Co jakiś czas docierają do nas informacje o niepokojących zdarzeniach na drodze. Tragiczne wypadki z udziałem pieszych lub potrącenia są na porządku dziennym. Niekiedy i rowerzyści padają ofiarą nieostrożności kierowców samochodów lub swojej nieuważności. Właśnie z tego powodu tak ważne są barierki drogowe. Dzięki zastosowaniu tych niepozornych elementów drogowych zarówno piesi, jak i kierowcy mogą cieszyć się zwiększonym bezpieczeństwem. Nawet jeśli dojdzie do zdarzenia drogowego, najprawdopodobniej będą istniały większe szanse na zachowanie zdrowia i życia. Sprawdź, jak dokładnie działają bariery drogowe i na jakim etapie warto je planować!
Barierki drogowe wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo na drodze. To niepozorne elementy, których celem jest zapewnienie bezpiecznej przeprawy pieszemu, rowerzyście czy kierowcy. Ich obecność na drogach nie dziwi już nikogo. Nie można ich jednak stosować wszędzie. Barierki drogowe instaluje się głównie w przestrzeni miejskiej. Stanowią fizyczne odseparowanie różnych grup uczestników ruchu drogowego, co automatycznie zmniejsza ryzyko nieprzewidzianych zachowań.
Na rynku istnieje wiele rodzajów barier drogowych. Konkretne typy należy dopasować do sytuacji, jaka panuje w danym miejscu. Barierki drogowe możemy podzielić, biorąc pod uwagę rozmaite czynniki:
Jeśli chodzi o standardowe barierki chodnikowe, wśród nich można wyróżnić takie barierki, jak:
Barierki chodnikowe występują w różnych kolorach. Najczęściej spotykane są barierki biało-czerwone, czarno-żółte, rzadziej żółte, czarne czy srebrne.
Barierki drogowe bardzo często instalowane są na końcach parkingów. W ten sposób można poinformować kierowcę o tym, że dalej parkowanie jest niedozwolone.
Bardzo często barierki sytuowane są przy przejściach dla pieszych. Stanowią ewentualną ochronę dla pieszych, którzy mogliby nieuważnie wejść na drogę i wpaść pod nadjeżdżający samochód. Szczególnie chronione są obszary przy szkołach, ponieważ tam dochodzi do ogromnej liczby wypadków.
Niekiedy barierki drogowe stosowane są przy halach produkcyjnych i magazynowych. W ten sposób oddzielony zostaje obszar przeznaczony dla poruszania się wózków widłowych, wydzielona zostaje też odpowiednia przestrzeń dla maszyn produkcyjnych.
Barierki drogowe chodnikowe powinny znaleźć się przede wszystkim tam, gdzie ich brak niesie ze sobą więcej negatywnych skutków, aniżeli ich obecność. Często tym elementem infrastruktury separuje się skarpy, rowy czy podpory mostów.
Jedną z częściej stosowanych barier drogowych jest barierka U11A. Model ten wykorzystywany jest przy rowach, skarpach, przy mostach. Często widoczne są tam, gdzie istnieje spora różnica między poziomami gruntu, np. w okolicach wiaduktów. Zabezpieczają ludzi przed upadkiem. Stosuje się je także na placach budowy. Tam również pełnią funkcję ochronną.
Barierki U12A odgradzają chodnik od jezdni. Uniemożliwiają przejechanie samochodu z pasa ruchu na część przeznaczoną dla pieszych. Można je też spotkać przy przejazdach kolejowych i w innych miejscach, gdzie głównie piesi narażeni są na wypadki.
Barierki drogowe zazwyczaj są wbetonowywane do podłoża. Nie mogą się przesuwać, ponieważ są mocno przytwierdzone. Dzięki takiemu zabiegowi, barierka jest maksymalnie stabilna i spełnia w 100% swoją funkcję. Beton mocno trzyma je w podłożu, dlatego też barierki chronią pieszych przed samochodami, które mogłyby wjechać na chodnik. Nie da się ich staranować.
Jak widać, infrastruktura bardzo potrzebuje takiego rozwiązania, jakim są barierki drogowe. Stanowią one solidną ochronę, dzięki której wiele osób może poczuć się na drodze bezpieczniej, co nie zwalnia ich jednak z uważności i skupienia!
Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
1519Wybory samorządowe 2024. Tak wygląda podział mandatów w sejmiku województwa śląskiego
1502Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
486Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
4363,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
423Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -0Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
+4 / -13,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0Śląskie na podium zaległości wobec fiskusa. Wyżej tylko mazowieckie
1Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
0Velo Cugiem Kolei Śląskich do Wisły już w majówkę
0Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
0JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
0