Trwają przygotowania do budowy połączenia ulicy Krakowskiej z ulicą Warszawską. Ze względu na koszty i ogólną sytuację w kraju inwestycja, szacowana na około pół miliarda złotych, będzie prowadzona dwuetapowo. Celem inwestycji jest usprawnienie połączeń z drogami ekspresowymi S1 i S52. Rozwiązanie to będzie pełnić funkcję północnej, śródmiejskiej obwodnicy miasta.
Powstanie łącznika pomiędzy ul. Krakowską w sąsiedztwie skrzyżowania z drogą ekspresową S1 a ul. Warszawską to ważny element usprawniający transport samochodowy w północno-wschodnich dzielnicach miasta. Jest także jednym z podstawowych komponentów planowanej budowy nowoczesnego węzła przesiadkowego w Bielsku-Białej.
Otrzymaliśmy właśnie zamówioną koncepcję budowy łącznika zwanego roboczo ulicą Nowopiekarską. Ze względu na wysoki koszt inwestycji i dynamicznie zmieniające się warunki zewnętrzne planujemy, że nowa ulica o łącznej długości 3,5 km będzie budowana w dwóch etapach. Analogicznie w dwóch częściach zlecimy opracowanie projektu budowlanego – najpierw pierwszego odcinka Warszawska/Wyzwolenia, później Wyzwolenia/Krakowska – mówi dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej Wojciech Waluś.
Pierwszy odcinek rozpoczynający się skrzyżowaniem ulicy Warszawskiej z ul. Czechowicką, biegnąc przez tereny należące do PKP, przetnie trzy linie kolejowe oraz bocznicę.
Dalej droga przebiegnie przez mocno zurbanizowany rejon ulic: Trakcyjnej, Michała Grażyńskiego, Komorowickiej. Na sporym odcinku wykorzysta także korytarz istniejącej ul. Piekarskiej. Jej przejście pod wiaduktem w ul. Wyzwolenia będzie elementem wyznaczającym koniec pierwszego odcinka planowanego łącznika. Tu, w drugim etapie budowy, rozpocznie się odcinek Nowopiekarskiej łączący się w ulicą Krakowską.
Biegnąc na początku śladem istniejącej ulicy Piekarskiej, nowa droga dojdzie do skrzyżowania z ul. Wapienną. Stąd już zupełnie dziewiczym terenem przejdzie wiaduktem nad ul. Rzemieślniczą i dalej, zataczając łuk w prawą stronę, zbliży się do ul. Krakowskiej. W sąsiedztwie wlotu w ul. Grabową zaplanowano nowe rondo komunikujące bezkolizyjnie tę część łącznika z ul. Krakowską. W ten sposób powstanie Północna Śródmiejska Obwodnica Bielska-Białej.
Koncepcja zakłada budowę łącznika w dwóch standardach drogowych.
Odcinek Warszawska-Wyzwolenia rowerzyści będą mogli pokonać, korzystając z dedykowanej im nowej ścieżki. W drugim etapie ścieżka rowerowa zostanie skierowana w stronę torów kolejowych, po czym równolegle do torowiska dotrze do granicy z Kozami. Tam zostanie połączona ze szlakami biegnącymi w stronę Beskidu Małego.
Budowa ul. Nowopiekarskiej wiąże się z wieloma wyzwaniami. W ramach inwestycji tylko w ciągu głównej ulicy powstanie aż 13 nowych skrzyżowań, w tym 5 rond. Planiści w opracowanej koncepcji zaprojektowali także dwa mosty - nad Białą oraz potokiem Starobielskim. W rejonie linii kolejowej zaplanowano budowę nasypu, który będzie łączył aż cztery wiadukty drogowe nad przebiegającymi poniżej torami - linie 139 Katowice Zwardoń, 190 Bielsko-Biała – Cieszyn, 117 Kalwaria Zebrzydowska – Bielsko-Biała oraz bocznica kolejowa.
W ramach inwestycji powstaną także nowe rozwiązania komunikacyjne zapewniające dojazd do instytucji i firm w jej sąsiedztwie oraz liczne zjazdy publiczne i indywidualne.
Pierwszy odcinek inwestycji wydaje się bardziej wymagający ze względu na większą liczbę zaplanowanych obiektów inżynieryjnych oraz wyższy stopień zurbanizowania. Nie oznacza to jednak, że drugi będzie łatwiejszy. Ukształtowanie terenu w kierunku ul. Krakowskiej jest coraz bardziej górzyste, stąd projekt przewiduje większą ilość robót ziemnych, umocnień i rekonfiguracji terenu. W niektórych obszarach nachylenie sięga się aż 15%.
Jaka przyszłość? Wojna za południowo-wschodnią granicą Polski i łączące się z nią zawirowania na naszym rynku sporo zmieniają w dotychczasowych miejskich prognozach.
Drogowcy z MZD do niedawna szacowali, że czas budowy całego łącznika powinien zmieścić się w cyklu dwuletnim. Dziś jednak, przyjmując bardziej ostrożny tryb planowania, zakładają zlecenie opracowania projektów budowlanych oraz przystąpienie do inwestycji na odcinku pierwszym, a dopiero później przystąpienie do realizacji odcinka drugiego - informuje Urząd Miasta w Bielsku-Białej.
Znaków zapytania jest jednak więcej. Nie wiadomo skąd będą pochodzić środki na sfinansowanie Nowopiekarskiej. Szacowana wartość całej inwestycji sięgnie ponad pół miliarda złotych. Takiej kwoty miejski budżet nie jest w stanie udźwignąć. Samorząd planuje więc aplikować o dotację z budżetu centralnego lub o środki unijne. Kiedy i w jakim stopniu uda się je pozyskać – na razie nie wiadomo.
Zależy nam wszystkim na jak najszybszym przystąpieniu do realizacji inwestycji. Poruszymy więc niebo i ziemię, aby tak się stało. Na szczęście władze miasta oraz cały samorząd jednoznacznie wspierają inwestycję. Pozostaje nam wiec już teraz przygotować się do niej jak najlepiej. Prezentowana koncepcja z podziałem na dwa etapy zakłada jeszcze możliwość wprowadzenia niewielkich poprawek, stąd oczekując na ewentualne sugestie, staramy się ją zaprezentować publicznie – podkreśla Wojciech Waluś.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Szkolenia dla rynku 4.0. Nowe centrum robotyki za ponad 13 mln zł oficjalnie otwarte
1196Hub w Jaworznie zamiast fabryki Izery. EMP zmienia taktykę
1007Pierwszy w Polsce Sky Walk w budynku mieszkalnym. Innowacyjna inwestycja powstaje w Katowicach (wizualizacje)
787Chorzów odcięty – estakada DK79 grozi zawaleniem. Sprawdź mapę objazdów
618Polska energetyka bez rąk do pracy? Eksperci: atom i OZE przyspieszają, brakuje fachowców
590JSW wycofuje nowy sprzęt ratowniczy za ponad 30 mln złotych. Największa tego typu inwestycja w historii spółki z problemami
+36 / -183,2-kilometrowy pas startowy zmienił Katowice Airport. Jubileusz jednej z najdłuższych dróg startowych w Polsce
+3 / -0KSSE i SRK zagospodarują tereny po kopalniach. W planie inwestycje m.in. na 80 hektarach w Jastrzębiu-Zdroju
+2 / -0Do Skandynawii przez Świnoujście i Ystad. Szyny z Dąbrowy Górniczej jadą koleją do Szwecji
+2 / -0Szkolenia dla rynku 4.0. Nowe centrum robotyki za ponad 13 mln zł oficjalnie otwarte
+1 / -0Śląsk na dwóch kółkach. Bloger „Rowerem po Śląsku” ocenia inwestycje rowerowe
0Katowice montują zdalnie sterowane kurtyny wodne. System oszczędza wodę, energię i uruchamia się automatycznie
0PGE Nowy Rybnik podsumowuje prace przy budowie największego bloku gazowo-parowego w Polsce
0Hałda Marcel w Radlinie: po osunięciu skarpy trwają zabezpieczenia i rekultywacja. PGG zapowiada teren zielony
0Inwestycja za 114 mln zł. Legendarne kąpielisko Fala wraca do TAURON Parku Śląskiego w nowej odsłonie
0