Wiadomości

- Chcę nadal budować pozycję RIG jako lidera wśród samorządów gospodarczych - wywiad z Tomaszem Zjawionym

2018-08-21, Autor: Redakcja

- Chcę nadal budować pozycję RIG jako lidera wśród samorządów gospodarczych na rynku regionalnym i ogólnopolskim - mówi Tomasz Zjawiony, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach. Jak postrzega misję RIGu, jak chce wzmacniać markę tej organizacji i co Jego zdaniem jest priorytetem w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw z regionu - o tym w wywiadzie jakiego udzielił naszemu portalowi.

Reklama

Czy fakt, że objął Pan stanowisko Prezesa, które sprawował przez ostatnie 29 lat Tadeusz Donocik, zmieni w jakiś sposób dotychczasową działalność izby?

Tomasz Zjawiony: To chwila absolutnie wyjątkowa, przygotowywaliśmy się do niej od dłuższego czasu, ale mam wrażenie, że to sytuacja z kategorii tych, do których tak naprawdę nigdy nie jest się wystarczająco przygotowanym.  
Izba zawsze była jest i będzie kojarzona z osobą Prezesa Tadeusza Donocika, który ostatnie 29 lat budował wielkość RIG, potencjał województwa śląskiego ale i realia gospodarcze w których dzisiaj funkcjonujemy, będzie kojarzona z osobą, która ukształtowała kolejne pokolenie przedsiębiorców i społeczników.

Dyskutujemy w tej chwili może nie tyle nad nowym pojęciem współpracy Biznesu i samorządu gospodarczego, ale z całą pewnością jesteśmy zobowiązani do dostosowania narzędzi jakim na co dzień się posługujemy do narzędzi na co dzień wykorzystywanych przez nasze otoczenie. Zamierzamy wdrażać praktyczne podejście nie tylko wewnątrz Izby, ale także w relacjach pomiędzy naszymi przedsiębiorcami. Szanujemy czas oraz zaangażowanie naszych firm członkowskich i chcemy spotęgować siłę naszej synergii w celu osiągniecia jak najlepszego efektu który mamy nadzieję przełoży się na szerszy rynek.

Co do konkretnych działań i projektów nad którymi pracujemy to jeszcze trochę za wcześnie żeby o nich mówić – wolałbym pochwalić się Państwu efektami naszej pracy niż szumnie zapowiadać co nowego chciałbym zaproponować. Tym bardziej że projekty są planowane w różnych horyzontach czasowych – niektóre z dość szybkim efektem ale realizacja niektórych przewidziana jest na 2019 czy 2020 rok.

RIG w Katowicach to marka budowana przez ponad ćwierć wieku. Jak chciałby Pan świadomość istnienia tej marki jeszcze bardziej umocnić/zwiększyć?

TZ: Chcę nadal budować pozycję RIG jako lidera wśród samorządów gospodarczych na rynku regionalnym i ogólnopolskim. Swoją działalność chcę oprzeć m.in. na budowaniu silnych środowisk gospodarczych, które reprezentować mają przedsiębiorców przed administracją publiczną oraz środowiskiem nauki, kultury i mediów oraz promocji ich roli jako kreatorów miejsc pracy i ponad 50% PKB.

Zamierzam również położyć nacisk na networking i relacje wewnętrzne firm członkowskich RIG, wsparcie rozwoju innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw oraz wspieranie postaw przedsiębiorczych młodych ludzi i rozwoju młodych przedsiębiorców. Nie jest mi obca również chęć szerokiej współpracy dla tworzenia systemowego myślenia o rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, obejmującego również dostosowania aktualnego systemu edukacji do faktycznych potrzeb rynku.
Mam nadzieję, że Przedsiębiorcy nadal będą patrzyli na RIG choć w nowej odsłonie, jako na swojego partnera w budowaniu silnego regionu – silnego biznesu, silnego samorządu i silnej nauki.

Izba jest i będzie partnerem administracji samorządowej, rządowej oraz organów Unii Europejskiej – aby godnie reprezentować interesy zrzeszonych przedsiębiorców. Realizując swoje zadania będziemy wspierać zrzeszone w niej firmy w ich dążeniach do wzrostu konkurencyjności na powstającym Jednolitym Rynku Europejskim. Podstawowe kierunki działalności Izby, które chcę realizować, będące jednocześnie długoterminowymi celami strategicznymi jej działalności to:
•    pomoc polskim przedsiębiorcom przede wszystkim operującym w województwie śląskim, w budowaniu swojej pozycji na arenie międzynarodowej;
•    pobudzanie oraz rozwój przedsiębiorczości w regionie i w kraju
•    budowanie gospodarki opartej na wiedzy i nowoczesnych technologiach;
•    budowanie silnej pozycji regionu na arenie międzynarodowej
•    budowanie marki Izby, jako jednego z ważnych Think Tank’ów gospodarczych w regionie, w Polsce i w Europie; wzmacnianie wizerunku Izby jako centrum wspierania rozwoju przedsiębiorczości młodych ludzi oraz młodych przedsiębiorców w regionie, kraju oraz na arenie międzynarodowej tworząc nowe modele tej współpracy.
•    Kontynuowanie działań mających na celu wspieranie oraz wzmacnianie Startup’ów funkcjonujących w regionie na arenie lokalnej, krajowej jak i międzynarodowej
•    propagowanie idei etyki w biznesie, wysokich standardów prowadzenia działalności gospodarczej oraz europejskich wzorów społecznej odpowiedzialności biznesu. Gospodarka od systemu wielkości i jakości do systemu wartości.
•    stałe doskonalenie i rozwój oferty usługowej Izby w celu wzmocnienia roli samorządu gospodarczego w regionie i Polsce
•    organizacja corocznego Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw – największego tego typu wydarzenia skierowanego do sektora MSP w Europie.
•    wsparcie krajowych i międzynarodowych wydarzeń istotnych z punktu widzenia przedsiębiorców ze szczególnym uwzględnieniem Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
•    dalsze budowanie pozycji RIG jako lidera na rynku regionalnym i ogólnopolskim wśród instytucji otoczenia biznesu

W jaki sposób Pańskie doświadczenie w prowadzeniu firm z kapitałem zagranicznych oraz prowadzenie dużych projektów gospodarczych i społecznych mogą się przełożyć na realne korzyści dla przedsiębiorców z województwa śląskiego?

TZ: Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach od zawsze kierowana jest przez aktywnych przedsiębiorców  - poza bardzo ważną strukturą zawodową Izby – czyli pracownikami etatowymi cała struktura społeczna, do której należy m.in. prezes oraz wiceprezesi to przedsiębiorcy, którzy wykonują prace na rzecz Izby równolegle prowadząc swoje firmy. To daje bardzo dużą przewagę naszej instytucji ponieważ nie dyskutujemy o sytuacji gospodarczej czy problemach przedsiębiorców tylko hipotetycznie, ale patrzymy na rzeczywistość w sposób bardzo praktyczny poprzez pryzmat swoich własnych doświadczeń oraz problemów, z którymi zmagamy się każdego dnia.

Taka wiedza jest bezcenna jeśli chcemy pomagać innym w szybkim rozwoju ponieważ nie tracimy czasu na próbę zrozumienia danej sytuacji tylko jesteśmy w stanie szybko ją ocenić, zdiagnozować i podjąć działania mające na celu rozwiązanie istniejącego problemu. Faktem jest że już od długiego czasu bardzo mocno angażuję się również budowanie silnej pozycji międzynarodowej Izby, Regionu a przede wszystkim firm członkowskich – patrząc przez pryzmat własnych doświadczeń widzę ogromny potencjał polskiej gospodarki i jestem przekonany że oferta naszych firmy jest absolutnie konkurencyjna na rynkach zagranicznych. Dlatego też jednym z naszych priorytetów jest pomoc polskim przedsiębiorcom przede wszystkim działających w województwie śląskim, w budowaniu swojej pozycji na arenie międzynarodowej.

Co Pańskim zdaniem jest priorytetem w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw z regionu ?

TZ: W gospodarce widać pozytywne zmiany, ale ponad połowa polskich przedsiębiorców uważa, że w rozwoju firmy przeszkadzają często zmieniające się przepisy prawno-podatkowe i  nowelizacje ustaw.
Dlatego należy położyć nacisk na budowę wieloletnich programów wspierania małych i średnich firm i ułatwianie wdrażania nowych rozwiązań naukowych i technicznych. Należy wprowadzać dalsze usprawnienia w zakładaniu nowych przedsiębiorstw i promowanie rozwoju przedsiębiorczości i kształtowaniu wśród nich m.in. proeksportowego nastawienia.

Szybko zmieniające się otoczenie firmy, rozwój ekonomiczny, społeczny, zmiany polityczne, zmieniające się wzory konsumpcji i potrzeby konsumentów, lawinowo rosnąca ilość wiedzy w świecie, zmuszają przedsiębiorstwa do podejmowania drastycznych wysiłków związanych z dążeniem do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Wiąże się to często z koniecznością stosowania działań niekonwencjonalnych i planowania innowacyjnych przedsięwzięć.

Dużym wsparciem dla firm jest pomoc w rozszerzaniu rynku, otwieraniu nowych kierunków eksportu, co uniezależnia eksporterów od wahań koniunkturalnych w poszczególnych krajach lub łagodzi ich negatywne skutki. Należy wspierać małe, krajowe firmy poprzez zaangażowanie instytucji państwowych i placówek dyplomatycznych w promowanie polskich firm i produktów poza granicami, ułatwianie kontaktów, szukanie potencjalnych kontrahentów i rynków zbytu. My również, jako Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach staramy się mocno wspierać rozwój międzynarodowy naszych firm członkowskich np.: poprzez organizowanie licznych misji gospodarczych, tylko w tym roku otworzyliśmy dla naszych firm rynek chiński, indyjski, izraelski, węgierski, słoweński, mołdawski czy amerykański. Poza misjami organizujemy również liczne spotkania bilateralne, konferencje z przedsiębiorcami z całego świata.

Jakie zmiany w regulacjach prawnych jeszcze bardziej ułatwiłyby życie przedsiębiorcom?

TZ: Rzeczywistość gospodarcza jest dzisiaj znacznie bardziej skomplikowana niż na początku lat 90–tych, dlatego nie ma już powrotu do tzw. „Ustawy Wilczka”, jednak liczba regulacji prawnych powinna być skorelowana z zakresem aktywnego udziału państwa w gospodarce. Zapewnienie stabilności funkcjonowania przedsiębiorstw poprzez ograniczenie regulacji prawnych i ich trwałość, uproszczenie systemu podatkowego, skrócenie procedur sądowych i przeciwdziałanie absurdom biurokracji.
Środowiska przedsiębiorców reprezentowane m.in. przez Regionalną Izbę Gospodarczą w Katowicach powinny, chcą i wspierają odpowiednie Ministerstwa m.in. poprzez przesyłanie sugestii czy opinii dotyczących potrzeb regulacyjnych i oczekiwanych zmian w systemie prawnym.

Oczywistym jest, że dotkliwe dla każdego przedsiębiorcy są obciążenia podatkowe, wysokie koszty pracy czy uznaniowość interpretacji prawa, ale konieczne jest również zwrócenie uwagi na pozostałe problemy dotykające przedsiębiorców takie jak np.: długi czas oczekiwania na pozwolenie na budowę czy efektywność wymiaru sprawiedliwości. Optymizmem napawa podejście do start-up’ów i młodych przedsiębiorców „Ulga na start”, „Mały ZUS” i inne ułatwienia na początku trudnej drogi przedsiębiorcy, które mam nadzieję przyczynią się do większej śmiałości osób myślących o otwarciu własnej firmy.
Na sytuację firmy na rynku wpływa nie tylko otoczenie prawne i biznesowe, „know-how”, wzory użytkowe, patenty ale również umiejętność sprawnego i skutecznego zarządzania. Małe i średnie przedsiębiorstwa muszą mieć zdolność szybkiego wprowadzania zmian technologicznych, organizacyjnych, osiągać wysoką rentowność i poprzez odpowiedniej jakości produkty i usługi zapewniać satysfakcję klientom.

Dziękuję za rozmowę.

Tomasz Zjawiony - prezes (a wcześniej wiceprezes) Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach od 11 czerwca br. Na stanowisku zastąpił Tadeusz Donocika, który kierował pracami Izby przez 29 lat.

W swojej karierze kierował firmami na rynku polskim, tworzył i prowadził oddziały firm z kapitałem niemieckim, włoskim, portugalskim i hiszpańskim,członek Rad Nadzorczych, członek Zarządów spółek również skarbu państwa, doradza inwestorom i korporacjom międzynarodowym. Przygotowanie praktyczne zdobywał odbywając staże m.in. na Wydziale Ekonomiczno-Handlowym Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Paryżu, ale przede wszystkim prowadząc liczne projekty gospodarcze i społeczne. Specjalizuje się w tematyce handlu na rynku polskim oraz międzynarodowym. Jest inicjatorem i angażuje się w liczne projekty społeczne związane przede wszystkim z młodymi ludźmi. Członek licznych gremiów gospodarczych m.in. członek Rady Gospodarczej przy Wojewodzie Śląskim, Członek Rady Społeczno - Gospodarczej Metropolii Śląsko – Zagłębiowskiej, Członek Wojewódzkiej Rady ds. Elektromobilności.

Edukacja: Uniwersytet Śląski, Absolwent Studiów Managerskich – Executive MBA – Master of Business Administration: Institut d’Administration des Enterprises IAE d’Aix-en- Provence Graduate School of Management w Marsylii – Uniwersytet Paula Cezanne’a w Marsylii.

Zainteresowania: Sport, muzyka oraz podróże.

 

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 534

Prezentacje firm