Trwają prace nad budową drogi ekspresowej S1 w Beskidach. Pod koniec listopada 2022 r. budowa obejścia Węgierskiej Górki, czyli odcinka drogi S1 Przybędza - Milówka, przekroczyła półmetek. Budowa tej trasy, trwająca od końca 2019 roku, jest najtrudniejszą, a zarazem najbardziej spektakularną inwestycją drogową prowadzoną w woj. śląskim. Jej zakończenie zaplanowane jest na połowę przyszłego roku. Jak aktualnie postępują prace nad realizacją kluczowej inwestycji? O komentarz poprosiliśmy w katowickim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, malowniczo położona w Beskidach droga zwana obejściem Węgierskiej Górki, powstaje od trzech lat. Dokładnie 10 października 2019 r. GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S1. Ponad połowa jej długości przypada na obiekty inżynierskie. Do najważniejszych należą dwa tunele i prawie kilometrowa estakada w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona. Najtrudniejszą część prac budowalnych stanowi wybudowanie dwóch dwunawowych tuneli drogowych.
Prace budowlane rozpoczęły się 25 czerwca 2020 r. <<Ekspresówka z dwoma tunelami. Rozpoczyna się budowa odcinka S1 Przybędza – Milówka>>
Pierwszą z dwóch naw 830-metrowego tunelu w masywie Baraniej Góry - tunel TD1, umiejscowiony w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne, drogowcy przebili 31 października 2022 r. 22 listopada budowlańcy przebili drugą nawę tunelu. <<Drogowcy padli sobie w ramiona. Pierwszy tunel pod Baranią Górą przebity>>
Teraz wykonawca skupia się na dokończeniu drążenia drugiego - również dwunawowego - tunelu. Będzie miał długość ok. 1000 m, a umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. Drążony jest z obydwu stron.
W nawie noszącej robocze oznaczenie TD2.1, w której będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do połączenia postało wydrążenie jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie (TD2.2) na jezdni w kierunku Żywca brakuje jeszcze 550 m. Obydwa tunele powstają w technologii NATM - Nowej Austriackiej Metody Górniczej.
Aktualne zdjęcia tuneli, powstających w woj. śląskim w ramach budowy drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka, zamieściła 16 stycznia 2023 r. w mediach społecznościowych Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Możecie je zobaczyć w galerii powyżej.
Na jakim etapie są prace nad realizacją tej imponującej inwestycji? O komentarz poprosiliśmy u źródła.
W zastępstwie odpowiedzialnego za kontakty z mediami Marka Prusaka, odpowiedzi udzialił nam Szymon Haczyk z Wydziału Dokumentacji katowickiego oddziału GDDKiA.
W chwili obecnej zaawansowanie rzeczowe wynosi 54%. Z uwagi na rozpoczęty okres zimowy, zaawansowanie robót mostowych, a także drogowych, nie uległo zmianie od miesiąca grudnia 2022 r., tj. wynosi ono odpowiednio około 61% i około 55% - mówi w rozmowie z redakcją.
Dodaje, że w grudniu 2022 r. wykonano betonowanie ustroju nośnego dla estakady EST-1 etap 7b i 8a.
W listopadzie 2022 r. nastąpiło przebicie na dwóch nawach tunelowych TD-1 - przypomina Szymon Haczyk. - Obecnie trwają prace drążeniowe na etapie sztrosy i sklepienia dolnego, jak również prowadzone są prace związane z wykonywaniem obudowy zasadniczej.
Jak się dowiadujemy, aktualnie tunel TD-2.1 jest wykonany na długości ok. 202 m od strony portalu północnego i około 345 m od strony portalu południowego.
Tunel TD-2.2 jest z kolei wykonany na długości około 145 m w kalocie od strony portalu północnego i około 283 m od strony portalu południowego.
Budowa tego odcinka drogi ekspresowej obejmuje również wykonanie estakady nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona w Węgierskiej Górce o długości ok. 940 m, siedem obiektów inżynierskich, mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowę istniejących węzłów Przybędza i Milówka. Droga ta będzie posiadała dwa przekroje. Jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na odcinku tunelowym oraz między tunelami, o łącznej długości 4,8 km, będzie przekrój dwujezdniowy dwupasowy.
__
Budowa trasy S1 w Beskidach jest najtrudniejszą, a zarazem najbardziej spektakularną inwestycją drogową prowadzoną w woj. śląskim.
Inwestycje realizuje konsorcjum firm Mirbud, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu to 1 378 952 702,84 zł. Zadanie to przewidziano do współfinansowania ze środków unijnych w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020.
Docelowo łączna długość drogi ekspresowej S1 wyniesie ok. 135 km.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Strategiczna inwestycja JSW. Podziemny przekop połączył Budryk z Knurowem
1082To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
958Zbrojeniówka - nowa przyszłość dla Rafako. Zamiast kotłów gigant ma wytwarzać lufy
903Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
764Hotelowe zawirowanie w Rybniku. Olimpia nadal działa, z mapy miasta zniknął inny obiekt!
505Elon Musk inwestuje na Śląsku! Gigafabryka Tesli zamiast Izery w Jaworznie?
+166 / -81Pyrzowice kluczowym hubem cargo. Katowice Airport z regularnym frachtem Lufthansy do Frankfurtu
+3 / -0Firma z branży lotniczej zainwestuje w Gliwicach miliony złotych
+3 / -0Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+2 / -0Solarne biletomaty coraz popularniejsze. Metropolia GZM rozszerza sieć o nowe urządzenia w Katowicach
+1 / -0W Katowicach o drodze od węgla do atomu. Ministerstwo Przemysłu przedstawiło założenia Białej Księgi
0Ranking Inwestycji 2024 w Katowicach – na co dziś zwracają uwagę kupujący?
0Obwodnica DK78 na celowniku gigantów budowlanych. W grze ponad 160 mln zł
0Tak ma wyglądać nowa biogazownia na Śląsku. Rybnicka spółka pokazała wizualizacje
0Superauto.pl na Stadionie Śląskim. Chorzowska firma sponsorem Kotła Czarownic
0