Województwo śląskie jest jedną z głównych lokomoyw gospodarczych kraju wytwarzając 12,3 proc. polskiego PKB. Pod tym względem ustępujemy tylko regionowi stołecznemu. Co te dane oznaczają i czy korzystamy z wypracowanego PKB? Komentuje dla nas dr Bartłomiej J. Gabryś, ekonomista z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Wczoraj pisaliśmy o podaniu przez GUS danych dotyczących udziału poszczególnych regionów Polski w tworzeniu PKB w 2018 roku. Województwo śląskie okazało się jednym z gospodarczych liderów wytwarzając 12,3 proc. Produktu Krajowego Brutto. Informacje komentuje dla portalu ŚląskiBiznes.pl dr Bartłomiej J. Gabryś, ekonomista z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach:
"Udział poszczególnych województw w procesie generowania PKB Polski jest bardzo mocno zróżnicowany. Ten wytwarzany w naszym województwie jest konsekwencją kilku zmiennych.
W skali kraju, jesteśmy regionem najmocniej zurbanizowanym, o najwyższych poziomach industrializacji i zagęszczenia ludności, a to sprawia, że łatwiej nam osiągnąć wysokie poziomy miar, które współprzyczyniają się do syntetycznej miary wskaźnika PKB. Sytuacja jest już jednak nieco słabsza gdy analizie poddamy wskaźniki per capita. Pozycja województwa mazowieckiego jest jednoznacznie lepsza, w dużej mierze w konsekwencji innych poziomów średnich zarobków, ale i też średnich poziomów kosztów życia – a te składowe przekładają się na wielkość procesów konsumpcji.
Oczywistym jest pytanie – na ile jesteśmy beneficjentami takiego poziomu PKB. To pytanie zasadne, a odpowiedź nie do końca jednoznaczna. Przyjmujemy jako oczywisty system komunikacji drogowej, a ten w województwie śląskim jest na bardzo wysokim poziomie w skali kraju, podobnie system komunikacji kolejowej jest w skali kraju na wyróżniającym poziomie – a każdy z nich został sfinansowany w dużej mierze ze środków centralnych. Jesteśmy obszarem najwyższej industrializacji, a nie wszystkie branże radzą sobie tak samo efektywnie. W dłuższym okresie czasu np. sektor górniczy jest mocno dofinansowanym centralnie, choć wiele opłat związanych z ich funkcjonowaniem pozostaje u nas lokalnie, na Śląsku. Więc jest kwestia perspektywy czasowej i obszaru gospodarki, jakie poddamy analizie.
Gdybym dzisiaj miał wydać jednoznaczną opinię co do bilansu zysku i strat, to powiedziałbym, że mamy swoiste szczęście do korzystania z wielorakiej infrastruktury jednego z najlepiej rozwiniętych regionów kraju, a jedyne czego można by sobie życzyć to przyrost dochodów mieszkańców osadzony w przekształcaniu gospodarki z produkcyjnej, w historycznie dziedziczonych sektorach, na rzecz gospodarki wysokich technologii i usług.
Warto o tym myśleć dzisiaj, bo już jutro może się okazać, że słaba dynamika zmian profilu gospodarczego regionu, przełoży się na słabszą pozycję w przyszłych zestawieniach zobrazowanych miarami takimi jak dynamika PKB.
Zatem co do bilansu – to wychodzimy na zero, z delikatnym plusem." mówi dr Gabryś.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najstarsza marka turystyczna na świecie przejęta przez katowicką firmę Łukasza Habaja
699Ceny węgla koksującego lecą na łeb na szyję. Czy spadki pogrążą JSW?
636Spółka z grupy JSW ma nowego prezesa. Wcześniej był związany z PGG
511Inteligentny transfer ubezpieczeniowy jako istotny element strategii biznesowej
500Spółka od Izery ma nowy zarząd. Na czele ElectroMobility Poland stanął Tomasz Kędzierski
417Najstarsza marka turystyczna na świecie przejęta przez katowicką firmę Łukasza Habaja
+4 / -0Tureckie jedzenie bez personelu. Kebabomaty - nowy pomysł na biznes Lukasa Podolskiego
+3 / -0Spółka od Izery ma nowy zarząd. Na czele ElectroMobility Poland stanął Tomasz Kędzierski
+0 / -1Ceny węgla koksującego lecą na łeb na szyję. Czy spadki pogrążą JSW?
+0 / -2Wiceprezes JSW przewodniczącym stowarzyszenia surowców krytycznych
0Najstarsza marka turystyczna na świecie przejęta przez katowicką firmę Łukasza Habaja
0Spółka z grupy JSW ma nowego prezesa. Wcześniej był związany z PGG
0Ceny węgla koksującego lecą na łeb na szyję. Czy spadki pogrążą JSW?
0Spółka od Izery ma nowy zarząd. Na czele ElectroMobility Poland stanął Tomasz Kędzierski
0
~maxiik 2020-01-06
16:08:25
Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.