Inwestycje i nieruchomości

Bytom da drugie życie starym górniczym kolejkom. Do czego posłużą?

2022-02-21, Autor: mz

Przez wiele lat były wykorzystywane w górnictwie do transportu węgla kamiennego, a także innych materiałów na potrzeby śląskich kopalni. Teraz będą służyć Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, do którego przystąpił samorząd Bytomia. Miasto przejęło ponad 40 elementów taboru do transportu węgla kamiennego w formie darowizny od Spółki Restrukturyzacji Kopalń.

Reklama

Miasto Bytom przejęło w formie darowizny od Spółki Restrukturyzacji Kopalń SA tabor kolejowy oraz elementy infrastruktury torowej, które pochodzą z oddziału KWK „Makoszowy” w Zabrzu, oddziału KWK „Centrum” w Bytomiu, oddziału Kopalni Węgla Kamiennego w Całkowitej Likwidacji /była KWK „Kazimierz-Juliusz” w Sosnowcu”/ oraz KWK „Wieczorek” w Katowicach. W czwartek 17 lutego pierwszy transport 5 wagonów z byłej KWK „Kazimierz - Juliusz” w Sosnowcu dotarł do siedziby SGKW przy ul. Mikołaja Reja.

Gmina Bytom w kwietniu 2021 roku przystąpiła do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, aby wesprzeć nie tylko promocję największej w mieści atrakcji turystycznej, ale również jej infrastrukturę. W grudniu 2021 roku za 140 tys. zł zakupiliśmy parowóz, który został wyremontowany i będzie służył mieszkańcom oraz turystom jako kolejna atrakcja - mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. - Teraz w formie darowizny pozyskaliśmy dla SGKW tabor kolejowy i elementy infrastruktury, które z pewnością będą przydatne w codziennej eksploatacji kolei wąskotorowej - podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.

Bytom: tabor kolejowy i elementy infrastruktury dla SGKW

Łącznie gmina Bytom pozyskała 42 elementy taboru kolejowego i infrastruktury torowej, na które składają się: lokomotywy, wozy urobkowe, wozy średnie do transportu materiałów, wagony podsadzkowe, platformy WOZ, wagon cysterny oraz wóz do transportu butli technicznych, a także napęd zwrotnicowy ręczny i elektryczny, puszki kablowe, tory kolejowe oraz pręty nastawcze. Miasto pokryło jedynie koszty nabycia przekazanego mienia w kwocie 30 tys. zł.

Transport pozyskanego przez gminę taboru i sprzętu będzie odbywał się partiami. W czwartek 17 lutego udało się nam przewieźć do siedziby SGKW przy ulicy Reja pierwszą partię pięciu wagonów z nieczynnej KWK „Kazimierz - Juliusz” w Sosnowcu - mówi Kamil Czarnecki, prezes Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Przejęty przez gminę tabor kolejowy pochodzi z różnych okresów: m.in. z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, ale też z początku XXI wieku (osiem wozów urobkowych z 2004 r. oraz wóz do transportu butli technicznych z 2011 r.).

W grudniu 2021 roku do SGKW dołączył parowóz Ryś

Przypomnijmy, że w grudniu 2021 roku po trwającym blisko rok gruntownym remoncie kotła, parowóz "Ryszard" znów wyruszył na tory. Pozyskana w 2019 roku przez Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych lokomotywa parowa pochodzi z 1950 roku. Gmina zakupiła za 140 tys. zł udziały w prawie własności do tej lokomotywy, co umożliwiło przeprowadzenie jej remontu. Po blisko rocznym remoncie w palenisku „Ryszarda” - bo tak pasjonaci zwą tę wiekową maszynę - ponownie zapłonął ogień, a z jego brzucha buchnęła para, rozległ się gwizd i świst, a maszyna ruszyła w swą pierwszą podróż po ponad 50 latach postoju.

Zobacz też: >>Bytom: Parowóz "Ryś" ma 72 lata! Atrakcja za 140 tys. powraca na tory<<

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 495

Prezentacje firm