Pierwszy dzień międzynarodowego kongresu Impact mobility rEVolution'18 przeszedł do historii pod znakiem znakomitej frekwencji, inspirujących prezentacji oraz ciekawych dyskusji. Oto subiektywny przegląd wątków i wniosków, które przewijały się najczęściej na dwóch scenach, w strefie EXPO oraz w kuluarach wydarzenia.
W ciągu kolejnej dekady duże miasta na całym świecie staną się jeszcze większe - przybędzie im miliard nowych mieszkańców. Jeśli wraz z ludźmi na terenach zurbanizowanych pojawią się samochody z silnikami spalinowymi - czeka nas katastrofa komunikacyjna i ekologiczna na niespotykaną skalę. Jednym z panaceów na ten groźny trend jest rewolucja inteligentnej mobilności zakładająca odejście od posiadania własnego samochodu na rzecz car-sharingu, wynajmu średnio- i długoterminowego oraz połączonych systemów transportu publicznego.
Jakie pojazdy zdominują nieodległą przyszłość i ulice miast w 2030 roku? Co do tego eksperci nie są zgodni, niemniej wskazują kilka ich cech. Będą elektryczne, ciche i dynamiczne. Nie trzeba w nich będzie zmieniać biegów, wymieniać oleju i innych płynów eksploatacyjnych. Będą też przyjazne dla środowiska, co poprawi jakość powietrza i wpłynie na sposób projektowania miast oraz obiektów użyteczności publicznej. Transport indywidualny i publiczny będzie bliżej ludzi i miejsc, do których chcemy dotrzeć.
Chętnych do jazdy cichym, dynamicznym i ekologicznym pojazdem wciąż przybywa. Najwięcej w Chinach, Japonii i Europie, gdzie przepisy są coraz bardziej przyjazne zeroemisyjnym samochodom. Niekwestionowanym liderem sprzedaży są Chiny, które w ubiegłym roku zanotowały 72-procentowy wzrost liczby sprzedanych elektryków, a liczba właścicieli tych aut przekroczyła milion. Europa ma się jednak też czym pochwalić. W tym samym roku liczba samochodów elektrycznych w Niemczech podwoiła się. Z kolei w Norwegii w 2017 roku 39 proc. nowych samochodów wyjeżdżających z salonów, to były samochody elektryczne.
Kiedy samochody i autobusy elektryczne będą powszechnym widokiem w polskich miastach? To zależy w największej mierze od polityki rządów centralnych i samorządów. Misję rozwijania elektromobilności w Polsce realizują trzy agendy rządowe: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Polski Fundusz Rozwoju. NFOŚiGW jest głównym dysponentem 10 mld zł, które w ciągu kolejnych lat będą trafiać do polskich miast i gmin na rozwój szeroko pojętej elektromobilności w ramach tzw. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Intencją inicjatorów programu jest, by wspomniana kwota była kołem zamachowym polskiej elektromobilności. Pieniądze zostaną przeznaczone zarówno na zakup niskoemisyjnych pojazdów dla transportu publicznego w miastach i gminach, jak i na budowę niezbędnej infrastruktury, w tym m.in. stacji ładowania.
Kolejnym krokiem w rozwoju inteligentnej mobilności na świecie i w Polsce będzie upowszechnienie się tzw. pojazdów autonomicznych, czyli samoprowadzących się. Myśl o podróży samochodem lub autobusem bez kierowcy wciąż wydaje się wielu z nas nie do wyobrażenia. Jednak, czy dzisiaj nie myślimy o samochodzie autonomicznym z podobnym lękiem jaki czuli nasi przodkowie w czasach powozów konnych na myśl o automobilu? Samochodem autonomicznym zarządzają algorytmy sztucznej inteligencji, podobnie jak lotem każdego współczesnego samolotu pasażerskiego zarządza komputer pokładowy. Systemy autonomiczne są lepszymi "kierowcami" niż ludzie, wciąż podlegają ulepszeniom i są szansą na mobilność dla dużych grup ludzi wyłączonych z aktywnego życia, m.in. osób niewidomych, czy niepełnosprawnych ruchowo.
Jednym z istotniejszych wydarzeń pierwszego dnia Impact mobility rEVolution'18 było ogłoszenie nazwiska prezesa spółki powołanej do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego - Portu Solidarność, największego w historii Polski projektu infrastrukturalnego. Został nim dr Jacek Bartosiak, dotychczasowy członek zespołu doradczego pełnomocnika rządu ds. CPK.
Dr Jacek Bartosiak jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego i ekspertem Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego. W mediach często występuje jako ekspert do spraw geopolityki. Działa też w The Potomac Foundation oraz w Fundacji Pułaskiego, gdzie zajmuje się geostrategią, bezpieczeństwem oraz konfliktami zbrojnymi, w tym planowaniem przyszłego pola walki. Budowa CPK wraz z infrastrukturą ma trwać dziewięć lat i kosztować 35 mld.
W pierwszym okresie Port Solidarność ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, ale jego docelowa przepustowość to nawet 100 mln. Lotnisko zajmie ok. 3 tys. ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam Port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 r. Zarząd CPK ma przed sobą jasny cel: dać gwarancję, że zarówno Port Solidarność, jak i inwestycje uzupełniające tworzące nowy system kolejowych przewozów pasażerskich powstaną w terminie, solidnie i z należytym poszanowaniem środków publicznych oraz inwestorów zewnętrznych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
1523Wybory samorządowe 2024. Tak wygląda podział mandatów w sejmiku województwa śląskiego
1508Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
4923,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
431Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 17.00
388Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0O tym się mówi: procesy sądowe przeciwko bankom
+1 / -0Śląskie na podium zaległości wobec fiskusa. Wyżej tylko mazowieckie
1Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
0Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
0JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
0Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
0
~mlodypolak 2018-09-13
16:33:20
Szacunek dla Pana Jacka Bartosiaka! Powodzenia w pracy, Polacy wiążą z Panem wiele nadziei!
~Kasia 2018-09-14
10:57:07
Niesamowite jak szybko nowe technologie podbijają świat!
Jednak z powodu coraz większej ilości samochodów trzeba też pomyśleć o rozwiązaniu problemów korków w wielkich miastach.
~Szumidubikendens 2018-09-14
16:05:31
Oby te nowe pomysły jak najszybciej do nas zagościły. Ciekawe kiedy wyprą stare typy aut?