- Jastrzębska Spółka Węglowa oraz Silesian Coal International Group of Companies nie wystąpiły dotąd o koncesję na wydobywanie węgla z obszaru Dębieńsko 1 – poinformowało w komunikacie Ministerstwo Klimatu i Środowiska. SCIGC w przesłanym oświadczeniu również dementuje doniesienia. Czy awantura o kluczowe polskie złoże to klasyczna burza w szklance wody?
Przypomnijmy: w połowie stycznia media obiegła informacja, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska rozpatruje wniosek niemieckiej spółki Silesian Coal International Group of Companies o przyznanie koncesji na złoża węgla koksującego w Dębieńsku. Więcej na ten temat pisaliśmy >>Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?<<.
Gdyby prawa do strategicznych zasobów trafły w ręce niemieckiego podmiotu, pogorszyłyby już i tak trudną sytuację Jastrzębskiej Spółki Węglowej.
Tymczasem, w odpowiedzi na liczne zapytania medialne, głos w sprawie zabrało Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Resort wyjaśnia, że żadna z zainteresowanych firm nie złożyła wniosku o koncesję na wydobywanie kopaliny z obszaru Dębieńsko 1.
Jednocześnie resort przypomniał, że w grudniu 2022 roku SCIGC wnioskowało o koncesję na rozpoznanie tego złoża.
W wyniku procedury ogłoszonej w Biuletynie Informacji Publicznej JSW w maju 2023 roku złożyła konkurencyjny wniosek, jednak nie spełniał on wymaganych współrzędnych obszaru badań, co spowodowało jego umorzenie – podał resort.
W efekcie rozpatrzono jedynie wniosek SCIGC, który finalnie w marcu 2024 roku zakończył się decyzją odmowną. Obecnie trwa postępowanie odwoławcze w drugiej instancji.
Resort zastrzega przy tym, że udzielenie koncesji na rozpoznawanie złoża kopaliny nie jest równoznaczne z nabyciem prawa do wykonywania działalności wydobywczej ze złoża. - Taka działalność wymaga odrębnego pozwolenia organu koncesyjnego i odrębnego postępowania - podkreśla MKiŚ.
Do sprawy odniosła się też sama niemiecka spółka.
Nie dążymy do przejęcia złoża ani infrastruktury zlikwidowanej kopalni Dębieńsko. Nasz wniosek dotyczy jedynie przeprowadzenia badań geologicznych, które są wymagane przez prawo i finansowane z własnych środków – zaznacza firma.
Przedstawiciele SCIGC , również podkreślają, że rozpoznanie geologiczne nie daje prawa do eksploatacji, a jedynie nakłada obowiązek przekazania wyników badań Skarbowi Państwa.
W ocenie spółki jej projekt nie tylko nie stanowi konkurencji dla działań JSW, co więcej - potencjalna współpraca mogłaby obniżyć koszty inwestycji.
Dzięki współpracy pomiędzy podmiotami można otrzymać w przyszłości dostęp do interesującego je złoża ponosząc zdecydowanie mniejsze koszty inwestycji. Taka jest nasza oferta złożona dla JSW - zaznacza niemiecka firma.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
1040Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
900"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
635Prześwietlamy budżety miast w województwie śląskim na 2025 rok
611W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
601Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
+5 / -1W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
0W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0