GDDKiA oddział Katowice podjęła decyzję o unieważnieniu postępowania o wykonawcę projektu i budowy odcinka trasy S1 Mysłowice – Oświęcim. W tle jest przegrana sądowa batalia z chińską firmą. Co dalej z drugą po budowie A1 co do ważności inwestycją drogową w województwie śląskim?
- Podjęliśmy taką decyzję chcąc zapewnić możliwość funkcjonowania kolejnych dwóch odcinków przyszłej S1, od Oświęcimia do Bielska-Białej, po ukończeniu na nich prac w 2023 r. Osiągniemy to poprzez podzielenie odcinka Mysłowice - Oświęcim na dwie części i sprawną realizację krótkiego fragmentu S1 z węzłem Bieruń i obwodnicą tego miasta. Umożliwi to, na okres dokończenia prac przy pozostałej części S1, przekierowanie ruchu na DK44 z pominięciem terenów zurbanizowanych i dróg lokalnych – mówi Marek Prusak, rzecznik Oddziału GDDKiA w Katowicach.
GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Oświęcim w październiku 2019 roku. - Wtedy też ogłosiliśmy postępowania na pozostałe dwa odcinki S1, tj. Oświęcim – Dankowice oraz Dankowice – Bielsko-Biała. W grudniu 2019 r. ogłosiliśmy również przetarg na realizację powiązanej z S1 obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. Dla tych trzech inwestycji podpisaliśmy w 2020 roku umowy z wykonawcami i obecnie trwają dla nich prace projektowe – tłumaczy rzecznik.
Zgodnie z umową dwoma odcinkami S1 (Oświęcim - Dankowice – Bielsko-Biała) pojedziemy w IV kw. 2023 r., a obwodnicą Oświęcimia wiosną 2024 r. Postępowanie na początkowy fragment S1 przeciągnęło się znacznie za sprawą rozpatrywania odwołań złożonych przez jednego z zainteresowanych wykonawców, którego 21 sierpnia 2020 r. Dyrekcja wykluczyła z przetargu. Wykonawca, China State Construction Engineering Corporation Limited z siedzibą w Pekinie, który w opinii GDDKiA nie złożył jednoznacznych i wyczerpujących wyjaśnień w trakcie weryfikacji oferty, wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołanie zostało uwzględnione, GDDKiA unieważniła wykluczenie chińskiej firmy i jednocześnie skierowała skargę na wyrok KIO do Sądu Okręgowego w Katowicach. Sąd nie uwzględnił wniesionej przez GDDKiA skargi, umarzając 12 stycznia 2021 r. postępowanie. Wobec czego wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 września 2020 r. uprawomocnił się. Chińczycy mogliby więc startować w przetargu.
GDDKiA szukała jednak sposobu, przy przedsiębiorcy z Pekinu nie dopuścić do postępowania. Doszła do wniosku, że realizacja obecnego zakresu przetargu, w przyjętych terminach realizacji, jest w tym stanie faktycznym niecelowa i niezasadna.
- Odcinek Mysłowice - Oświęcim zostałby oddany do użytkowania z co najmniej rocznym, na dzisiaj, opóźnieniem w stosunku do dwóch dalszych odcinków. Ruch tranzytowy z tych odcinków S1 wlewałby się na nieprzystosowane do dużego ruchu lokalne drogi. Dodatkowo poszukiwanie przez kierowców alternatywnych tras spowodowałoby znaczący wzrost zagrożenia dla zdrowia i życia przede wszystkim niechronionych uczestników ruchu na typowo lokalnych drogach, gdzie zabudowa mieszkaniowa i budynki użyteczności publicznej (przedszkola, szkoły, urzędy i kościoły) zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie danej drogi.
Dlatego też GDDKiA, zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych (za sprawą wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć) unieważniła postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na projekt i budowę drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Oświęcim – tłumaczy rzecznik.
Unieważnienie sprawiło, że konieczne stało się podzielenie odcinka Mysłowice - Oświęcim na dwa odrębne zadania: Odcinek A Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, a także Odcinek B Mysłowice (Kosztowy II) - Bieruń.
Zakres Odcinka A będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą techniczną oraz odcinkiem drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) i łącznikiem klasy Z (droga zbiorcza) pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły). Długość drogi ekspresowej wyniesie 2,9 km, drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) ok. 2 km, a łącznika ok. 2,1 km. - Ten zakres pozwoli na skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem DK44 – mówi Marek Prusak.
Priorytetowa realizacja odcinka Bieruń - Oświęcim (wraz z obwodnicą Bierunia) z terminem zakończenia w listopadzie 2023 r. zbiegnie się z oddaniem do ruchu S1 od Bielsko-Białej do węzła Oświęcim. - Dzięki temu ruch tranzytowy na kierunku północ - południe będzie mógł zostać skierowany poprzez przystosowaną do przenoszenia takich obciążeń drogę krajową nr 44 do istniejącego, tranzytowego układu komunikacyjnego (S1, A1), a z kierunku południe na zachód i wschód poprzez DK44 do autostrady A4 – mówi rzecznik.
Zakres Odcinka Mysłowice - Bieruń będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 o długości 10 km wraz z 16 obiektami inżynierskimi, dwoma miejscami obsługi podróżnych (Lędziny Wschód i Zachód) oraz infrastrukturą techniczną. Dla tej części zadania zostanie przeprowadzone odrębne postępowanie przetargowe z 36-miesięcznym terminem realizacji. Przy czym do czasu objętego projektowaniem wliczać będzie się okresy zimowe, a do czasu realizacji robót już nie. Jednocześnie wykonawcy w swoich ofertach będą mogli zadeklarować krótszy termin realizacji w ramach kryterium poza cenowego. W umowie zostanie uwzględniony termin pośredni oddania do ruchu jednej jezdni drogi ekspresowej S1 - w czasie 12 miesięcy od uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
- Pozwoli to na wcześniejsze uzyskanie przejezdności całej S1 Kosztowy - Bielsko-Biała, poprzez połączenie istniejącej drogi ekspresowej S1 w Mysłowicach z nowo wybudowanymi odcinkami tej drogi – mówi Marek Prusak.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Oto najwyższy drapacz chmur na Górnym Śląsku! Topowa inwestycja w Katowicach
4199Autostrada A1. GDDKiA dokończy obwodnicę Częstochowy. Nowy wykonawca wyłoniony
3276Autostrada A1 w Śląskiem: koniec z ograniczeniem prędkości, budowa dobiega końca
1587Idziemy obok rynku – Zbigniew Juroszek, prezes Atala, jeden z najbogatszych Polaków. Wywiad
853Katowice. Przebudowa węzła Giszowiec zakończona. Premier Morawiecki przecina wstęgę
816Oto najwyższy drapacz chmur na Górnym Śląsku! Topowa inwestycja w Katowicach
+19 / -4W Katowicach nabierzesz wiatru w żagle. Otwarcie nowej stanicy to wstęp do rewitalizacji Doliny 5 Stawów
+6 / -1Idziemy obok rynku – Zbigniew Juroszek, prezes Atala, jeden z najbogatszych Polaków. Wywiad
+9 / -5Autostrada A1. GDDKiA dokończy obwodnicę Częstochowy. Nowy wykonawca wyłoniony
+7 / -3Nieruchomości – inflacja im niestraszna
+3 / -0Idziemy obok rynku – Zbigniew Juroszek, prezes Atala, jeden z najbogatszych Polaków. Wywiad
1Oto najwyższy drapacz chmur na Górnym Śląsku! Topowa inwestycja w Katowicach
1Lider branży automotive stawia na Zagłębie. Grupa Inter Cars SA już po raz drugi parkuje w Sosnowcu
0Nieruchomości – inflacja im niestraszna
0PKP PLK buduje nowy przystanek Pawłowice Studzionka. Na linii Żory-Chybie
0