Inwestycje i nieruchomości

Bytom da drugie życie starym górniczym kolejkom. Do czego posłużą?

2022-02-21, Autor: mz

Przez wiele lat były wykorzystywane w górnictwie do transportu węgla kamiennego, a także innych materiałów na potrzeby śląskich kopalni. Teraz będą służyć Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, do którego przystąpił samorząd Bytomia. Miasto przejęło ponad 40 elementów taboru do transportu węgla kamiennego w formie darowizny od Spółki Restrukturyzacji Kopalń.

Reklama

Miasto Bytom przejęło w formie darowizny od Spółki Restrukturyzacji Kopalń SA tabor kolejowy oraz elementy infrastruktury torowej, które pochodzą z oddziału KWK „Makoszowy” w Zabrzu, oddziału KWK „Centrum” w Bytomiu, oddziału Kopalni Węgla Kamiennego w Całkowitej Likwidacji /była KWK „Kazimierz-Juliusz” w Sosnowcu”/ oraz KWK „Wieczorek” w Katowicach. W czwartek 17 lutego pierwszy transport 5 wagonów z byłej KWK „Kazimierz - Juliusz” w Sosnowcu dotarł do siedziby SGKW przy ul. Mikołaja Reja.

Gmina Bytom w kwietniu 2021 roku przystąpiła do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, aby wesprzeć nie tylko promocję największej w mieści atrakcji turystycznej, ale również jej infrastrukturę. W grudniu 2021 roku za 140 tys. zł zakupiliśmy parowóz, który został wyremontowany i będzie służył mieszkańcom oraz turystom jako kolejna atrakcja - mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. - Teraz w formie darowizny pozyskaliśmy dla SGKW tabor kolejowy i elementy infrastruktury, które z pewnością będą przydatne w codziennej eksploatacji kolei wąskotorowej - podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.

Bytom: tabor kolejowy i elementy infrastruktury dla SGKW

Łącznie gmina Bytom pozyskała 42 elementy taboru kolejowego i infrastruktury torowej, na które składają się: lokomotywy, wozy urobkowe, wozy średnie do transportu materiałów, wagony podsadzkowe, platformy WOZ, wagon cysterny oraz wóz do transportu butli technicznych, a także napęd zwrotnicowy ręczny i elektryczny, puszki kablowe, tory kolejowe oraz pręty nastawcze. Miasto pokryło jedynie koszty nabycia przekazanego mienia w kwocie 30 tys. zł.

Transport pozyskanego przez gminę taboru i sprzętu będzie odbywał się partiami. W czwartek 17 lutego udało się nam przewieźć do siedziby SGKW przy ulicy Reja pierwszą partię pięciu wagonów z nieczynnej KWK „Kazimierz - Juliusz” w Sosnowcu - mówi Kamil Czarnecki, prezes Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Przejęty przez gminę tabor kolejowy pochodzi z różnych okresów: m.in. z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, ale też z początku XXI wieku (osiem wozów urobkowych z 2004 r. oraz wóz do transportu butli technicznych z 2011 r.).

W grudniu 2021 roku do SGKW dołączył parowóz Ryś

Przypomnijmy, że w grudniu 2021 roku po trwającym blisko rok gruntownym remoncie kotła, parowóz "Ryszard" znów wyruszył na tory. Pozyskana w 2019 roku przez Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych lokomotywa parowa pochodzi z 1950 roku. Gmina zakupiła za 140 tys. zł udziały w prawie własności do tej lokomotywy, co umożliwiło przeprowadzenie jej remontu. Po blisko rocznym remoncie w palenisku „Ryszarda” - bo tak pasjonaci zwą tę wiekową maszynę - ponownie zapłonął ogień, a z jego brzucha buchnęła para, rozległ się gwizd i świst, a maszyna ruszyła w swą pierwszą podróż po ponad 50 latach postoju.

Zobacz też: >>Bytom: Parowóz "Ryś" ma 72 lata! Atrakcja za 140 tys. powraca na tory<<

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 609

Prezentacje firm