które mogłyby wjechać na chodnik. Nie da się ich staranować.
Jak widać, infrastruktura bardzo potrzebuje takiego rozwiązania, jakim są barierki drogowe. Stanowią one solidną ochronę, dzięki której wiele osób może poczuć się na drodze bezpieczniej, co nie zwalnia ich jednak z uważności i skupienia!
PGG. Wypadek zbiorowy w kopalni. Są ranni górnicy
1110Marszałek zrywa współpracę z Prezydentem RP. Poszło o „lex Tusk”
803Spółki węglowe o zrzutach wód z kopalń do rzek: Chronimy rzeki jak się da
751Spektakularny włam do jubilera. Złodzieje działali jak w Mission Impossible
561Studia tatuażu na Śląsku pod kontrolą. Posypały się mandaty
527„Kark” zagroził mu przed domem. Działacz Sierpnia 80 prowadzący profil związkowy na FB w szoku
+37 / -8Jerzy Polaczek: Śląsk nie straci kontroli nad Pyrzowicami. Lotnisko czekają inwestycje rzędu 1,5 mld zł
+7 / -2Ruch w Katowice Airport rośnie aż miło. Kwiecień 2023 roku to kolejny przebity szklany sufit
+4 / -0Sztuczna inteligencja pomaga ogrzewać Gliwice. Miasto nagrodzone za innowację
+2 / -0Marszałek zrywa współpracę z Prezydentem RP. Poszło o „lex Tusk”
+2 / -0Udana akcja śląskiej KAS. Suczka "wyniuchała" nielegalny towar
0Gliwice: mieszkańcy dostali od dewelopera do dopłaty 250 tys. zł za prąd
0Proces byłego posła PiS Grzegorza J. Trwają przesłuchiwania kolejnych świadków
0Górskie uzdrowiska niewidoczne w programie Czyste Powietrze. Ale opłaty od turystów biorą
0Sztuczna inteligencja pomaga ogrzewać Gliwice. Miasto nagrodzone za innowację
0Czy powietrze w śląskich Beskidach jest na tyle czyste, by kurorty pobierały opłaty od turystów?
Oddanych głosów: 9