Inwestycje i nieruchomości

Budowa S1 opóźniona o co najmniej rok! Problemy z tunelem w Węgierskiej Górce

Author profile image 2022-03-03, Autor: Tomasz Raudner

Są problemy z budową górskiego odcinka drogi ekspresowej S1. Drogowcom daje się we znaki górotwór, w którym drążą tunele. W maju 2021 roku oberwały się skały na początku tunelu w kierunku Zwardonia, co już opóźniło prace o pół roku. Dziś wiadomo, że termin oddania drogi do użytku wydłuży się co najmniej o rok.

Reklama

Opóźnienia w drążeniu tuneli w Polsce stają się regułą. Z przeszkodami przebiega budowa podziemnej przeprawy w ciągu Zakopianki, czteromiesięczny poślizg zanotował tunel w ciągu S2 pod Ursynowem w Warszawie. Podobnie kłopoty dopadły budowniczych tunelu pod rzeką Świną w Świnoujściu.

S1: oberwanie skał wydłuża drążenie tunelu o co najmniej rok

Problem dotknął też budowniczych odcinek drogi S1 Przybędza – Milówka w woj. śląskim. Trasa miała być gotowa w sierpniu 2023 roku. Jednak za sprawą oberwania się górotworu na początku tunelu w kierunku Zwardonia w maju 2021 roku, prace na pół roku ustały. GDDKiA w ogóle nie informowała o problemach. Dowiedzieliśmy się, że nie było się czym chwalić.

Dopiero 4 listopada Wyższy Urząd Górniczy w Krakowie zatwierdził program naprawczy i zezwolił na wznowienie drążenia. Już wtedy mówiło się, że nie ma szans na oddanie drogi w 2023 roku. Obecnie przewiduje się, że górskim odcinkiem S1 pojedziemy najszybciej w drugiej połowie 2024 roku.

- Problemy dotyczą tylko drążenia. Inne etapy prac idą zgodnie z harmonogramem, a nawet go wyprzedzają. Gdyby z nimi też były problemy, podjęlibyśmy decyzję o zerwaniu kontraktu. Firma przedłożyła już zaktualizowany harmonogram, ale zobaczymy, jak będzie wyglądało drążenie tunelu z drugiej strony. Tam jest okno czasowe do przyspieszenia prac – mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.

S1 Przybędza - Milóka (obejście Węgierskiej Górki) - najdroższa droga w Polsce

Budowa odcinka S1 Przybędza-Milówka kosztuje 1,38 mld zł. To jedna z najdroższych inwestycji drogowych. Odcinek mierzy 8,5 km, co oznacza, że każdy kilometr drogi kosztuje ponad 162 mln zł. Tak wysoki koszt wynika z budowy w terenie górskim, drążenia tuneli i budowy estakad.

S1 Przybędza - Milówka: podstawowe dane

Droga S1 na odcinku Przybędza – Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju:

  • jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,

  • dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

W ramach kontraktu zostaną wykonane:

  • tunel drogowy w masywie Barania o dług. ok. 830 m,

  • tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m,

  • estakada nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dług. ok. 940 m,

  • mosty drogowe i pozostałe estakady w ciągu drogi S1 w ilości 7 szt.,

  • przebudowa i budowa infrastruktury,

  • rozbudowa węzła Przybędza i węzła Milówka,

  • rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 717