Lojalność. Zaangażowanie. (Niezwykłe) doświadczenie. To trzy najważniejsze wartości, którymi kieruję się w marketingu i w biznesie. W tym tekście pokażę je na przykładzie marketingu sportowego.
Jakiś czas temu, na facebookowej grupie Marketing sportu i media sportowe, post zamieścił przedstawiciel działu promocji klubu żużlowego z Poznania.
Pytał o pomysły na zwiększenie frekwencji na stadionie w mieście, które nie słynie z żużla i w którym rządzi przede wszystkim piłka nożna. W komentarzach pojawiło się kilka pomysłów. Sam także zasugerowałem pewne propozycje, natomiast doskonale pamiętam, co uznałem za najważniejszy czynnik w tym kontekście. Napisałem mniej więcej coś takiego: Budujcie na kibicach, którzy już pojawiają się na Waszym stadionie. Nikt nie zbuduje Wam lepiej frekwencji niż lojalni kibice, których zachęcicie do przyciągnięcia swoich rodzin czy znajomych. Dla mnie to podstawowa zasada: skupiam się w pierwszej kolejności na tych, których znam i którzy mnie znają. Piszę i mówię to zawsze z całą stanowczością – nic nie zastąpi lojalności.
W poprzednim tygodniu pojawił się sponsor tytularny w żużlowym klubie z Rybnika – pierwszy, od kiedy prezesem klubu został Krzysztof Mrozek. W przypadku, gdy dany klub, podpisuje umowę sponsorską z przedstawicielem biznesu, zawsze zastanawiam się, czy sponsor otrzymuje tylko „twarde” świadczenia w postaci ekspozycji swojego logotypu w różnych miejscach czy klub oferuje też dotarcie do kibiców w bardziej bezpośredni sposób. Przyznam, że rzadko widzę takie elementy współpracy między sportem a biznesem, w których sponsor bierze udział w akcjach mających na celu angażowanie kibiców, które są organizowane przez klub.
>>>PGG wchodzi w sponsoring żużla<<<
W tym miejscu chciałbym wspomnieć równocześnie o dwóch pozostałych wartościach, które są dla mnie najważniejsze w marketingu i biznesie, czyli o zaangażowaniu i (niezwykłym) doświadczeniu. Gdy o tym pomyślę, często przychodzą mi na myśl fundacje klubowe prowadzone głównie przez kluby brytyjskiej Premier League. To podmioty, które świetnie łączą w jednym miejscu kibiców, biznes i zaangażowanie społeczne. Można znaleźć tam bardzo dużo projektów, które są świetną podstawą do łączenia biznesu i (potencjalnych) kibiców w oparciu o tematy społeczne. Jednak nie tylko o kwestie społeczne tu chodzi. Na wiele sposobów można budować zaangażowanie kibiców przy współpracy ze sponsorami, mimo to, rzadko można to dostrzec w polskim marketingu sportowym. Mam na myśli współpracę z biznesem nie tylko klubów, ale także związków sportowych czy pojedynczych sportowców. Jedyna inicjatywa, która przychodzi mi na myśl, to „Z Podwórka na Stadion o Puchar Tymbarku”, która jest realizowana przez Polski Związek Piłki Nożnej i Tymbark. Widzimy tutaj mocne zaangażowanie sponsora w konkretną akcję.
Sam chciałbym wskazywać w tym obszarze nowe kierunki, dlatego już pracuję nad odpowiednimi rozwiązaniami m.in. z czołowymi postaciami polskich sportów walki.
>>>Żużel to biznes wysokiego ryzyka<<<
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Kosmos! Stworzony przez firmę z Gliwic satelita dostarczył pierwsze obrazy powierzchni Ziemi
2895Koniec bezkrólewia w JSW. "Nareszcie! Ale przed nowym prezesem szereg wyzwań"
840Transformacja przemysłowo-energetyczna a polski biznes. "Zmieniły się priorytety"
816"Babciowe" - dobra zmiana na rynku pracy? "Czas zweryfikuje"
64437,1 mln zł skonsolidowanych przychodów. Sunex z Raciborza szacuje finanse za I kwartał 2024 r.
623Kosmos! Stworzony przez firmę z Gliwic satelita dostarczył pierwsze obrazy powierzchni Ziemi
+7 / -18 Polaków na liście najbogatszych ludzi świata. Wśród miliarderów biznesmen ze Śląska
+3 / -0Koniec bezkrólewia w JSW. "Nareszcie! Ale przed nowym prezesem szereg wyzwań"
+2 / -0"Babciowe" - dobra zmiana na rynku pracy? "Czas zweryfikuje"
+2 / -0MAP ujawnia dramatyczną sytuację Poczty Polskiej. "Przekazana w tragicznym stanie"
+1 / -0Zmiany w MAP? Borys Budka "jedynką" do Parlamentu Europejskiego, zamiast Jerzego Buzka
0Zysk JSW 2023: spadek o ponad 87 proc. "Rekord 2022 nie do powtórzenia"
0MAP ujawnia dramatyczną sytuację Poczty Polskiej. "Przekazana w tragicznym stanie"
0Gdzie w Polsce zarabia się najwięcej? Katowice zrobiły furorę!
0Kto zastąpi Adama Abramowicza na stanowisku rzecznika MŚP? Jest dwóch kandydatów
0