Są problemy z budową górskiego odcinka drogi ekspresowej S1. Drogowcom daje się we znaki górotwór, w którym drążą tunele. W maju 2021 roku oberwały się skały na początku tunelu w kierunku Zwardonia, co już opóźniło prace o pół roku. Dziś wiadomo, że termin oddania drogi do użytku wydłuży się co najmniej o rok.
Opóźnienia w drążeniu tuneli w Polsce stają się regułą. Z przeszkodami przebiega budowa podziemnej przeprawy w ciągu Zakopianki, czteromiesięczny poślizg zanotował tunel w ciągu S2 pod Ursynowem w Warszawie. Podobnie kłopoty dopadły budowniczych tunelu pod rzeką Świną w Świnoujściu.
Problem dotknął też budowniczych odcinek drogi S1 Przybędza – Milówka w woj. śląskim. Trasa miała być gotowa w sierpniu 2023 roku. Jednak za sprawą oberwania się górotworu na początku tunelu w kierunku Zwardonia w maju 2021 roku, prace na pół roku ustały. GDDKiA w ogóle nie informowała o problemach. Dowiedzieliśmy się, że nie było się czym chwalić.
Dopiero 4 listopada Wyższy Urząd Górniczy w Krakowie zatwierdził program naprawczy i zezwolił na wznowienie drążenia. Już wtedy mówiło się, że nie ma szans na oddanie drogi w 2023 roku. Obecnie przewiduje się, że górskim odcinkiem S1 pojedziemy najszybciej w drugiej połowie 2024 roku.
- Problemy dotyczą tylko drążenia. Inne etapy prac idą zgodnie z harmonogramem, a nawet go wyprzedzają. Gdyby z nimi też były problemy, podjęlibyśmy decyzję o zerwaniu kontraktu. Firma przedłożyła już zaktualizowany harmonogram, ale zobaczymy, jak będzie wyglądało drążenie tunelu z drugiej strony. Tam jest okno czasowe do przyspieszenia prac – mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Budowa odcinka S1 Przybędza-Milówka kosztuje 1,38 mld zł. To jedna z najdroższych inwestycji drogowych. Odcinek mierzy 8,5 km, co oznacza, że każdy kilometr drogi kosztuje ponad 162 mln zł. Tak wysoki koszt wynika z budowy w terenie górskim, drążenia tuneli i budowy estakad.
S1 Przybędza - Milówka: podstawowe dane
Droga S1 na odcinku Przybędza – Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju:
jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,
dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
W ramach kontraktu zostaną wykonane:
tunel drogowy w masywie Barania o dług. ok. 830 m,
tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m,
estakada nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dług. ok. 940 m,
mosty drogowe i pozostałe estakady w ciągu drogi S1 w ilości 7 szt.,
przebudowa i budowa infrastruktury,
rozbudowa węzła Przybędza i węzła Milówka,
rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
W Śląskiem powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
7298Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
1202Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
849"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
810Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
544Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0Szyb Franciszek w Rudzie Śląskiej. Najstarsza kopalnia na Śląsku zyska drugie życie (foto)
03,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
0