Inwestycje i nieruchomości

Budimex zapowiada oddanie A1 przed terminem. Beton dojrzewa na autostradzie

2020-11-24, Autor: Tomasz Raudner

Budimex, wykonawca dwóch odcinków A1 między Częstochową a Tuszynem zapowiada zakończenie budowy jednego z nich przed terminem – poinformował rynekinfrastruktury.pl. Tymczasem kierowcy mają do dyspozycji kolejny gotowy fragment autostrady, a GDDKiA podpisała właśnie umowę na budowę 4 miejsc obsługi podróżnych i obwodu utrzymania autostrady.

Reklama

Odcinek A1 będzie oddany w marcu

Dobre wieści płyną z placu budowy 81-kilometrowego odcinka autostrady A1 od Częstochowy do Tuszyna w Łódzkiem. Konsorcjum Budimex - Strabag, wykonawca odcinków A Tuszyn Bełchatów i C Kamieńsk – Radomsko stanowiących 40 proc. długości całej budowanej trasy, poinformował, że jeden z nich powinien zostać oddany do użytku już w marcu 2021 roku, a nie jesienią 2021. Obydwa odcinki są gotowe w 60 procentach.

– Jedna z jezdni jest już gotowa. Trwają na niej prace wykończeniowe – informuje Michał Wrzosek z zespołu prasowego Budimex SA cytowany przez rynekinfrastruktury.pl.

Według kontraktu wykonawca ma termin do jesieni 2021.

– Jesteśmy jednak na dobrej drodze, by oddać inwestycję o kilka miesięcy wcześniej – ujawnia Wrzosek.

Częstochowa - granica województw: oddano 10 z 17 km

Tymczasem GDDKiA oddała do dyspozycji kierowców kolejny gotowy odcinek betonowej A1, budowanej w śladzie starej „gierkówki”. Biegnie od granicy woj. śląskiego i łódzkiego w stronę miejscowości Grabowa w Śląskiem i mierzy 4,5 km. Tym samym kierowcy mają już do dyspozycji 10 z 17 km autostrady od Częstochowy do granicy województw.

Gotowych dróg jest więcej, ale asfalt dojrzewa

Łącznie GDDKiA oddała już do ruchu ponad 41 km nowej jezdni, choć budowlańcy ułożyli już beton na długości 65 km. Jednak, jak wyjaśnia Dyrekcja, udostępnienie kolejnych kilometrów kierowcom uzależnione jest od kwestii związanych z technologią wykonania oraz organizacja robót i ruchu.

- Najlepszym przykładem jest odcinek Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk, gdzie ułożono już 7,5 km nawierzchni betonowej, jednak ze względu na czas konieczny dla „dojrzewania” betonu i prace m.in. przy obiektach inżynierskich, na obecną chwilę nie można z niej korzystać – słyszymy w GDDKiA Łódź.

Z podobną sytuacją mamy do czynienia na odcinku Tuszyn – Piotrków, gdzie w obrębie przyszłego węzła Piotrków Trybunalski Południe gotowe są dwie jezdnie o łącznej długości blisko 1,5 km, jednak będzie można je udostępnić dla ruchu dopiero po oddaniu do użytkowania całego węzła. Z informacji Budimeksu wynika, że stanie się to marcu. Zostanie wtedy zlikwidowane istniejące od grudnia 2019 r. „największe rondo w Polsce” – okrążająca plac budowy tymczasowa droga.

Na odcinku Kamieńsk - Radomsko jezdnia betonowa gotowa jest na długości 16 km, czyli niemal na całym odcinku, jednak kierowcy mogą korzystać na obecną chwilę z 10-kilometrowego fragmentu. Tu na przeszkodzie stanęła technologia.

- W jednym miejscu (na długości niespełna 200 metrów) konieczna okazała się bardzo trudna i skomplikowana wymiana gruntu, uniemożliwiająca przejazd przez cały ten odcinek po nowej jezdni. Po zakończeniu prac, co nastąpi jeszcze w tym roku, kierowcy będą mogli przejechać całą jego długością. Przypomnijmy, że docelowa długość pięciu budowanych odcinków przyszłej A1 to 81 km – podaje Dyrekcja.

Obwodnica Częstochowy: powstaną 4 miejsca obsługi podróżnych

GDDKiA powoli finiszuje też z autostradową obwodnicą Częstochowy. Wybrała ofertę wybudowania między węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia Miejsc Obsługi Podróżnych Gorzelanka Wschód, Gorzelanka Zachód, Wierzchowisko Wschód, Wierzchowisko Zachód oraz Obwodu Utrzymania Autostrady Lgota.

Najkorzystniejszą ofertę wynoszącą 71,1 mln zł złożyło konsorcjum firm Bitum w Lipiach Śląskich oraz Drog-Bud z Lubojenki. Jednocześnie konsorcjum zaoferowało przedłużenie okresu gwarancji jakości o 5 lat.

Roboty wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie muszą zostać ukończone w ciągu 16 miesięcy od podpisania umowy. W tym etapie wszystkie Miejsca Obsługi Podróżnych zostaną wybudowane w pierwszej klasie. Po rozstrzygnięciu przetargów na ich dzierżawę, dwa MOP-y zostaną podniesione do wyższych klas.

Miejsce Obsługi Podróżnych Wierzchowisko Zachód docelowo powstanie w najwyższej - III klasie, co oznacza, że będzie posiadało funkcje wypoczynkowe i usługowe wraz z zapleczem noclegowym. Znajdą się na nim stanowiska postojowe (parking), urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie, stacja paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe i obiekty noclegowe.

Miejsce Obsługi Podróżnych Wierzchowisko Wschód docelowo powstanie w II klasie i będzie oferowało funkcje wypoczynkowo-usługowe. Zostanie wyposażone w stanowiska postojowe (parking), urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie, stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe.

Pozostałe dwa Miejsca Obsługi Podróżnych Gorzelanka Wschód i Gorzelanka Zachód powstaną w I klasie, zapewniając funkcje wypoczynkowe. Znajdą się na nich stanowiska postojowe (parking), urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie. Możliwa będzie tam również mała gastronomia.

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Co dalej z zakazem handlu w niedzielę?





Oddanych głosów: 686