Trwają przygotowania do budowy połączenia ulicy Krakowskiej z ulicą Warszawską. Ze względu na koszty i ogólną sytuację w kraju inwestycja, szacowana na około pół miliarda złotych, będzie prowadzona dwuetapowo. Celem inwestycji jest usprawnienie połączeń z drogami ekspresowymi S1 i S52. Rozwiązanie to będzie pełnić funkcję północnej, śródmiejskiej obwodnicy miasta.
Powstanie łącznika pomiędzy ul. Krakowską w sąsiedztwie skrzyżowania z drogą ekspresową S1 a ul. Warszawską to ważny element usprawniający transport samochodowy w północno-wschodnich dzielnicach miasta. Jest także jednym z podstawowych komponentów planowanej budowy nowoczesnego węzła przesiadkowego w Bielsku-Białej.
Otrzymaliśmy właśnie zamówioną koncepcję budowy łącznika zwanego roboczo ulicą Nowopiekarską. Ze względu na wysoki koszt inwestycji i dynamicznie zmieniające się warunki zewnętrzne planujemy, że nowa ulica o łącznej długości 3,5 km będzie budowana w dwóch etapach. Analogicznie w dwóch częściach zlecimy opracowanie projektu budowlanego – najpierw pierwszego odcinka Warszawska/Wyzwolenia, później Wyzwolenia/Krakowska – mówi dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej Wojciech Waluś.
Pierwszy odcinek rozpoczynający się skrzyżowaniem ulicy Warszawskiej z ul. Czechowicką, biegnąc przez tereny należące do PKP, przetnie trzy linie kolejowe oraz bocznicę.
Dalej droga przebiegnie przez mocno zurbanizowany rejon ulic: Trakcyjnej, Michała Grażyńskiego, Komorowickiej. Na sporym odcinku wykorzysta także korytarz istniejącej ul. Piekarskiej. Jej przejście pod wiaduktem w ul. Wyzwolenia będzie elementem wyznaczającym koniec pierwszego odcinka planowanego łącznika. Tu, w drugim etapie budowy, rozpocznie się odcinek Nowopiekarskiej łączący się w ulicą Krakowską.
Biegnąc na początku śladem istniejącej ulicy Piekarskiej, nowa droga dojdzie do skrzyżowania z ul. Wapienną. Stąd już zupełnie dziewiczym terenem przejdzie wiaduktem nad ul. Rzemieślniczą i dalej, zataczając łuk w prawą stronę, zbliży się do ul. Krakowskiej. W sąsiedztwie wlotu w ul. Grabową zaplanowano nowe rondo komunikujące bezkolizyjnie tę część łącznika z ul. Krakowską. W ten sposób powstanie Północna Śródmiejska Obwodnica Bielska-Białej.
Koncepcja zakłada budowę łącznika w dwóch standardach drogowych.
Odcinek Warszawska-Wyzwolenia rowerzyści będą mogli pokonać, korzystając z dedykowanej im nowej ścieżki. W drugim etapie ścieżka rowerowa zostanie skierowana w stronę torów kolejowych, po czym równolegle do torowiska dotrze do granicy z Kozami. Tam zostanie połączona ze szlakami biegnącymi w stronę Beskidu Małego.
Budowa ul. Nowopiekarskiej wiąże się z wieloma wyzwaniami. W ramach inwestycji tylko w ciągu głównej ulicy powstanie aż 13 nowych skrzyżowań, w tym 5 rond. Planiści w opracowanej koncepcji zaprojektowali także dwa mosty - nad Białą oraz potokiem Starobielskim. W rejonie linii kolejowej zaplanowano budowę nasypu, który będzie łączył aż cztery wiadukty drogowe nad przebiegającymi poniżej torami - linie 139 Katowice Zwardoń, 190 Bielsko-Biała – Cieszyn, 117 Kalwaria Zebrzydowska – Bielsko-Biała oraz bocznica kolejowa.
W ramach inwestycji powstaną także nowe rozwiązania komunikacyjne zapewniające dojazd do instytucji i firm w jej sąsiedztwie oraz liczne zjazdy publiczne i indywidualne.
Pierwszy odcinek inwestycji wydaje się bardziej wymagający ze względu na większą liczbę zaplanowanych obiektów inżynieryjnych oraz wyższy stopień zurbanizowania. Nie oznacza to jednak, że drugi będzie łatwiejszy. Ukształtowanie terenu w kierunku ul. Krakowskiej jest coraz bardziej górzyste, stąd projekt przewiduje większą ilość robót ziemnych, umocnień i rekonfiguracji terenu. W niektórych obszarach nachylenie sięga się aż 15%.
Jaka przyszłość? Wojna za południowo-wschodnią granicą Polski i łączące się z nią zawirowania na naszym rynku sporo zmieniają w dotychczasowych miejskich prognozach.
Drogowcy z MZD do niedawna szacowali, że czas budowy całego łącznika powinien zmieścić się w cyklu dwuletnim. Dziś jednak, przyjmując bardziej ostrożny tryb planowania, zakładają zlecenie opracowania projektów budowlanych oraz przystąpienie do inwestycji na odcinku pierwszym, a dopiero później przystąpienie do realizacji odcinka drugiego - informuje Urząd Miasta w Bielsku-Białej.
Znaków zapytania jest jednak więcej. Nie wiadomo skąd będą pochodzić środki na sfinansowanie Nowopiekarskiej. Szacowana wartość całej inwestycji sięgnie ponad pół miliarda złotych. Takiej kwoty miejski budżet nie jest w stanie udźwignąć. Samorząd planuje więc aplikować o dotację z budżetu centralnego lub o środki unijne. Kiedy i w jakim stopniu uda się je pozyskać – na razie nie wiadomo.
Zależy nam wszystkim na jak najszybszym przystąpieniu do realizacji inwestycji. Poruszymy więc niebo i ziemię, aby tak się stało. Na szczęście władze miasta oraz cały samorząd jednoznacznie wspierają inwestycję. Pozostaje nam wiec już teraz przygotować się do niej jak najlepiej. Prezentowana koncepcja z podziałem na dwa etapy zakłada jeszcze możliwość wprowadzenia niewielkich poprawek, stąd oczekując na ewentualne sugestie, staramy się ją zaprezentować publicznie – podkreśla Wojciech Waluś.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Zmiany w komunikacji ZTM od 1 lutego 2025. Obejmą Katowice i Mysłowice
799Katowice i woj. śląskie chcą kupić od Węglokoksu większość akcji Katowice Airport. "Gwarancja stabilizacji"
640Nowy Wełnowiec w Katowicach - inwestycja za 3 mld zł z prestiżowym certyfikatem za projekt
639"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
602Hillwood rozbuduje centrum logistyczne w Częstochowie. Rusza budowa nowej hali magazynowej
556W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0Katowice: 27 mln zł unijnego dofinansowania do budowy Centrum Himalaizmu
0