Inwestycje i nieruchomości

Budowa S1 w Beskidach. Spektakularna inwestycja ukończona w prawie 80 proc. (foto)

Author profile image 2024-06-24, Autor: Magdalena Zmysłowska

To najtrudniejsza budowa drogowa prowadzona obecnie w woj. śląskim, obejmująca m.in. wykonanie mostów, estakad i tuneli. Powstający między Przybędzą i Milówką w Beskidach 8,5-kilometrowy odcinek trasy S1, będący obwodnicą Węgierskiej Górki, stanie się jedną z najbardziej widowiskowych dróg w Polsce. Sprawdzamy, co słychać w sprawie spektakularnej inwestycji za 1,4 mld zł.

 

Reklama

Co się dzieje na budowie S1 Przybędza - Milówka?

- Ponad 77 proc. osiągnęło zaawansowanie prac na 8,5-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka - relacjonuje w rozmowie z Redakcją postęp prac za maj 2024 roku Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.

Roboty mostowe osiągnęły zawansowanie ponad 97%, roboty tunelowe - 69%, a drogowe (około 71,50%) stanowi uśredniony postęp robót w zakresie asortymentu robót - uzupełnia rzecznik. - W 3 nawach tunelu zakończyliśmy wykonanie obudowy zasadniczej.

Ekspresówka z dwoma tunelami

Przypomnijmy: odcinek węzeł Przybędza – węzeł Milówka, czyli obwodnica Węgierskiej Górki, to inwestycja o wartości prawie 1,4 mld zł za realizację (całkowita to 1,65 mld zł), która będzie jedną z najbardziej widokowych dróg w Polsce. Na 8,5-kilometrowym odcinku kierowcy pojadą dwoma tunelami i zawieszoną nad górskimi stokami ponad 30-metrową spektakularną estakadą.

Na plac budowy wykonawca wszedł 29 października 2019 r. Początkowo zakończenie prac planowano na sierpień 2023 roku. Drogowcom jednak dał się we znaki górotwór, w którym drążono tunele. W maju 2021 roku oberwały się skały na początku tunelu w kierunku Zwardonia, co już opóźniło prace o pół roku.

Ostatecznie inwestycja ma zostać oddana do użytku w grudniu 2025 roku.

Dwa przekroje i dwa tunele

W ramach inwestycji powstaną dwa tunele o długości 1000 m i 830 m. Droga ekspresowa S1 na odcinku Przybędza - Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię z dwoma pasami w każdym kierunku oraz dwujezdniowy o długości 4,8 km, na odcinku tunelowym oraz miedzy tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Węzły Przybędza i Milówka, wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków, rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.

S1 Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki) - najdroższa droga w Polsce

Budowa odcinka S1 Przybędza-Milówka kosztuje 1,38 mld zł. To jedna z najdroższych inwestycji drogowych. Odcinek mierzy 8,5 km, co oznacza, że każdy kilometr drogi kosztuje ponad 162 mln zł.

Tak wysoki koszt wynika z budowy w terenie górskim, drążenia tuneli i budowy estakad.

Czytaj kolejne strony:

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 610

Prezentacje firm