Znalezienie kierowcy jest coraz trudniejsze. Polski trucker zarabia już średnio 5 218 zł netto. Co piąty dostaje na rękę powyżej 7000 zł netto. Tak lukratywnymi zarobkami mogą się jednak cieszyć pracownicy działający w ruchu międzynarodowym. Właściciele firm transportwych mają powody do zmartwień.
Zarobki kierowców rosną dużo szybciej, niż średnia pensja w przedsiębiorstwach. - Jeśli jednak przyjrzymy się głębiej, to okaże się, że w zależności od charakteru pracy kierowcy, sytuacja wygląda różnie - donoszą autorzy raportu "Zarobki kierowców zawodowych w Polsce" przygotowanego przez TransJobs.eu. Ponad połowa zarabia bowiem poniżej 5 tys. netto. Najmniej, bo równowartość stawki minimalnej, zarabia 2.5 proc. kierowców. Powyżej 6 tys. netto dostaje 15,1 proc. osób, zaś powyżej 7 tys. - aż 20,1 proc.
Potwierdza to pragnący zachować anonimowość dyrektor dużej śląskiej firmy transportowej – zarobki kierowców rzeczywiście są wysokie i mają tendencję wzrostową. Na Śląsku ma to związek z przedłużającym się kryzysem branży transportowej. Kierowców po prostu brakuje. Często dochodzi do kuriozalnych wręcz sytuacji, kiedy to zamówione u producenta nowe ciągniku czekają na odbiór po kilka miesięcy z powodu… braku kierowców. Ich wymagania wyraźnie wzrosły. W trakcie rozmów kwalifikacyjnych bardzo wyraźnie przedstawiają oczekiwania związane z jakością i wiekiem pojazdu, którym będą jeździć. Samochód musi być nowy lub prawie nowy i zadbany. Coraz częściej pojawiają się oczekiwania związane z wolnymi weekendami.
Opinię potwierdza również dr inż. Jarosław Kobryń, ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie i Katowicach - Nie jest to łatwy zawód zarówno fizycznie, psychicznie, jak i społecznie. Nie dziwi więc poziom zarobków. Oczywiście zależy on od wielu czynników, jak chociażby od rodzaju i profilu firmy transportowej. Firmy transportowe, by przyciągnąć nowych pracowników już na starcie oferują im warunki zatrudnienia lepsze niż mają dotychczasowi pracownicy. Trudy tej pracy sprawiają, że pracownicy z większym stażem często wolą sprawdzone, stałe trasy, nawet jeżeli są mniej płatne. Życie rodzinne... A „młode wilki” kierownicy? Wybierają trudniejsze do wykonania trasy, np. znacznie dłuższe lub w kierunku wschodnim, które zazwyczaj są lepiej płatne, ale i bardziej męczące. Często też lepiej znają języki obce niezbędne w transporcie międzynarodowym.
Co dość kontrowersyjne, istotny jest również wiek i doświadczenie pracownika. Kontrowersyjne, bo z raportu TransJobs.eu wynika, że im dłuższy staż, tym niższe zarobki. Najwięcej zarabiają nowi pracownicy - przebywający w firmie do dwóch lat. Kto pracuje w jednym miejscu powyżej 5 lat, dostaje z reguły mniej. Podobnie sytuacja przedstawia się w przypadku wiekowych pracowników.
Wysokość zarobków zależy więc od kilku czynników. Po pierwsze, od rodzaju tras. W ruchu lokalnym mediana zarobków to 2 900 zł netto. W krajowym - 3 500 netto. W międzynarodowym, na terenie UE, aż 6 100 zł. Po drugie, od systemu pracy. Najlepiej płatny to oczywiście 4/1. Tu mediana zarobków sięga wspomnianych, rekordowych 7 tys. zł na rękę. Nie bez znaczenia jest również typ zabudowy pojazdów (medianę przekraczającą 5 500 zł netto otrzymują obsługujący m.in. plandeki czy ponadgabaryty), branży pracodawcy (powyżej 5 tys. netto otrzymują pracownicy branży transportowej i spedycyjno- transportowej) oraz wielkości firmy (powyżej 5,5 tys. netto zarabiają osoby pracujące w firmach zatrudniających powyżej 50 osób).
Cytowany dyrektor śląskiej firmy transportowej wskazuje wyraźne zagrożenia związane ze wspominanym kryzysem branży transportowej – dzięki bardzo korzystnym warunkom najmu i leasingu pojazdów oferowanym przez banki powstało bardzo dużo małych firm. Wpłynęło to na duży wzrost konkurencyjności i „psucie” rynku. Stałe obniżanie stawek na kilometr, które spadają czasami poniżej 85 eurocentów doprowadza wielu przedsiębiorców do dużych problemów.
Tendencję do samozatrudnienia dostrzega także dr inż. Jarosław Kobryń - wielu kierowców rozważa pracę na własny rachunek i założenie własnej firmy transportowej. Giełdy transportowe, firmy spedycyjne czy Internet ułatwiają pozyskiwanie zleceń. Jednak duża konkurencja powoli zmniejsza zyskowność tej działalności gospodarczej. W ostatnich latach zauważalny jest niedobór kierowców, zwłaszcza na trasach międzynarodowych. Według szacunków obecnie w Polsce na kierowców czeka około 100 tys. miejsc pracy, a potrzeby stale rosną. Po likwidacji szkół zawodowych i techników poprzedniej reformy szkolnictwa dał się odczuć w gospodarce niedobór różnorodnych specjalistów. Powoli jest coraz lepiej, a zawód kierowcy chętnie wybierają też kobiety. Polskie firmy zatrudniają również kierowców ze Wschodu, np. z Ukrainy.
Zaskakujący jest fakt, że stawki wynagrodzeń Ukraińców bardzo szybko zbliżają się już do tych oferowanym polskim kierowcom.
Niedobór kierowców ma też ciemną stronę. Można zaobserwować zwiększającą się ilość niebezpiecznych sytuacji drogowych i wypadków z udziałem kierowców samochodów ciężarowych.
dr inż. Jarosław Kobryń, ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie i Katowicach
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Górnik Zabrze sprzedany w biegu? "Transakcja musi być przejrzysta"
2166Trwa wielki protest rolników i myśliwych w Katowicach. Sprawdź mapę utrudnień
963Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
553Górnicy z PGG innowacyjną techniką wyremontowali 40-letni zbiornik na urobek
483E-petrol: na stacjach paliw znów drogo. Tyle zapłacimy za benzynę w przedświątecznym tygodniu
477Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
+4 / -1Wielki triumf po 28 latach! RAŚ wygrał batalię o prawo Ślązaków do zrzeszania się
+3 / -1Długi weekend w Tatrach? Wraca połączenie Kolei Śląskich z Katowic do Zakopanego
+2 / -0Podwyżka VAT na żywność: jakie będą konsekwencje dla konsumentów i gospodarki?
+2 / -0Nowe perspektywy w polskiej polityce podatkowej: kluczowe wnioski ze spotkania z Ministrem Finansów
+1 / -0Zbrodnia vatowska na 50 około mln zł. KAS zatrzymała 7 osób, w tym ze śląskiego
0Nowe perspektywy w polskiej polityce podatkowej: kluczowe wnioski ze spotkania z Ministrem Finansów
0Spadająca inflacja napędzi świąteczną sprzedaż. Blisko co czwarty Polak zrobi droższe zakupy
0Polacy mają sposób na tańsze święta. Liczą na sprawdzony "patent" z promocjami
0Akcja służb w związku z Funduszem Sprawiedliwości. ABW weszło do domu posła ze Śląska
0
~Tobiasz Szlęk 2018-07-14
00:02:13
A "tyś." to skrót od czego? "Tyśąc"?
~Sławomir Pieczaba 2018-07-19
13:51:35
Chciałbym widzieć pasek kierowcy ktory zarabia 6000 zł netto.ja jezdzac cięzarowka na trasach miedzynarodowych zarabiam 2199 zł netto a reszta to są diety .czy ktoś wogole widział pasek kierowcy oprocz pana dyrektora.