Kariera

Budujemy relacje czy realizujemy interesy?

2019-10-02, Autor: Krzysztof Wodecki

Jak to jest z budowaniem relacji w biznesie? Zapytam prowokacyjnie: czy coś takiego w ogóle istnieje a jeżeli tak, to na czym te relacje się opierają? 

Reklama

Do napisania tego tekstu zainspirował mnie jeden komentarz na Facebooku w którym przeczytałem, że jedna osoba dla drugiej zrobiła coś bezinteresownie w ramach kontaktów biznesowych. Zaciekawiło mnie to stwierdzenie, dlatego, że ciężko jest mi sobie wyobrazić taką sytuację. 

Robert Greene w książce 48 praw władzy pisze, że nic bardziej nie zwiąże z Tobą ludzi niż interes. To właśnie interes, według Roberta Greene’a, ma większą moc oddziaływania niż przyjaźń i miłość. Dodaje równocześnie, że często więcej osiągniesz z wrogiem, który ma z Tobą wspólny interes niż z najlepszym przyjacielem czy przyjaciółką. 

Można powiedzieć, że nie brzmi to optymistycznie, ale przynajmniej moje doświadczenie pokazuje, że często tak to wygląda. Znany amerykański autor, którym jest Robert Greene, pisze o tym z kolei bez ogródek. W związku z tym sam też mogę bez owijania w bawełnę stwierdzić, że w biznesie wszystko opieram na interesie jeżeli nie krótkofalowym, to długofalowym. 

Jeżeli mówimy o budowaniu relacji w biznesie, to często od razu na myśl przychodzi networking. Grzegorz Turniak, z którym miałem okazję prowadzić jedno szkolenie w maju porównał wówczas networking do kontroli na lotnisku. Jeżeli chcemy polecieć na wakacje musimy wcześniej przejść przez wspomnianą kontrolę. Jak ją przejdziemy, to później będziemy już mogli się cieszyć całą resztą. Jeżeli chcesz z kimś zrobić biznes, jeżeli chcesz komuś coś sprzedać, to dobrze jest wcześniej skupić się na networkingu czyli właśnie zacząć z nim budować relacje. Zaczyna się to często od tzw. small talku co wiąże się z rozmawianiem o pogodzie i innych tematach nieistotnych z punktu widzenia tego o czym naprawdę chcielibyśmy porozmawiać z naszym rozmówcą. 

Zdaję sobie sprawę, że tak to funkcjonuje, ale czy rzeczywiście tak to musi wyglądać?

Napiszę wprost: jeżeli wiesz kim jestem i co może być dla mnie ważne, to mów o tym od początku wprost. Nie potrzebuję small talku i budowania relacji szczególnie na początku. Jeżeli od początku będziemy ze sobą rozmawiać bezpośrednio i równocześnie będziemy w stanie się dogadać, to później, opierając się na wzajemnych korzyściach, jesteśmy w stanie razem dużo zdziałać. 

Tym, co piszę nie chcę zaprzeczać temu, że można zbudować lojalne relacje w biznesie, bo sam mocno stawiam na lojalność w każdej sferze życia.

Nie zaprzeczam temu, że na dalszym etapie relacje biznesowe mogą przekształcić się w działania oparte o bezinteresowność. Zawsze jednak warto zadać sobie jedno pytanie. Czy jeżeli z daną osobą nie prowadziłbym żadnych działań biznesowych lub nie widziałbym w niej korzyści krótkoterminowych lub długoterminowych, to czy zależałoby mi na tym, żeby utrzymywać z nią jakikolwiek kontakt? 

Po odpowiedzi na to pytanie będziesz wiedział/wiedziała czy Twoje działanie jest oparte tylko na realizacji własnego interesu przynajmniej wobec tej konkretnej osoby. 



Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~bizneswomen 2019-10-02 09:52:44

    Bardzo ciekawy felieton. Oby więcej pojawiało się takich publikacji na tym portalu :) A teraz.. muszę przeanalizować swoje kontakty biznesowe.. ;)

    3 0
  • ~Krzysztof Wodecki 2019-10-02 11:15:21

    bizneswomen - dziękuję za pozytywny komentarz.

    2 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.