Inwestycje i nieruchomości

Budowa S1 - GDDKiA przegrywa z firmą z Chin. Co dalej z trasą Mysłowice – Oświęcim?

2021-02-25, Autor: tora

GDDKiA oddział Katowice podjęła decyzję o unieważnieniu postępowania o wykonawcę projektu i budowy odcinka trasy S1 Mysłowice – Oświęcim. W tle jest przegrana sądowa batalia z chińską firmą. Co dalej z drugą po budowie A1 co do ważności inwestycją drogową w województwie śląskim?

Reklama

- Podjęliśmy taką decyzję chcąc zapewnić możliwość funkcjonowania kolejnych dwóch odcinków przyszłej S1, od Oświęcimia do Bielska-Białej, po ukończeniu na nich prac w 2023 r. Osiągniemy to poprzez podzielenie odcinka Mysłowice - Oświęcim na dwie części i sprawną realizację krótkiego fragmentu S1 z węzłem Bieruń i obwodnicą tego miasta. Umożliwi to, na okres dokończenia prac przy pozostałej części S1, przekierowanie ruchu na DK44 z pominięciem terenów zurbanizowanych i dróg lokalnych – mówi Marek Prusak, rzecznik Oddziału GDDKiA w Katowicach.

S1 Mysłowice - Oświęcim - szukanie wykonawcy od X 2019 roku

GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Oświęcim w październiku 2019 roku. - Wtedy też ogłosiliśmy postępowania na pozostałe dwa odcinki S1, tj. Oświęcim – Dankowice oraz Dankowice – Bielsko-Biała. W grudniu 2019 r. ogłosiliśmy również przetarg na realizację powiązanej z S1 obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. Dla tych trzech inwestycji podpisaliśmy w 2020 roku umowy z wykonawcami i obecnie trwają dla nich prace projektowe – tłumaczy rzecznik.

Przegrana GDDKiA z firmą z Chin

Zgodnie z umową dwoma odcinkami S1 (Oświęcim - Dankowice – Bielsko-Biała) pojedziemy w IV kw. 2023 r., a obwodnicą Oświęcimia wiosną 2024 r. Postępowanie na początkowy fragment S1 przeciągnęło się znacznie za sprawą rozpatrywania odwołań złożonych przez jednego z zainteresowanych wykonawców, którego 21 sierpnia 2020 r. Dyrekcja wykluczyła z przetargu. Wykonawca, China State Construction Engineering Corporation Limited z siedzibą w Pekinie, który w opinii GDDKiA nie złożył jednoznacznych i wyczerpujących wyjaśnień w trakcie weryfikacji oferty, wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołanie zostało uwzględnione, GDDKiA unieważniła wykluczenie chińskiej firmy i jednocześnie skierowała skargę na wyrok KIO do Sądu Okręgowego w Katowicach. Sąd nie uwzględnił wniesionej przez GDDKiA skargi, umarzając 12 stycznia 2021 r. postępowanie. Wobec czego wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 września 2020 r. uprawomocnił się. Chińczycy mogliby więc startować w przetargu.

Przetarg do kosza w imię interesu publicznego

GDDKiA szukała jednak sposobu, przy przedsiębiorcy z Pekinu nie dopuścić do postępowania. Doszła do wniosku, że realizacja obecnego zakresu przetargu, w przyjętych terminach realizacji, jest w tym stanie faktycznym niecelowa i niezasadna.

- Odcinek Mysłowice - Oświęcim zostałby oddany do użytkowania z co najmniej rocznym, na dzisiaj, opóźnieniem w stosunku do dwóch dalszych odcinków. Ruch tranzytowy z tych odcinków S1 wlewałby się na nieprzystosowane do dużego ruchu lokalne drogi. Dodatkowo poszukiwanie przez kierowców alternatywnych tras spowodowałoby znaczący wzrost zagrożenia dla zdrowia i życia przede wszystkim niechronionych uczestników ruchu na typowo lokalnych drogach, gdzie zabudowa mieszkaniowa i budynki użyteczności publicznej (przedszkola, szkoły, urzędy i kościoły) zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie danej drogi.

Dlatego też GDDKiA, zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych (za sprawą wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć) unieważniła postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na projekt i budowę drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Oświęcim – tłumaczy rzecznik.

Co dalej z S1?

Unieważnienie sprawiło, że konieczne stało się podzielenie odcinka Mysłowice - Oświęcim na dwa odrębne zadania: Odcinek A Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, a także Odcinek B Mysłowice (Kosztowy II) - Bieruń.

Zakres Odcinka A będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą techniczną oraz odcinkiem drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) i łącznikiem klasy Z (droga zbiorcza) pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły). Długość drogi ekspresowej wyniesie 2,9 km, drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) ok. 2 km, a łącznika ok. 2,1 km. - Ten zakres pozwoli na skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem DK44 – mówi Marek Prusak.

Priorytetowa realizacja odcinka Bieruń - Oświęcim (wraz z obwodnicą Bierunia) z terminem zakończenia w listopadzie 2023 r. zbiegnie się z oddaniem do ruchu S1 od Bielsko-Białej do węzła Oświęcim. - Dzięki temu ruch tranzytowy na kierunku północ - południe będzie mógł zostać skierowany poprzez przystosowaną do przenoszenia takich obciążeń drogę krajową nr 44 do istniejącego, tranzytowego układu komunikacyjnego (S1, A1), a z kierunku południe na zachód i wschód poprzez DK44 do autostrady A4 – mówi rzecznik.

Zakres Odcinka Mysłowice - Bieruń będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 o długości 10 km wraz z 16 obiektami inżynierskimi, dwoma miejscami obsługi podróżnych (Lędziny Wschód i Zachód) oraz infrastrukturą techniczną. Dla tej części zadania zostanie przeprowadzone odrębne postępowanie przetargowe z 36-miesięcznym terminem realizacji. Przy czym do czasu objętego projektowaniem wliczać będzie się okresy zimowe, a do czasu realizacji robót już nie. Jednocześnie wykonawcy w swoich ofertach będą mogli zadeklarować krótszy termin realizacji w ramach kryterium poza cenowego. W umowie zostanie uwzględniony termin pośredni oddania do ruchu jednej jezdni drogi ekspresowej S1 - w czasie 12 miesięcy od uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

- Pozwoli to na wcześniejsze uzyskanie przejezdności całej S1 Kosztowy - Bielsko-Biała, poprzez połączenie istniejącej drogi ekspresowej S1 w Mysłowicach z nowo wybudowanymi odcinkami tej drogi – mówi Marek Prusak.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm