Trwają prace nad budową drogi ekspresowej S1 w Beskidach. Pod koniec listopada 2022 r. budowa obejścia Węgierskiej Górki, czyli odcinka drogi S1 Przybędza - Milówka, przekroczyła półmetek. Budowa tej trasy, trwająca od końca 2019 roku, jest najtrudniejszą, a zarazem najbardziej spektakularną inwestycją drogową prowadzoną w woj. śląskim. Jej zakończenie zaplanowane jest na połowę przyszłego roku. Jak aktualnie postępują prace nad realizacją kluczowej inwestycji? O komentarz poprosiliśmy w katowickim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, malowniczo położona w Beskidach droga zwana obejściem Węgierskiej Górki, powstaje od trzech lat. Dokładnie 10 października 2019 r. GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S1. Ponad połowa jej długości przypada na obiekty inżynierskie. Do najważniejszych należą dwa tunele i prawie kilometrowa estakada w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona. Najtrudniejszą część prac budowalnych stanowi wybudowanie dwóch dwunawowych tuneli drogowych.
Prace budowlane rozpoczęły się 25 czerwca 2020 r. <<Ekspresówka z dwoma tunelami. Rozpoczyna się budowa odcinka S1 Przybędza – Milówka>>
Pierwszą z dwóch naw 830-metrowego tunelu w masywie Baraniej Góry - tunel TD1, umiejscowiony w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne, drogowcy przebili 31 października 2022 r. 22 listopada budowlańcy przebili drugą nawę tunelu. <<Drogowcy padli sobie w ramiona. Pierwszy tunel pod Baranią Górą przebity>>
Teraz wykonawca skupia się na dokończeniu drążenia drugiego - również dwunawowego - tunelu. Będzie miał długość ok. 1000 m, a umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. Drążony jest z obydwu stron.
W nawie noszącej robocze oznaczenie TD2.1, w której będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do połączenia postało wydrążenie jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie (TD2.2) na jezdni w kierunku Żywca brakuje jeszcze 550 m. Obydwa tunele powstają w technologii NATM - Nowej Austriackiej Metody Górniczej.
Aktualne zdjęcia tuneli, powstających w woj. śląskim w ramach budowy drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka, zamieściła 16 stycznia 2023 r. w mediach społecznościowych Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Możecie je zobaczyć w galerii powyżej.
Na jakim etapie są prace nad realizacją tej imponującej inwestycji? O komentarz poprosiliśmy u źródła.
W zastępstwie odpowiedzialnego za kontakty z mediami Marka Prusaka, odpowiedzi udzialił nam Szymon Haczyk z Wydziału Dokumentacji katowickiego oddziału GDDKiA.
W chwili obecnej zaawansowanie rzeczowe wynosi 54%. Z uwagi na rozpoczęty okres zimowy, zaawansowanie robót mostowych, a także drogowych, nie uległo zmianie od miesiąca grudnia 2022 r., tj. wynosi ono odpowiednio około 61% i około 55% - mówi w rozmowie z redakcją.
Dodaje, że w grudniu 2022 r. wykonano betonowanie ustroju nośnego dla estakady EST-1 etap 7b i 8a.
W listopadzie 2022 r. nastąpiło przebicie na dwóch nawach tunelowych TD-1 - przypomina Szymon Haczyk. - Obecnie trwają prace drążeniowe na etapie sztrosy i sklepienia dolnego, jak również prowadzone są prace związane z wykonywaniem obudowy zasadniczej.
Jak się dowiadujemy, aktualnie tunel TD-2.1 jest wykonany na długości ok. 202 m od strony portalu północnego i około 345 m od strony portalu południowego.
Tunel TD-2.2 jest z kolei wykonany na długości około 145 m w kalocie od strony portalu północnego i około 283 m od strony portalu południowego.
Budowa tego odcinka drogi ekspresowej obejmuje również wykonanie estakady nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona w Węgierskiej Górce o długości ok. 940 m, siedem obiektów inżynierskich, mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowę istniejących węzłów Przybędza i Milówka. Droga ta będzie posiadała dwa przekroje. Jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na odcinku tunelowym oraz między tunelami, o łącznej długości 4,8 km, będzie przekrój dwujezdniowy dwupasowy.
__
Budowa trasy S1 w Beskidach jest najtrudniejszą, a zarazem najbardziej spektakularną inwestycją drogową prowadzoną w woj. śląskim.
Inwestycje realizuje konsorcjum firm Mirbud, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu to 1 378 952 702,84 zł. Zadanie to przewidziano do współfinansowania ze środków unijnych w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020.
Docelowo łączna długość drogi ekspresowej S1 wyniesie ok. 135 km.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Budowa S1 Przybędza - Milówka. Tak wyglądają dziś tunele pod Baranią Górą (foto)
3938Będą utrudnienia na A4 Katowice-Kraków. Rusza remont wiaduktu na węźle Brzęczkowice
2031SKO zablokowało budowę kompleksu hotelowo – mieszkalnego w Bielsku-Białej
828A po remoncie znów kajakiem. Kanał regatowy w Parku Śląskim przejdzie metamorfozę
804Była fabryka maszyn, będą mieszkania. Twórcy biurowców .KTW przebudują rybnicką Ryfamę
634W Beskidach może powstać kurort z termami. Ruszył przetarg na odwiert badający zasoby wód geotermalnych
+105 / -6Budowa S1 Przybędza - Milówka. Tak wyglądają dziś tunele pod Baranią Górą (foto)
+10 / -1Prymat, producent przypraw z Jastrzębia-Zdroju, rozbudował swoją fabrykę (foto, wideo)
+6 / -0Częstochowa przepłaciła, Bytom kupił podróbki. Afera o odblaskowe ludziki w Śląskiem
+5 / -2W JSW trwa rozruch nowoczesnej instalacji. Będzie wykorzystywana przy elekrociepłowni
+3 / -06 zadań - za niemal 150 mln zł. Katowice rozstrzygnęły przetarg na drogowe inwestycje
0Bez dni miasta i innych imprez z gwiazdami. Rybnik w 2023 roku zaciśnie pasa
0Osiedla przyszłości będą myśleć za mieszkańców. Lem to przewidział pół wieku temu
0To już pewne. Firma z Katowic stworzy plan naprawy A1 Pyrzowice - Piekary Śl.
0Rekordowe zamówienie polskiej kolei regionalnej. Polregio kupi składy za 7 mld zł
0