Inwestycje i nieruchomości

Budowa S1. Drogowcy przebili pierwszy tunel pod Baranią Górą. Foto, wideo

2022-10-31, Autor: tora

Ekipa budująca drogę S1 Przybędza – Milówka przebiła pierwszą z dwóch naw 830-metrowego tunelu w masywie Baraniej Góry. Jest to część mieszcząca w przyszłości jezdnię w kierunku Żywca. Jeszcze w listopadzie drogowcy wydrążą drugą nawę, prowadzącą w stronę Zwardonia.

Reklama

S1 Przybędza - Milówka 

Drążenie dwóch dwunawowych tuneli jest najtrudniejszym elementem budowy liczącego 8,5 km odcinka drogi S1 Przybędza – Milówka.

Ta malowniczo położona w Beskidach droga zwana obejściem Węgierskiej Górki, powstaje od trzech lat. Dokładnie 10 października 2019 r. GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S1. Ponad połowa jej długości przypada na obiekty inżynierskie. Do najważniejszych należą dwa tunele i prawie kilometrowa estakada w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona. Najtrudniejszą cześć prac budowalnych stanowi wybudowanie dwóch dwunawowych tuneli drogowych.

Pierwszy tunel, TD1, o długości ponad 830 m umiejscowiony jest w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne. Drugi, TD2, o długości ok. 1000 m umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno - wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń.

- Przy drążeniu tunelu TD1 przebito już nawę TD1.2 dla jezdni w kierunku Żywca. Teraz prace na tej nawie skupią się na wydrążeniu całego przekroju i budowie obudowy zasadniczej. W sąsiedniej nawie TD1.1 drążonej dotychczas z jednej strony, w październiku rozpoczęto prace na drugim przodku. Obecnie na jezdni w kierunku Zwardonia doszliśmy w górotworze na głębokość około 728 m, a przebicie nastąpi jeszcze w listopadzie br. - informuje Marek Prusak, rzecznik GDDKiA O. Katowice.

- Przy drążeniu tunelu TD2 we wzniesieniu Białożyński Groń, na jezdni w kierunku Zwardonia (nawa TD2.1) doszliśmy do prawie 140 m od strony portalu północnego i prawie 300 m od strony portalu południowego. Z kolei na jezdni w kierunku Żywca (TD2.2) do prawie 120 m od strony północnej i ponad 200 m od strony portalu południowego. W międzyczasie wykonano już prawie 1,302 mln m sześc. wykopów i 215 tys. m sześć. nasypów przy budowie korony drogi – dodaje rzecznik.

Trwają również intensywne prace przy wznoszeniu obiektów mostowych. Wykonawca deklaruje zakończenie tej inwestycji w III kwartale 2024 roku.

S1 na odcinku Przybędza - Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku, dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. 

NATM czyli Nowa Austriacka Metoda Górnicza

Tunele w masywie Baraniej Góry drążone są na dwa sposoby. metodą NATM, czyli Nową Austriacką Metodą Górniczą. Polega ona na tym, że drążenie nie jest wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. W zależności od odkształceń górotworu, które są nieustannie i drobiazgowo na bieżąco monitorowane, dopasowany jest typ zabezpieczeń drążonego otworu. Metoda NATM przewiduje wykonanie wstępnej obudowy z betonu zbrojonego, a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo wzmacnianej przy pomocy gwoździ i kotew.

Docelowy kształt tunelu uzyskany zostanie po wykonaniu obudowy stałej z betonu zbrojonego. Technologie, które stosuje się dla drążenia tuneli metodą tradycyjną, czyli taką, jaka jest stosowana na tunelach budowanych w ciągu drogi ekspresowej S1 w Węgierskiej Górce to m.in.: drążenie z wykorzystaniem koparek wyposażonych w młoty hydrauliczne, w młoty typu ripper, w urządzenia typu freza uruchamiane przez wysięgnik teleskopowy, drążenie z zastosowaniem materiałów wybuchowych z zapalnikami z opóźnionym zapłonem. Wybór technologii uzależniony jest od występujących na danym obszarze gruntów.

Oceń publikację: + 1 + 21 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Blokada miliardów z UE. Kto ma rację?



Oddanych głosów: 227

Prezentacje firm