Trwają prace nad budową drogi ekspresowej S1 w Beskidach. Pod koniec listopada 2022 r. budowa obejścia Węgierskiej Górki, czyli odcinka drogi S1 Przybędza - Milówka, przekroczyła półmetek. Budowa tej trasy, trwająca od końca 2019 roku, jest najtrudniejszą, a zarazem najbardziej spektakularną inwestycją drogową prowadzoną w woj. śląskim. Jej zakończenie zaplanowane jest na połowę przyszłego roku. Jak aktualnie postępują prace nad realizacją kluczowej inwestycji? O komentarz poprosiliśmy w katowickim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, malowniczo położona w Beskidach droga zwana obejściem Węgierskiej Górki, powstaje od trzech lat. Dokładnie 10 października 2019 r. GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S1. Ponad połowa jej długości przypada na obiekty inżynierskie. Do najważniejszych należą dwa tunele i prawie kilometrowa estakada w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona. Najtrudniejszą część prac budowalnych stanowi wybudowanie dwóch dwunawowych tuneli drogowych.
Prace budowlane rozpoczęły się 25 czerwca 2020 r. <<Ekspresówka z dwoma tunelami. Rozpoczyna się budowa odcinka S1 Przybędza – Milówka>>
Pierwszą z dwóch naw 830-metrowego tunelu w masywie Baraniej Góry - tunel TD1, umiejscowiony w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne, drogowcy przebili 31 października 2022 r. 22 listopada budowlańcy przebili drugą nawę tunelu. <<Drogowcy padli sobie w ramiona. Pierwszy tunel pod Baranią Górą przebity>>
Teraz wykonawca skupia się na dokończeniu drążenia drugiego - również dwunawowego - tunelu. Będzie miał długość ok. 1000 m, a umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. Drążony jest z obydwu stron.
W nawie noszącej robocze oznaczenie TD2.1, w której będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do połączenia postało wydrążenie jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie (TD2.2) na jezdni w kierunku Żywca brakuje jeszcze 550 m. Obydwa tunele powstają w technologii NATM - Nowej Austriackiej Metody Górniczej.
Aktualne zdjęcia tuneli, powstających w woj. śląskim w ramach budowy drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka, zamieściła 16 stycznia 2023 r. w mediach społecznościowych Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Możecie je zobaczyć w galerii powyżej.
Na jakim etapie są prace nad realizacją tej imponującej inwestycji? O komentarz poprosiliśmy u źródła.
W zastępstwie odpowiedzialnego za kontakty z mediami Marka Prusaka, odpowiedzi udzialił nam Szymon Haczyk z Wydziału Dokumentacji katowickiego oddziału GDDKiA.
W chwili obecnej zaawansowanie rzeczowe wynosi 54%. Z uwagi na rozpoczęty okres zimowy, zaawansowanie robót mostowych, a także drogowych, nie uległo zmianie od miesiąca grudnia 2022 r., tj. wynosi ono odpowiednio około 61% i około 55% - mówi w rozmowie z redakcją.
Dodaje, że w grudniu 2022 r. wykonano betonowanie ustroju nośnego dla estakady EST-1 etap 7b i 8a.
W listopadzie 2022 r. nastąpiło przebicie na dwóch nawach tunelowych TD-1 - przypomina Szymon Haczyk. - Obecnie trwają prace drążeniowe na etapie sztrosy i sklepienia dolnego, jak również prowadzone są prace związane z wykonywaniem obudowy zasadniczej.
Jak się dowiadujemy, aktualnie tunel TD-2.1 jest wykonany na długości ok. 202 m od strony portalu północnego i około 345 m od strony portalu południowego.
Tunel TD-2.2 jest z kolei wykonany na długości około 145 m w kalocie od strony portalu północnego i około 283 m od strony portalu południowego.
Budowa tego odcinka drogi ekspresowej obejmuje również wykonanie estakady nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona w Węgierskiej Górce o długości ok. 940 m, siedem obiektów inżynierskich, mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowę istniejących węzłów Przybędza i Milówka. Droga ta będzie posiadała dwa przekroje. Jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na odcinku tunelowym oraz między tunelami, o łącznej długości 4,8 km, będzie przekrój dwujezdniowy dwupasowy.
__
Budowa trasy S1 w Beskidach jest najtrudniejszą, a zarazem najbardziej spektakularną inwestycją drogową prowadzoną w woj. śląskim.
Inwestycje realizuje konsorcjum firm Mirbud, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu to 1 378 952 702,84 zł. Zadanie to przewidziano do współfinansowania ze środków unijnych w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020.
Docelowo łączna długość drogi ekspresowej S1 wyniesie ok. 135 km.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Projekt Izera do kosza, a wraz z nim dziesiątki umów o pracę. W państwowej spółce posypały się zwolnienia
1427Centrum handlowe w miejscu dawnej huty. Siemianowice Śląskie zagospodarują teren po Hucie Jedność
712Sosnowiec: 70 mln zł na rewitalizację terenu po byłej kopalni KWK Kazimierz–Juliusz
636Dzierżawca prowadził w Rybniku hotel bez umowy. Ma komornika na karku i wyrok
635Jeszcze droższa budowa drogi obwodnicy Rybnika. Miasto musi wyciągnąć z kasy 26,6 mln zł
607Trzy pierwsze Impulsy dla śląskiego już kursują. To pierwsza część zamówienia za 1,5 mld zł (foto)
+2 / -0863 dodatkowych miejsc postojowych. Nowy parking P5 w Katowice Airport
+1 / -0Centrum handlowe w miejscu dawnej huty. Siemianowice Śląskie zagospodarują teren po Hucie Jedność
+2 / -1Sosnowiec: 70 mln zł na rewitalizację terenu po byłej kopalni KWK Kazimierz–Juliusz
+1 / -0Nad morze rowerem. "Śląski" odcinek Blue Velo z dofinansowaniem
+1 / -0Autostrada A4 Katowice-Kraków z trzecim pasem szybciej niż planowano? Jest apel
0863 dodatkowych miejsc postojowych. Nowy parking P5 w Katowice Airport
0Jeszcze droższa budowa drogi obwodnicy Rybnika. Miasto musi wyciągnąć z kasy 26,6 mln zł
0Centrum handlowe w miejscu dawnej huty. Siemianowice Śląskie zagospodarują teren po Hucie Jedność
0Dzierżawca prowadził w Rybniku hotel bez umowy. Ma komornika na karku i wyrok
0