Inwestycje i nieruchomości

Będzie nowa trasa łącząca Śląskie z Pomorzem! Kiedy nią pojedziemy?

2020-01-28, Autor: Tomasz Raudner

Będzie liczyła ponad 600 km i pozwoli dotrzeć ze Śląska nad morze w pięć godzin. To droga ekspresowa S11, nad której budową pracuje obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Większość odcinków jest w fazie przygotowania, tak więc na gotową drogę będziemy musieli poczekać.

Reklama

Dziś z woj. śląskiego w miarę szybko i wygodnie dojedziemy nad Pomorze Gdańskie a także nad Pomorze Zachodnie. Natomiast jeśli celem naszej podróży jest środkowa część polskiego wybrzeża, okolice Ustki, Darłowa czy Kołobrzegu, już takiego komfortu nie mamy. Albo jedziemy autostradą do Gdańska lub dwupasmówką do Szczecina i potem odbijamy, nadkładając kilkadziesiąt kilometrów, albo jedziemy najkrótszą drogą ze Śląska, przez Jarocin, Ostrów Wielkopolski, Poznań, Piłę, ale w znacznej mierze drogami wąskimi, czy wręcz lokalnymi.

Ma się to zmienić. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza skompletować trasę ekspresową S11, która pozwoli dojechać nad środkową część naszego morza w standardzie zbliżonym do autostrady.

S11 - w 5 godzin nad morze

Docelowo droga ma mierzyć ponad 600 km. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 120 km, kolejne 32 km jest w realizacji, a 48 km w przetargu. W przygotowaniu jest także ponad 400 km trasy, by po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz zapewnieniu finansowania, można było przystąpić do dalszego kroku czyli ogłoszenia przetargów na realizację. Oddanie do użytku ostatnich odcinków byłoby możliwe w 2028 roku. W przyszłości pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.

S11 w woj. śląskim

Ponad 61-kilometrowy odcinek S11, od granicy z woj. opolskim do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z autostradą A1, jest w trakcie opracowywania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) i materiałów do wniosku o uzyskanie DŚU. Prace toczą się od października 2018 roku, a w ubiegłym roku przeprowadzono spotkania informacyjne z przedstawicielami samorządów terytorialnych oraz społeczeństwem na terenach, przez które przebiegają możliwe warianty.

- Jesienią br. planujemy złożyć do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Po uzyskaniu DŚU, która zatwierdzi lokalizację i podstawowe rozwiązania techniczne projektowanej trasy, a także zapewnieniu finansowania, będziemy mogli prowadzić dalsze działania – mówi Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.

S11 w woj. opolskim

Zobaczmy, na jakim etapie są prace nad S11 w pozostałych województwach. Zacznijmy od sąsiada woj. śląskiego - Opolszczyzny. W maju 2019 roku Dyrekcja podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Olesna, czyli blisko 25-kilometrowej trasy od okolic Kluczborka do granicy województw opolskiego i śląskiego. Wykonawca tej inwestycji opracowuje obecnie dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Prace w terenie rozpoczną się po uzyskaniu tej decyzji, a kierowcy nową trasą pojadą pod koniec 2022 roku.

W przygotowaniu jest odcinek od końca budowanej obecnie obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna. - W listopadzie 2019 r. złożyliśmy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu wniosek o wydanie DŚU. Wydana decyzja ostatecznie zatwierdzi przebieg drogi ekspresowej S11 na blisko 46-kilometrowym odcinku. Tak jak w przypadku odcinków S11 na terenie woj. wielkopolskiego dalsze działania będzie można podjąć po uzyskaniu DŚU i zapewnieniu finansowania – podaje GDDKiA.

Kliknij i zobacz mapę w pełnym wymiarze

S11 w Wielkopolsce

W województwie wielkopolskim znajduje się pięć udostępnionych kierowcom odcinków S11. Dwa znajdują się w okolicy Poznania, wyprowadzają ruch na północ i południe od A2 (pomiędzy węzłami Poznań Północ i Poznań Zachód oraz od Poznań Krzesiny do Kórnik Południe). Trzy kolejne to obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna (I etap). To łącznie blisko 76 km trasy. W realizacji jest II etap obwodnicy Kępna, czyli odcinek trasy S11 o długości blisko 7 km wyprowadzający ruch na południe od skrzyżowania z S8. Kierowcy skorzystają z niego jesienią przyszłego roku.

Pozostałe ponad 270 km S11 od granicy województwa zachodniopomorskiego i wielkopolskiego do końca obwodnicy Kępna jest na etapie opracowywania. Od 2018 roku trwa proces przygotowawczy, a zadaniem biur projektowych jest wykonanie STEŚ wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) oraz koncepcji programowych (KP). W ubiegłym roku odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami terenów, przez które przechodzą możliwe warianty przebiegu przyszłej S11. Ten rok i przyszły to czas na składanie wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego ustali przebieg przyszłej drogi ekspresowej. Dopiero wtedy, mając zapewnione finansowanie inwestycji, będzie można ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców inwestycji w trybie „Projektuj i buduj”.

Województwo zachodniopomorskie

- W minionym roku oddaliśmy do użytku wspólny odcinek S6 i S11 pomiędzy Kołobrzegiem a Koszalinem wraz z węzłem Bielice oraz obwodnicę Szczecinka w ciągu S11. Tym samym pierwsze 47 kilometrów tej trasy w woj. zachodniopomorskim już funkcjonuje – podaje GDDKiA.

Do realizacji pozostały jeszcze około 72 kilometry, czyli odcinki łączące węzeł Bielice pod Koszalinem z obwodnicą Szczecinka.

- W listopadzie 2019 r. wskazaliśmy najkorzystniejsze oferty w przetargu na trzy odcinki realizacyjne pomiędzy Koszalinem a Bobolicami, których łączna długość wynosi blisko 48 km. Dokumentacja przetargowa jest weryfikowana przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jednocześnie Sąd Okręgowy w Warszawie rozpatruje skargę jednego z wykonawców na werdykt Krajowej Izby Odwoławczej po odrzuceniu ofert na dwa odcinki trasy. Po zakończeniu procedur kontrolnych i odwoławczych podpiszemy umowy z wykonawcami, a kierowcy będą mogli skorzystać z trasy najpóźniej wiosną 2024 roku – informuje Dyrekcja.

24-kilometrowy odcinek od Bobolic do Szczecinka, tak jak większość S11 w kierunku Śląska, jest na etapie przygotowawczym i nie posiada jeszcze zapewnionych środków na realizację. - Mamy decyzję środowiskową i projektanci pracują nad koncepcją programową oraz projektem budowlanym, co pozwoli w przyszłym roku złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – kończy GDDKiA.

Czy Waszym zdaniem nowe połączenie drogowe Śląska z Pomorzem się przyda?

Oceń publikację: + 1 + 82 - 1 - 5

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Który kandydat na Prezydenta RP jest najlepszy pod kątem biznesu?










Oddanych głosów: 1298